Jak przekonać dziecko do zdrowego jedzenia? 5 najlepszych sposobów

Jak przekonać dziecko do zdrowego jedzenia? 5 najlepszych sposobów

Dodano: 
Dziecko przy stole
Dziecko przy stole / Źródło: Fotolia / mbt_studio
„Niejadek” – tak mówimy o dziecku, które marudzi przy stole lub odmawia jedzenia zdrowych posiłków. Problem jest poważny, ponieważ źle zbilansowana dieta negatywnie wpływa na rozwój dziecka. Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, co robić, gdy dziecko nie chce jeść. Istnieje kilka, dobrych sposobów.

„Niejadek” potrafi wywrócić życie całej rodziny do góry nogami. A to dlatego, że wszystko w pewnym momencie kręci się wokół jedzenia. Większość rodziców ma świadomość, jak ważna jest zdrowa, zbilansowana dieta – ułatwia prawidłowy rozwój, wspomaga układ odpornościowy, zapobiega niedoborom witamin i minerałów oraz chorobom. Często jednak wprowadzenie zdrowego odżywiania jest bardzo trudne. A to dlatego, że wzorce żywieniowe dziecka rozwijają się wcześnie – nawet gdy są jeszcze w macicy.

Żywność i napoje, które dzieci jedzą, dostarczają im składników odżywczych potrzebnych do wzrostu i rozwoju mózgu. Lepsze wzorce żywieniowe wiążą się z lepszymi wynikami w szkole. Dzieci, które regularnie jedzą śniadanie, rzadziej sięgają po śmieciowe jedzenie. Australijskie badanie obejmujące ponad 4000 dzieci w wieku 8-15 lat wykazało, że częstsze spożywanie warzyw przy wieczornym posiłku wiąże się z wyższymi wynikami z testów, dotyczących nauki pisania. Stwierdzono również, że częstsze spożywanie napojów słodzonych cukrem wiąże się z niższymi wynikami z testów w zakresie czytania, pisania, gramatyki, interpunkcji i liczenia.

Czytaj także:
Pobyt dziecka w szpitalu może być okazją do rozbudzenia naukowych pasji i zdobycia wiedzy na temat medycyny

Dieta dziecka a dieta rodzica

Zapominamy o tym, że dzieci najwięcej uczą się poprzez naśladownictwo. Nie możemy oczekiwać, że będą sięgały po zdrowe produkty spożywcze i jadły je ze smakiem, jeśli my sami odżywiamy się byle czym. Często jednak dietę rodziców i dietę dziecka rozpatrujemy jako dwie, odrębne kategorie, a to duży błąd. Chcąc wyrobić u dziecka zdrowe wzorce żywieniowe, sami musimy dawać mu dobry przykład.

Czytaj także:
„Mama zawsze taka była. Nie chciało jej się żyć”. Z czym zmagają się dzieci depresyjnych rodziców?

Jak przekonać dziecko do zdrowego odżywiania?

Przede wszystkim nie wolno dziecka zmuszać do jedzenia albo dawać kar dlatego, że dziecko odmawia jedzenia. Takie postępowanie tylko zniechęci dziecko do zdrowego odżywiania. Co natomiast warto zrobić?

  • Należy zwiększyć różnorodności jedzenia i picia, co pomaga zmaksymalizować spożycie składników odżywczych.
  • Warto wprowadzać „nowe” warzywa i owoce w towarzystwie znanych i lubianych produktów. Dziecko chętniej spróbuje czegoś nowego, jeśli dostanie również to, co lubi.
  • Trzeba też dawać dobry przykład. Jeśli rodzic będzie się zdrowo odżywiał i chętnie próbował nowych potraw, dziecko poprzez naśladownictwo może zmienić swoje nastawienie do jedzenia.
  • Wspólne spożywanie posiłków ma ogromne znaczenie. Nie tylko scala rodzinę i pozwala pielęgnować relacje, ale też służy wyrobieniu dobrych nawyków żywieniowych.
  • Gdy kompletnie sobie nie radzimy, powinniśmy pójść po profesjonalną pomoc. Dietetyk udzieli rad, jak powinna wyglądać zdrowa dieta oraz podpowie, jak przygotowywać posiłki, żeby były atrakcyjne dla dzieci. Psycholog natomiast wyjaśni, co robić, gdy dziecko odmawia jedzenia i jak je przekonać do zmiany nawyków. Instynktowne reakcje rodziców (w postaci krzyku, wymuszania i kar) przyniosą bowiem więcej szkody niż pożytku.

Czytaj także

Czytaj także