Pocieszasz się, że w weekend odeśpisz? Naukowcy mają złe wieści

Pocieszasz się, że w weekend odeśpisz? Naukowcy mają złe wieści

Dodano: 
Mężczyzna w pracy
Mężczyzna w pracy / Źródło: Fotolia / .shock
Jesteś jedną z tych osób, które w dni powszednie zarywają nocki i odsypiają w weekendy? Jeśli wydaje ci się, że w ten sposób uda ci się zniwelować skutki notorycznego niewyspania, jesteś w błędzie – donosi Medical News Today.

Większość z nas żyje w biegu. W tygodniu nie mamy czasu odpoczynek, siedzimy do późna przed telewizorem lub komputerem, wykonujemy szereg domowych obowiązków, by o świcie znów zerwać się na równe nogi i gnać do szkoły, przedszkola, pracy. Niedobór snu w dni powszednie dotyczy większości z nas. Często jedyną myślą, która nas ratuje w chwilach skrajnego przemęczenia, jest wizja weekendu. Niektórzy w ciągu tych dwóch dni w tygodniu starają się nadrobić stracone godziny snu i zniwelować skutki, jakie niesie notoryczne niewyspanie. Jednak nowe badania przynoszą nam złe wieści: spanie w weekendy nie pomoże.

Notoryczny niedobór snu, a choroby

Centrum Kontroli i Profilaktyki Chorób (CDC) zaleca co najmniej 7 godzin snu na dobę. Deprywacja snu może mieć różne przyczyny, takie jak zaburzenia snu, ale często wynika z codziennego stresu, zbyt wielu zobowiązań w pracy lub szybkiego tempa życia. Istnieje silne powiązanie pomiędzy zbyt małą ilością snu w nocy i zwiększonym ryzykiem rozwoju pewnych stanów metabolicznych, w tym otyłości, cukrzycyproblemów sercowo-naczyniowych.

Czytaj także:
Choroby, do których może doprowadzić notoryczne niewyspanie

Odsypianiem nie zniwelujemy skutków chronicznego niewyspania

Najnowsze badanie, opublikowane na łamach „Current Biology”, że weekendowe odsypianie nie jest wystarczające, aby odwrócić szkody, które powoduje utrata snu w ciągu tygodnia.

Aby to sprawdzić, naukowcy zwerbowali 36 młodych, zdrowych dorosłych uczestników. Następnie podzielono ich na 3 grupy:

  • ci, którzy mieliby tylko 5 godzin snu na noc przez cały tydzień i weekend,
  • osoby, które przez cały tydzień miały 5 godzin snu na dobę, a następnie nieograniczony sen w weekend,
  • grupa kontrolna, której członkowie mogli spać do 9 godzin każdej nocy zarówno w tygodniu, jak i w weekend.

Czytaj także:
Jak szybko zasnąć? Prosta i bardzo przyjemna metoda

Tyjemy, bo nie śpimy, a nadrabianie w weekendy nie pomaga?

Naukowcy odkryli, że wszyscy uczestnicy, którzy musieli ograniczyć swój sen w ciągu tygodnia, nabierali nawyku sięgania po posiłku po przekąskę, co prowadziło do przyrostu masy ciała. Jednak uczestnicy badania, którzy mogli odsypiać w weekend, spożywali mniej kalorii podczas podjadania po kolacji niż ci, którzy kontynuowali ograniczony tryb snu także w weekend. Mimo wszystko osoby, które w tygodniu znów musiały ograniczać czas snu do 5 godzin, wracały do podjadania i w efekcie i tak przybierały na wadze.

Badania wykazały też, że osoby z niedoborem snu mają większe szanse zachorowania na cukrzycę. Miały one niższą wrażliwość na insulinę, doświadczając spadku o około 13 procent. Spadek wrażliwości dotyczył również osób, które odsypiały w weekendy.

Czytaj także:
Chcesz być zdrowy? Musisz dobrze spać

Czytaj także

 0