Mdłości w ciąży – skąd się biorą i jak im zapobiec?

Mdłości w ciąży – skąd się biorą i jak im zapobiec?

Dodano: 1
Mdłości w ciąży
Mdłości w ciąży Źródło: Shutterstock

Mdłości w ciąży potrafią skutecznie uprzykrzyć życie młodym mamom. Najczęściej zaczynają się już po zapłodnieniu, w pierwszych tygodniach ciąży, często stanowiąc jeden z jej pierwszych objawów. Nasilają się, gdy stężenie hormonu beta hCG zaczyna mocno wzrastać w organizmie, a słabną, gdy stężenie to maleje. Kiedy to następuje?

Mdłości w ciąży i nudności — co to jest?

Mdłości w ciąży występują bardzo często. Zazwyczaj są jednym z pierwszych objawów ciąży, a złe samopoczucie pojawia się głównie rano, tuż po przebudzeniu.

Nie zawsze mdłości muszą kończyć się wymiotami. Wiele mam odczuwa jedynie silne nudności, które można zwalczać, chrupiąc suche płatki śniadaniowe, płatki migdałów czy pijąc wodę z imbirem. Aby zwalczyć nudności, nie należy dopuszczać do uczucia silnego głodu. Niski poziom cukru, a także tzw. wilczy głód, mogą potęgować nieprzyjemne odczucia i przyczynić się nawet do wymiotów. Z tego względu ciężarne powinny nosić w torebce kilka przekąsek, po które będą mogły sięgnąć, gdy poczują się gorzej. Sprawdzą się bakalie, migdały, herbatniki czy krakersy.

Ciąża a mdłości – kiedy się pojawiają i na jak długo?

Mdłości w ciąży mogą pojawić się już na wczesnym etapie ciąży. Najczęściej objawiają się około 7. tygodnia ciąży i nasilają aż do 13. tygodnia ciąży. Wraz z rozpoczęciem drugiego trymestru poziom hormonu beta hCH się stabilizuje, a mdłości zanikają. To, jak długo trwają mdłości w ciąży, jest też uwarunkowane indywidualnie. Niektórym mamom miną przed 13. tygodniem ciąży, a inne będą męczyły do 20. tygodnia ciąży.

Na szczęście mdłości w ciąży i złe samopoczucie można łagodzić, stosując domowe sposoby: jedząc niewielkie, ale częste posiłki, korzystając ze świeżego powietrza. Unikanie pokarmów ostrych czy pikantnych, które drażnią żołądek i układ trawienny, także może pomóc w walce z nudnościami.

Dlaczego jest mi niedobrze w ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży w organizmie zachodzi prawdziwa burza hormonalna. Zagnieżdżający się zarodek intensywnie się rozwija, a hormon ciążowy beta hCG stymuluje produkcję progesteronu, która wpływa na prawidłowy rozwój dziecka. Występowanie mdłości w tym okresie jest bardzo powszechne, dużo bardziej niż brak mdłości.

We wczesnej ciąży samopoczucie najczęściej jest kiepskie. Jest to stan fizjologiczny, zupełnie naturalny. Rosnący poziom gonadotropiny kosmówkowej wpływa na zmiany hormonalne i objawia się w postaci mdłości. Nazywa się je mianem porannych mdłości, ponieważ we wczesnych godzinach porannych są najsilniejsze. To właśnie wtedy poziom beta hCG jest najwyższy, a później maleje w ciągu dniu. Zdarza się jednak, że kobiety w ciąży odczuwają mdłości przez cały dzień.

Mdłości należy po prostu przeczekać. Aby mieć lepsze samopoczucie dobrze jest wykorzystać sprawdzone sposoby na mdłości w ciąży.

Dlaczego mdłości w ciąży to dobra oznaka?

