Naukowcy: Zdrowy składnik tych pokarmów może zwiększać ryzyko nowotworów

Jagody
Jagody Źródło: Pexels / Burst
Rak jelita cienkiego występuje dość rzadko, a jelita grubego – sąsiedniego, choć znacznie mniejszego organu, jest jedną z głównych przyczyn zgonów z powodu raka u mężczyzn i kobiet. Co takiego znajduje się w okrężnicy, co wydaje się przyciągać raka? Okazuje się, że winę za ten problem ponoszą... przeciwutleniacze.

Profesor Yinon Ben-Neriah z Centrum Immunologii i Badań nad Rakiem Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie (HU) i jego zespół kierowany przez dra Elirana Kadosha odkryli, że mutacje nowotworowe niekoniecznie są problemem same w sobie. W pewnych mikrośrodowiskach, takich jak jelita, mutacje te mogą w istocie pomóc organizmowi w walce z rakiem, a nie go rozprzestrzenić. Jeśli jednak mikrobiom jelitowy wytwarza duże ilości metabolitów, takich jak te występujące w niektórych bakteriach i pokarmach bogatych w przeciwutleniacze, takich jak czarna herbata i gorące kakao, wówczas działa jako szczególnie przyjazne środowisko dla zmutowanych genów i przyspiesza wzrost raka jelita grubego.

Kompletny przewodnik po diecie wegańskiej dla początkujących

Rola mikrobiomu jelitowego

Ben-Neriah i jego zespół wzięli pod uwagę mikrobiomy jelitowe, przyglądając się bliżej nowotworom przewodu pokarmowego i być może znaleźli powód, dla którego tylko 2% nowotworów ma korzenie w jelicie cienkim, podczas gdy aż 98% zachorowań ma miejsce w jelicie cienkim i okrężnicy. Jedną z głównych różnic między tymi dwoma narządami jest poziom bakterii jelitowych: jelito cienkie zawiera ich niewiele, podczas gdy w okrężnicy jest ich mnóstwo. – Naukowcy zaczynają zwracać coraz większą uwagę na rolę, jaką mikrobiomy jelitowe odgrywają w naszym zdrowiu: zarówno ich pozytywne skutki, jak i, w tym przypadku, czasami zgubna rola w przebiegu chorób – wyjaśnia Ben-Neriah.

TP53 to gen występujący w każdej komórce. Wytwarza białko zwane p53, które działa jak bariera komórkowa, tłumiąc mutacje genetyczne w komórce. Jednak gdy p53 ulegnie uszkodzeniu, nie chroni już komórki; wręcz przeciwnie: przyspiesza rozwój raka, pomagając nowotworom w rozprzestrzenianiu się i wzroście.

Nawet najzdrowsza dieta może nie być najlepsza na całe życie. Dlaczego?

Bakterie całkowicie zmieniły kurs

Aby sprawdzić swoją teorię, że mikroflora jelitowa pełni tu istotną rolę, naukowcy wprowadzili do jelita zmutowane białka p53 („wywołujące raka”). O dziwo, jelito cienkie zareagowało tak, że przekształciło zmutowany czynnik rozwoju raka p53 z powrotem do normalnego p53, zamieniając się w „super-supresory”, które były lepsze w hamowaniu wzrostu raka niż zdrowe białka p53. Jednak kiedy zmutowane p53 zostało wprowadzone do okrężnicy, nie dokonali zmiany, ale pozostało wierne swojej naturze napędzającej raka i pogłębiały rozprzestrzenianie się raka. – Zaskoczyło nas to, co zobaczyliśmy – wspomina Ben-Neriah. – Bakterie jelitowe w jelicie cienkim całkowicie zmieniły kurs i zaatakowały komórki rakowe, podczas gdy w okrężnicy sprzyjały rozwojowi raka.

Aby dalej eksplorować teorię, że flora jelitowa była głównym czynnikiem powodującym, że zmutowany p53 działał jako bloker nowotworów w jelicie cienkim, ale jako przyspieszacze nowotworów w okrężnicy, naukowcy podali antybiotyki, aby zabić florę jelitową okrężnicy. Kiedy to zrobili, zmutowany p53 nie był w stanie pokonać raka.

Co w mikroflorze powoduje, że rak okrężnicy rozprzestrzenia się tak szybko? Dokładna analiza zidentyfikowała winowajcę: florę jelitową, która wytwarza metabolity zwane „przeciwutleniaczami”, które występują w dużych stężeniach w żywności, takiej jak czarna herbata, ciemna czekolada, orzechy i jagody. Co znamienne, kiedy naukowcy karmili myszy dietą bogatą w przeciwutleniacze, ich flora jelitowa przyspieszyła tryb rakotwórczy p53. To odkrycie ma szczególne znaczenie dla pacjentów z rakiem jelita grubego w wywiadzie rodzinnym.

Woda z imbirem czy cytryną na odchudzanie? Co daje picie wody z imbirem?