Czy modlitwa i medytacja wspierają zdrowie psychiczne?

Czy modlitwa i medytacja wspierają zdrowie psychiczne?

Dodano: 
Kobieta w czasie modlitwy
Kobieta w czasie modlitwy Źródło: Pexels / Public Domain Pictures
Na ogólne samopoczucie wpływa nie tylko stan zdrowia fizycznego, ale także stan ducha. Często zapominamy, że o stan ducha powinniśmy systematycznie dbać, dzięki czemu znacząco poprawimy jakość swojego życia.

Od wielu lat obserwowany jest kryzys wiary oraz stopniowo odchodzenie wyznawców różnych religii od swoich kościołów. Niezależnie od tego, w co wierzymy, warto każdego dnia znaleźć chwilę czasu na modlitwę lub medytację. Zaniedbywanie kwestii duchowych może w negatywny sposób odbijać się na samopoczuciu psychicznym, utrudniając rozwiązywanie problemów i sprzyjając popadaniu w poczucie beznadziei.

Jak zachować dobre zdrowie duchowe?

Każdy z nas nieco inaczej podchodzi do spraw duchowości. Niezależnie od tego, czy wierzymy we wpływ siły wyższej na nasze życie, powinniśmy pozostawać w stałym kontakcie ze swoim ciałem, emocjami oraz otaczającym nas światem, dostrzegając dobro i niezmiennie z nim współistniejące zło.

Aby zadbać o swoją duchowość, powinniśmy również wyjść poza blokujące nas lęki i nadmierne ambicje, pamiętając o empatycznym podejściu do otaczających nas ludzi oraz okazywaniu im wsparcia i udzielaniu niezbędnej pomocy.

Sposoby dbania o zdrowie duchowe

Osoby wierzące mogą poświęcić więcej czasu na praktyki religijne, pamiętając nie tylko o uczestniczeniu w obrzędach religijnych, ale także wcielaniu w życie zasad wiary i codziennych przemyśleniach na jej temat. Polecanym sposobem dbania o stan ducha osób wierzących jest dołączenie do grupy modlitewnej, której członkowie mają możliwość dzielenia się ze sobą przemyśleniami, a także wspierają się w momencie kryzysu. Sposobem dbania o duchowość jest również uczestniczenie w pielgrzymkach lub samodzielne odwiedzanie miejsc kultu religijnego, jak również studiowanie świętych ksiąg.

Osoby niezwiązane z konkretną religią mogą poświęcić czas na poszukiwanie boga oraz medytację, która pozwala odzyskać równowagę pomiędzy ciałem i umysłem, a także ułatwia zrozumienie własnych lęków, potrzeb i często skrajnych emocji.

Poprawa zdrowia duchowego możliwa jest także dzięki stałemu kontaktowi z naturą, która nie tylko zaskakuje nas swoim pięknem, ale także zachwyca precyzją przebiegu rządzących światem roślin i zwierząt procesów. Stały kontakt z naturą pozwala przerwać gonitwę myśli, odpocząć od natłoku informacji, a także znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań.

Aby zadbać o zdrowie duchowe, powinniśmy skupić się nie tylko na sobie, ale także otaczających nas ludziach. Empatyczne podejście do członków rodziny, przyjaciół i napotykanych na naszej drodze obcych ludzi, jest niezwykle ważne dla zdrowia duchowego. Czynienie dobra w codziennym życiu nie musi oznaczać heroicznych czynów, a jedynie dobre uczynki, które nie wymagają poświęcenia siebie dla innych oraz dużych nakładów finansowych. Życzliwość, dobre słowo, poświęcona innym uwaga mogą znaczyć więcej niż materialne wsparcie, na które nie każdego z nas stać. Dobrym sposobem na poprawę zdrowia duchowego jest wolontariat, dzięki któremu nie tylko dajemy siebie innym, ale także wiele zyskujemy.

Czytaj też:
Jak zachować zdrowie psychiczne w dobie kryzysu? Nie bój się prosić o pomoc
Czytaj też:
Oddychanie kształtuje zdrowie psychiczne? Redukuje lęki i napięcia

Opracowała:
Źródło: WikiHow
 0

Czytaj także