Bieganie w czasie upałów może skończyć się tragicznie. O czym bezwzględnie trzeba pamiętać?

Bieganie w czasie upałów może skończyć się tragicznie. O czym bezwzględnie trzeba pamiętać?

Dodano: 
Upał, słońce, gorąco, zdj. ilustracyjne
Upał, słońce, gorąco, zdj. ilustracyjne / Źródło: Fotolia / interpas
Czy w czasie upałów lepiej zrezygnować z biegania? To pytanie z pewnością zadało sobie wiele osób, które słyszały o tragicznej śmierci studenta WAT-u. Śpieszymy wyjaśnić – ćwiczyć i biegać można, ale trzeba pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa.

Jak można się domyślić, studenci Wojskowej Akademii Technicznej, którzy zasłabli podczas biegania (czwarty student zmarł) cieszyli się raczej dobym zdrowiem, a intensywny wysiłek fizyczny nie był im obcy. Nie dziwi więc, że większość z nas zaczęło się zastanawiać, czy w czasie upałów nie lepiej zrezygnować z treningów. Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie ważna dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z bieganiem.

Jak biegać w czasie upałów, żeby sobie nie zaszkodzić?

Bieganie w upale może prowadzić do udaru, utraty świadomości oraz wyczerpania zasobów energetycznych. Zobacz jakich zasad należy przestrzegać biegając w upalne dni:

  • Zadbaj o ponadprzeciętne nawodnienie organizmu. Pij jak najwięcej nie tylko w czasie samego biegania, ale także w przed i po. Gdy za oknem panują wysokie temperatury zapotrzebowanie na wodę każdego z nas drastycznie wzrasta. Nawet nie wykonując żadnej aktywności intensywnie się pocimy. Jeśli więc decydujemy się na trening, musimy zadbać o nawodnienie organizmu przez cały dzień – od rana do wieczora, a nie tylko w czasie ćwiczeń.
  • Sięgaj po wodę mineralną lub napoje izotoniczne. Te drugie będą zdecydowanie lepsze, jeśli przygotujemy je samodzielnie w domu. Podpowiadamy, jak to zrobić.
  • W trakcie biegania możesz polewać się wodą, żeby dodatkowo schłodzić organizm.
  • Bezwzględnie pamiętać o kremie z filtrem przeciwsłonecznym.
  • Jeśli to możliwe, biegaj rano lub wieczorem, gdy temperatura jest zdecydowanie niższa, a słońce nie operuje tak intensywnie.
  • Załóż lekkie, przewiewne ubranie w jasnych barwach. Obowiązkowo miej nakrycie głowy.
  • Wybierz zacienione ścieżki, a najlepiej biegaj w lesie. Zdecydowanie unikaj otwartych przestrzeni i biegania po nagrzanej jezdni.
  • Jeśli trenujesz intensywnie, w okresie letnim dobrym rozwiązaniem może okazać się bieżnia na siłowni.
  • Godzinę przed treningiem zjedz lekko strawny posiłek z dodatkiem sodu (jest istotny dla pracy serca, ale też spowolni utratę wody z organizmu podczas treningu).

Czytaj także:
Kiedy jazda na rowerze może nam zaszkodzić?

Źródło: X-news / Zdrowie Wprost

Czytaj także

 0