Mdłości oznaczają, że poziom hormonu beta hCG w ciąży jest prawidłowy, a dziecko dobrze się rozwija. Jeśli więc mamę męczy złe samopoczucie i ma już dość wymiotów, może pocieszać się myślą, że występowanie mdłości świadczy o prawidłowym rozwoju ciąży.

Nie oznacza to jednak, że mamy, których nie męczy ta dolegliwość, powinny się martwić, że ich dzieci nie rozwijają się tak jak powinny. Kobiety nie muszą odczuwać nudności w ciąży, ale jeśli one już występują, świadczą o zachodzących w organizmie zmianach hormonalnych. Zmęczenie, walka z mdłościami czy nudnościami są efektem rosnącego poziomu hormonu gonadotropiny kosmówkowej.

Przyczyny nudności w ciąży

Mdłości i nudności wynikają częściowo z rosnącego poziomu gonadotropiny kosmówkowej. Burza hormonalna, która toczy się w organizmie mamy, daje o sobie znać za pomocą nudności. Ale tak naprawdę nie wiadomo do końca, co jest ich przyczyną.

Niektórzy zwracają uwagę, że mogą nią być też... emocje. Nie wszystkie kobiety są gotowe na ciążę, czasem ta wieść jest dla nich zaskoczeniem. Lęk i strach przed nową sytuacją mogą powodować wyżej opisane dolegliwości.

Ile trwają mdłości?

Nudności w ciąży pojawiają się już na samym początku, najczęściej około 4. tygodnia ciąży, w terminie spodziewanej miesiączki. Nasilają się wraz z rozwojem ciąży, by osiągnąć apogeum pomiędzy 10. a 12. tygodniem, gdy stężenie beta hCG jest najwyższe. Po zakończeniu I trymestru mdłości maleją, a często zupełnie mijają.

Niektóre mamy cierpią na nie jednak aż do połowy ciąży, a inne – jeszcze dłużej. Wskazuje się na związek pomiędzy nasileniem nudności a płcią dziecka. Mamy, które pod sercem noszą dziewczynki, częściej cierpią na mdłości i wymioty.

Sposoby na mdłości

Nie ma jednego, skutecznego leku na mdłości i wymioty, ale jest kilka sposobów na to, by złagodzić nieprzyjemne dolegliwości. Należą do nich:

  • picie naparów z imbirem
  • zajadanie migdałów
  • częste picie wody
  • zjadanie śniadania jeszcze w łóżku
  • stosowanie przekąsek

Naturalne składniki zmniejszające mdłości

Aby poprawić swoje samopoczucie, dobrze jest sięgnąć po produkty, które zmniejszają mdłości. Pozytywne efekty przynosi spożywanie małych posiłków o każdej porze dnia. Małe porcje nie obciążają żołądka i dzięki temu nie nasilają mdłości.

Jakie produkty warto jeść? Najlepiej koło łóżka wieczorem postawić sobie:

  • chrupkie pieczywo
  • suche płatki owsiane
  • płatki migdałów
  • cytryna
  • marchew
  • kalafior
  • ziemniaki

Imbir na nudności

Korzeń imbiru ma działanie łagodzące mdłości i zapobiegające wymiotom. W aptekach kupimy tabletki do ssania, które mogą pomóc złagodzić uciążliwe nudności. W ciąży lepiej jest jednak samodzielnie przygotowywać sobie napar z imbiru, który poprawi nasze samopoczucie.

Aby go zrobić, wystarczy korzeń imbiru pokroić na kawałki, zalać go wrzątkiem. Odczekać aż napar wystygnie, dodać do niego cytryny i miodu. Taki napój nie tylko zwalczy mdłości, ale także nawodni organizm oraz wzmocni odporność przyszłej mamy.

Migdały na mdłości

Migdały pomagają zwalczyć nudności oraz dostarczają organizmowi wielu cennych składników odżywczych, m.in. witamin z grupy B czy kwasu foliowego. Warto podjadać je między posiłkami, by zwalczyć złe samopoczucie albo sięgnąć po nie jeszcze przed wstaniem z łóżka.

