Sprawdź, czy zmagasz się z niedoborem chromu

Sprawdź, czy zmagasz się z niedoborem chromu

Dodano: 
Kawałek ciasta
Kawałek ciasta / Źródło: Fotolia / puhhha
Chrom znany jest każdej osobie, która sięgała po suplementy diety, wspomagające odchudzanie. Swojego czasu były bardzo popularne, ponieważ miały gwarantować redukcję apetytu – przede wszystkim na słodycze. Czy chrom faktycznie ma takie cudowne właściwości? Jaką rolę pełni w naszym organizmie chrom i jak objawia się jego niedobór?

Chrom jest pierwiastkiem, który odpowiada za kilka istotnych procesów w ludzkim organizmie. Ponieważ wpływa na tempo spalania tłuszczu i hamuje apetyt, jest doceniany głównie przez osoby będące na diecie odchudzającej. Pozostali ludzie raczej nie zastanawiają się nad tym, jaką rolę pełni chrom, kto może cierpieć na jego niedobór i czym charakteryzuje się ten stan. A szkoda, bo taka wiedza przyda się każdemu, niezależnie od tego, czy chce schudnąć czy też nie.

Chrom – funkcje

Chrom odpowiada przede wszystkim za metabolizm glukozy, a to oznacza, że może przeciwdziałać rozwojowi cukrzycy oraz miażdżycy i hamować napady głodu. Reguluje produkcję insuliny. Warto wiedzieć, że pierwiastek ten wchodzi w skład niektórych enzymów trawiennych, dzięki czemu poprawia przemianę materii.

Niedobór tego pierwiastka jest często spotykany u osób, które zmagają się z silnym stresem, a także u tych, które spożywają duże ilości cukru.

Czytaj także:
3 zaskakujące efekty działania witaminy D

Chrom – niedobór

Możesz zmagać się z niedoborem chromu, jeśli widzisz u siebie następujące objawy:

  • Bardzo często odczuwasz niekontrolowany lęk i masz wrażenie, że ciągle jesteś w stanie pełnej gotowości.
  • Niezależnie od tego, jak długo śpisz, bardzo szybko się męczysz w ciągu dnia.
  • Masz wahania nastroju, jesteś drażliwy.
  • Jesteś osłabiony i brakuje ci chęci do działania.
  • Męczą cię bóle głowy.
  • Nie potrafisz zapanować nad apetytem.

Chrom – dieta i suplementacja

W naszym organizmie znajduje się niewiele chromu, dlatego też prowadzenie zdrowej, zbilansowanej diety powinno wystarczyć, by uchronić się przed niedoborem tego pierwiastka. Chrom naturalnie występuje np. w pieczywie pełnoziarnistym, kaszy, drożdżach, zielonym groszku, owocach morza, jajkach, kakao, szpinaku, jabłkach. Warto wiedzieć, że wchłanianie chromu ułatwia obecność witaminy C. Duża ilość cukrów prostych w diecie będzie natomiast zwiększać wydzielanie chromu wraz z moczem.

Chrom w tabletkach możemy natomiast dostać niemal w każdej drogerii, a już na pewno w aptece. Właściwe dawkowanie powinno znajdować się na opakowaniu. Warto jednak pamiętać, że nadmiar jakichkolwiek składników odżywczych jest równie szkodliwy co niedobór. Dlatego też przed rozpoczęciem suplementacji warto skonsultować się z lekarzem.

Decydując się na zażywanie chromu w ramach odchudzania, warto wiedzieć, że suplement nie potrafi zdziałać cudów. Może korzystnie wpłynąć na apetyt, ale nie zastąpi codziennej aktywności fizycznej, która jest kluczowym elementem zdrowej redukcji masy ciała.

Czytaj także:
Dlaczego warto suplementować witaminę B12?

Czytaj także