Teraz nowe badania prowadzone przez University of East Anglia (UEA) poddały układanki na próbę – i wykazały, że dzieci uczą się je robić dopiero po osiągnięciu pewnego etapu rozwoju.
Badanie, opublikowane w czasopiśmie Child Development, ujawnia, że trzylatki stosują metody prób i błędów, ale czterolatki są w stanie wykorzystać informacje zawarte na obrazku do rozwiązania zagadek. Zespół badawczy twierdzi, że to zrozumienie jest podstawą rysowania i malowania.
Główny badacz, dr Martin Doherty ze Szkoły Psychologii UEA, powiedział: „Przyjrzeliśmy się zdolności dzieci do układania puzzli. Zaskakujące jest, że praktycznie nie ma badań na ten temat, pomimo powszechnego założenia, że są to dobre zabawki edukacyjne.Zależało nam na tym, aby dzieci rozumiały obrazki jako reprezentacje. Układanki wymagają złożenia obrazka, więc jeśli dzieci rozumieją, jak działają obrazki, powinny lepiej radzić sobie z układankami”.
W jaki sposób dzieci układają puzzle?
Zespół, w skład którego wchodzą naukowcy z uniwersytetów w Edynburgu Napier, na zachód od Szkocji i Warwick, pracował z 169 dziećmi w wieku od trzech do pięciu lat, aby zobaczyć, jak układają różne typy łamigłówek w różnym wieku.
Niektóre dzieci pracowały nad tradycyjnymi układankami z obrazkiem, układankami bez obrazka oraz układankami opartymi na obrazkach, składającymi się z równych prostokątnych elementów. Połowa tej grupy otrzymała przewodnik obrazkowy pokazujący, jak powinien wyglądać gotowy obraz.
Naukowcy zarejestrowali, ile czasu zajęło dzieciom ułożenie puzzli i ile razy próbowały połączyć elementy układanki.
Inna grupa dzieci otrzymała układankę, w której brakowało części i były różne opcje wypełnienia luki.
Dzieci zostały również przetestowane pod względem poziomu zrozumienia reprezentacji, w tym tego, jak dobrze rozumiały przekonania innych ludzi. Naukowcy argumentują, że zrozumienie związku między przekonaniem a częścią świata, o którym ono chodzi, rozwija się wraz ze zrozumieniem związku między obrazem a tym, o czym on jest.
Dr Doherty powiedział: „Jest to pierwsze badanie dotyczące sposobu, w jaki dzieci układają puzzle i byliśmy szczególnie zainteresowani tym, w jaki sposób wykorzystują swoje rozumienie rysunków do ich ukończenia. Okazało się, że dzieci, które zdały testy rozumienia reprezentacji, były w stanie układać układanki obrazkowe szybciej i skuteczniej. Ogólnie rzecz biorąc, wydajność wzrosła w wieku od trzech do pięciu lat. Naprawdę wyjątkową cechą tego badania jest to, że pokazujemy wiek i etap rozwoju, w którym dzieci uzyskują podstawową wiedzę na temat natury obrazów. Uważamy, że stanowi to istotną podstawę do nauki rysowania i malowania”.
Czytaj też:
Hemofilia u dzieci – profilaktyka daje szansę na normalny rozwój i aktywne życie