Nowe badanie wykorzystało metodę zwaną podwójną elektroencefalografią (EEG), aby spojrzeć na sygnały mózgowe zarówno u matek, jak i niemowląt podczas interakcji. Naukowcy odkryli, że matki i dzieci mają tendencję do synchronizowania fal mózgowych – efekt jest znany jako interpersonalna łączność neuronowa – szczególnie na częstotliwości 6-9 herców, w zakresie alfa.
Czytaj też:
Dlaczego rośnie zachorowalność na raka piersi u kobiet w ciąży?
Sieci interakcji
Analizując cechy i strukturę interpersonalnej łączności neuronowej za pomocą matematycznej metody, badacze mogli zobaczyć, w jaki sposób informacje przepływają w każdym oddzielnym mózgu, a także jak oba mózgi działały razem jako sieć.
Matki i dzieci spędzają razem dużo czasu w pozytywnym stanie emocjonalnym, w którym ich mózgi są połączone. Badanie wykazało, że pozytywna interakcja przy dużym kontakcie wzrokowym zwiększa zdolność mózgu matki i niemowlęcia do działania jako jeden system. Sprzyja to efektywnemu przepływowi informacji między matką a niemowlęciem.
„Z naszej poprzedniej pracy wiemy, że gdy połączenie neuronowe między matkami a dziećmi jest silne, dzieci są bardziej otwarte i gotowe do uczenia się od swoich matek” – powiedziała dr Vicky Leong z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Cambridge, która prowadziła badanie. „Na tym etapie życia mózg dziecka ma możliwość znacznej zmiany, a zmiany te są napędzane przez doświadczenia dziecka. Korzystając z pozytywnego tonu emocjonalnego podczas interakcji społecznych, rodzice mogą lepiej łączyć się z niemowlętami i stymulować ich rozwój i zdolności umysłowe”.
Czytaj też:
Mężczyźni opowiadają, jakim przeżyciem była dla nich obecność przy porodzie
Depresja osłabia połączenie
Wyniki sugerują również, że dzieci matek w depresji mogą wykazywać mniej dowodów uczenia się z powodu osłabionego połączenia neuronowego między matką a niemowlęciem. Matki, które doświadczają utrzymującego się niskiego lub negatywnego stanu psychicznego z powodu depresji klinicznej, mają mniej interakcji z dzieckiem. Ich mowa jest często bardziej neutralna, mają znacznie mniejszy kontakt wzrokowy i rzadziej reagują, gdy ich dziecko próbuje zwrócić na siebie uwagę.
„Nasze emocje dosłownie zmieniają sposób, w jaki mózgi dzielą się informacjami z innymi – pozytywne emocje pomagają nam komunikować się w znacznie bardziej wydajny sposób” – powiedziała dr Leong. „Depresja może mieć bardzo negatywny wpływ na zdolność rodzica do nawiązywania kontaktów z dzieckiem. Wszystkie sygnały społeczne, które normalnie wspierają to połączenie, są mniej dostępne dla dziecka, więc dziecko nie otrzymuje optymalnego wkładu emocjonalnego, którego potrzebuje, aby się rozwijać”.
Komunikacja emocjonalna między rodzicami i ich dziećmi jest kluczowa we wczesnym okresie życia, ale niewiele wiadomo na temat jej neuronalnych podstaw. Jest to pierwsze badanie obrazowania mózgu dwóch pokrewnych osób, które ma na celu zbadanie, czy i jak emocjonalna jakość ich interakcji społecznych wpływa na interpersonalną łączność neuronową dzieci z ich matkami.
Czytaj też:
41. tydzień ciąży – jak przyspieszyć poród w 41. tygodniu?