Duże nowe badanie amerykańskie opublikowane w JAMA Network Open wskazuje, że z popularną rozrywką wielu dzieci mogą wiązać się korzyści poznawcze. Główny autor Bader Chaarani, adiunkt psychiatrii na Uniwersytecie Vermont podkreślił, że wcześniejsze prace naukowe koncentrowały się na szkodliwych skutkach grania, łączeniu gier z depresją i zwiększoną agresją. Z kolei Chaarani wraz zespołem, przeanalizował dane z trwającego wciąż badania Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), finansowanego przez National Institutes of Health – informuje serwis MedicalXpress.
Jaki efekt dają trzy godziny grania dziennie?
Naukowcy przyjrzeli się odpowiedziom na pytania z ankiety, wynikom testów poznawczych i obrazom mózgu około 2 tysięcy dzieci w wieku 9 i 10 lat. Dzieci podzielono na dwie grupy: te, które nigdy nie grały w gry, i te, które grały przez trzy godziny lub więcej dziennie. Ten próg wybrano nieprzypadkowo, ponieważ przekracza on wytyczne Amerykańskiej Akademii Pediatrii dotyczące czasu spędzanego przed ekranami.
Każda grupa była oceniana w dwóch zadaniach. Pierwsze polegało na pokazywaniu strzałek skierowanych w lewo lub w prawo, a dzieci proszono o jak najszybsze naciśnięcie przycisków „lewo” lub „prawo”. Powiedziano im również, aby nie naciskały niczego, jeśli zobaczą sygnał „stop”, aby zmierzyć, jak dobrze mogą kontrolować swoje impulsy. W drugim zadaniu dzieciom pokazywano twarze ludzi, a następnie pytano o nie w specjalnym teście pamięci.
Lepiej grać, niż oglądać filmy
Okazało się, że gracze lepiej wypadli w obu zadaniach. Dodatkowo podczas wykonywania zadań mózgi dzieci były skanowane za pomocą rezonansu magnetycznego. Mózgi dzieci grających wykazywały większą aktywność w regionach związanych z uwagą i pamięcią. „Wyniki pokazują intrygującą możliwość, że gry wideo mogą zapewnić trening poznawczy z mierzalnymi efektami neuropoznawczymi” – podsumowali naukowcy.
Czy to oznacza, że można pozwolić grac dzieciom, ile tylko chcą? „Spędzanie zbyt wiele czasu przed ekranem jest szkodliwe dla ogólnego zdrowia psychicznego i aktywności fizycznej” – nie ma wątpliwości Chaarani. Jak podkreślił, badania sugerują przede wszystkim to, że jeśli dziecko spędza czas przed ekranem, lepiej, aby grało w gry, niż np. przeglądało filmy czy media społecznościowe.
Naukowcy podkreślają, że to nie koniec badań. Będą oni m.in. przyglądać się tym samym dzieciom w starszym wieku. Chcą też wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak środowisko domowe dzieci, jakość snu i aktywność fizyczną.
Czytaj też:
Wirtualne uzależnienie. Jak rozpoznać objawy u dziecka?Czytaj też:
Nastolatki wychowane na pornografii. Wyniki tego raportu szokują