Kiedy jesteś hospitalizowany lub cierpisz, zrozumienie diagnozy lekarza lub instrukcji pielęgniarki jest wystarczająco trudne. Ale kiedy jesteś głuchy, możesz czuć się wykluczony, ponieważ personel mimo najlepszych chęci ma problem z komunikacją. Jasna komunikacja w placówkach służby zdrowia ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia błędnej diagnozy oraz niewłaściwego lub opóźnionego leczenia.
Student medycyny Piotr Kimla opracował kartę komunikacji z osobą głuchoniemą, która za pomocą piktogramów pozwala lekarzowi lepiej zrozumieć, co dolega pacjentowi. Dzięki niej pacjent może wskazać, z jakimi dolegliwościami się zmaga i określić natężenie bólu/objawów. Warto wspomnieć, że nie wszystkie osoby głuchonieme sprawnie posługują się słowem pisanym, więc próby komunikacji za pośrednictwem pisma mogą okazać się bezskuteczne.
Jak posługiwać się kartą i czy faktycznie pomaga ona lekarzom i ratownikom?
Co więcej, karta może być pomocna nie tylko w przypadku osób głuchoniemych, ale także starszych, ze znacznym ubytkiem słuchu.
Czytaj też:
Co lub kto jest odpowiedzialny za zwiększającą się antybiotykooporność?