Naukowcy z Baycrest i York University przeprowadzili badanie dotyczące sposobu, w jaki nauka języka może wpływać na zdrowie mózgu. Chociaż wiadomo, że dwujęzyczność ma na nie ochronny wpływ, a u osób dwujęzycznych potencjalna demencja rozwija się później, niewiele było wiadomo o samym wpływie poznawczym uczenia się drugiego języka u osób starszych.
Nauka języka a mózg – badania
Do badania naukowcy zrekrutowali 76 starszych osób w wieku 65-75 lat. Uczestnicy mówili tylko jednym językiem, byli sprawni umysłowo i nie uczyli się żadnego innego języka w ciągu ostatnich 10 lat. Losowo zostali przydzieleni do jednej z trzech grup: nauki języka hiszpańskiego (którego wcześniej nie znali), treningu mózgu grupy kontrolnej, która nie podjęła żadnej aktywności.
Przez 16 tygodni osoby z grupy uczącej się języka spędzały 30 minut dziennie z aplikacją Duolingo do nauki języków online. Osoby z grupy treningowej mózgu spędziły tyle samo czasu, ale z BrainHQ firmy Posit Science. Pod koniec eksperymentu naukowcy zmierzyli postępy i zadowolenie z programu.
Korzyści z nauki drugiego języka
Okazało się, że uczestnicy grupy uczącej się języka i ćwiczącej mózg wykazali podobną poprawę w dwóch obszarach poznawczych: pamięci roboczej i funkcji wykonawczych. Dotyczyły one zdolności do zarządzania sprzecznymi informacjami, pozostawania skoncentrowanym i unikania rozpraszania. Grupa trenująca mózg wykazała także poprawę szybkości przetwarzania. Z kolei uczący się hiszpańskiego odnieśli większą przyjemność z tego procesu.
„Uczestnicy naszego badania wykazali znaczną poprawę funkcji poznawczych bez płynnej znajomości hiszpańskiego, co sugeruje, że nie musisz być dwujęzyczny, aby mózg mógł odnieść korzyści z pracy z innym językiem” – powiedziała dr Ellen Bialystok, Distinguished Research Professor w Wydział Psychologii Uniwersytetu York i Associate Scientist w RRI.
Na naukę innego języka możemy zdecydować się w każdym wieku, tym samym rozwijając nasz umysł i odnosząc korzyści poznawcze. „Oprócz korzyści kognitywnych nauka drugiego języka może wzbogacić życie starszych osób – na przykład prowadząc do nowych przyjaźni lub otwierając drzwi do poznania nowej kultury i podróżowania, aby mogli żyć pełnią życia” – dodał dr Meltzer, profesor nadzwyczajny na wydziale psychologii i patologii mowy i języka na Uniwersytecie w Toronto.
Czytaj też:
Gra na instrumencie wspiera rozwój mózgu już od najmłodszych latCzytaj też:
Ośrodkowy układ nerwowy – budowa, funkcje i choroby