Obowiązek zasłaniania twarzy. Jak pomóc dziecku, które boi się maski?

Obowiązek zasłaniania twarzy. Jak pomóc dziecku, które boi się maski?

Dodano: 
Dziecko
DzieckoŹródło:Unsplash / Caleb Woods
W tym trudnym okresie, kiedy wszyscy musimy nosić maski, nie raz potrzeba założyć je także dzieciom. Niestety, nie wszystkie chcą to zrobić tak chętnie – mogą się bać i nie rozumieć całej sytuacji. O tym, jak przekonać dzieci do masek wypowiedzieli się eksperci.

U niektórych dzieci nawet najprostsze maski mogą wywoływać strach. Są dzieci, które przeraża święto Halloween czy takie, które nienawidzą klaunów. Roberto Olivardia, wykładowca psychologii w Harvard Medical School, powiedział, że nawet 1 procent dzieci może cierpieć z powodu „maskofobii”, strachu, który utrzymuje się dłużej niż sześć miesięcy.

Jednym z powodów, dla których dzieci mogą uważać maski za niepokojące, jest to, że zdolność rozpoznawania i czytania twarzy jest u nich znacznie słabsza. Począwszy od około 6 roku życia, dzieci zaczynają rozwijać te umiejętności, ale dopiero w wieku około 14 lat osiągają poziom umiejętności dorosłych w rozpoznawaniu twarzy.

Jak patrzą na świat małe dzieci?

Dzieci w wieku poniżej 6 lat zwracają uwagę na indywidualne cechy, zamiast rozpoznawać osobę jako całość. Badania, w których poproszono dzieci o obejrzenie zdjęć, na których twarze zostały częściowo zasłonięte, pokazują, że mogą mieć problemy z rozpoznaniem nawet znajomych twarzy. Tak więc przyjaciele i sąsiedzi – widziani z daleka – noszący maski, mogą wyglądać bardziej obco dzieciom niż dorosłym. W innym badaniu dzieci otrzymały zdjęcia swojego nauczyciela, pomieszane ze zdjęciami innej osoby. Poproszono o uporządkowanie ich tak, aby tylko zdjęcia nauczyciela były razem. O ile 6-latkowie mogli to zrobić, o tyle dzieci w wieku 4 i 5 lat miały z tym duże problemy.

Jak zachęcić dziecko do maski?

Załóż ją i zdejmij kilka razy, aby dziecko zobaczyło, że nadal jesteś sobą” - radzą eksperci. Aby nie miały problemów z czytaniem stanów emocjonalnych, pamiętaj, aby wyjaśniać swojemu dziecku bardzo wyraźnie i informować je, jeśli jest jakiś problem. Dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, zespołem nadpobudliwości z deficytem uwagi i lękiem społecznym mogą być bowiem szczególnie narażone na nasilenie reakcji.

Dr Harold Koplewicz, prezes Child Mind Institute, powiedział: „Myślę, że ważne jest, aby wyjaśnić dzieciom, że ludzie noszą maski jako sposób na pomaganie innym – w przeciwnym razie zakładają, że są niebezpieczne”. Dzieci powinny myśleć o tym jako o odpowiedzialności społecznej, na przykład jak o myciu rąk. Jako czymś, co robisz, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, a także chronić innych. „Ważne jest, aby najpierw przyznać, że może być niepokojące, gdy nie wiemy, co lub kto stoi za maską”.

Czytaj też:
Dlaczego maluchy nie powinny mieć zakładanych masek, a starsze dzieci już tak?

Dr Christopher Willard, psycholog z Cambridge zasugerował, aby dzieci mogły zaprojektować maski dla siebie i swoich rodziców. „Przećwicz zakładanie, zdejmowanie i noszenie ich w domu dla zabawy, starajcie się czytać sobie nawzajem za pomocą oczu. Tego rodzaju rzeczy nieco znormalizują maski i sprawiają, że będą mniej przerażające”. Pomóc może także nawiązanie do superbohaterów, którzy noszą maski. Porównaj z nimi lekarzy i pielęgniarki, którzy chronią i pomagają innym ludziom, a maski są częścią ich stroju. „My też możemy być superbohaterami i chronić innych ludzi przed zarazkami, nosząc te maski przez jakiś czas” – napisał.

Na koniec pamiętaj, aby nie zakładać masek bardzo małym dzieciom oraz osobom, które mają problemy z oddychaniem.

Czytaj też:
Obowiązek zakrywania ust i nosa. MZ opublikowało zaktualizowany projekt rozporządzenia