Częste picie wody

Właściwe nawodnienie jest ważne w każdym wieku, ale w czasie ciąży pełni szczególną rolę. Młoda mama powinna pić przynajmniej 2,5 litra wody dziennie, by zapewnić dziecku prawidłowy rozwój. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta wraz z rozwojem ciąży, a każde odwodnienie szybko daje o sobie znać w postaci migren, uczucia ciężkości nóg, gorszego samopoczucia lub słabszych ruchów płodu.

Częste picie niewielkich ilości wody pomaga również zwalczyć nudności. Warto o tym pamiętać i postawić sobie przy łóżku dzbanek lub butelkę z wodą. W ten sposób łatwiej będzie wyrobić w sobie nawyk sięgania po wodę przed pójściem spać, w nocy i po przebudzeniu.

Jedzenie w łóżku

Ciąża cieszy się szczególnymi prawami, dlatego w tym czasie można trochę zmienić nawyki żywieniowe. Wielu mamom pomaga przekąszenie czegoś jeszcze przed wstaniem z łóżka. Suchary, migdały, pieczywo pomagają złagodzić dolegliwości żołądkowe. Warto po zjedzeniu niewielkiej porcji wypić dużo wody i odpocząć przez kilkanaście minut. W tym czasie samopoczucie powinno się poprawić.

Częste przekąski

Mdłości eliminują również częste przekąski. Sięganie po suszone owoce, bakalie, migdały, orzechy, pomaga niwelować uczucie głodu i pozbyć się uciążliwych dolegliwości ciążowych. Niektórym mamom pomagają... lizaki lub cukierki. Nie poleca się ich jednak przez dłuższy czas ze względu na negatywny wpływ na szkliwo zębów, które w ciąży i tak jest osłabione.

Powyższe sposoby pomagają łagodzić złe samopoczucie w pierwszych tygodniach ciąży i przetrwać ten trudny czas. Warto spróbować wcielić je w życie, by ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.

Jak długo trwają mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży często mijają około 13. tygodnia ciąży. Gdy kończy się organogeneza, poziom hormonu beta hCG stabilizuje się, a ciążowe mdłości maleją. Zwykle w drugim trymestrze ciąży odruch wymiotny zanika, choć nie jest to regułą. Zdarza się, że mdłości męczą ciężarną nawet do 24. tygodnia ciąży. Może tak się wydarzyć, gdy przyszła mama choruje na refluks żołądkowo-przełykowy albo na wrzody żołądka. Tego typu dolegliwości mogą nasilać uczucie pieczenia czy palenia w przełyku.

Jeśli odruchy wymiotne nie mijają, a mimo zaawansowania ciąży kobieta dalej zmaga się z porannymi mdłościami, powinna zgłosić się do lekarza. Bardzo silne wymioty mogą doprowadzić do zaburzeń elektrolitowych i zakłócić przebieg ciąży.

Naturalne metody ograniczające mdłości

Do innych sposobów na mdłości zalicza się aktywność fizyczną. Ruch na świeżym powietrzu, spokojny spacer czy choćby posiedzenie w parku na ławce czy na balkonie, może pomóc zwalczyć odruch wymiotny. Na świeżym powietrzu szybciej mijają mdłości, a zmęczenie mija.

Nie należy jednak się forsować. Jeśli ciężarna nie czuje się najlepiej, bezpieczniej jest, by zrezygnowała z ulubionych form aktywności na rzecz spokojnych spacerów. Zazwyczaj mdłości występują głównie we wczesnej ciąży i mijają, gdy ciężarna rozpoczyna drugi trymestr. Jeśli tak się wydarzy, mama zdąży jeszcze nacieszyć się ulubionymi aktywnościami.

Czytaj też:
Progesteron: hormon, który odpowiada za utrzymanie ciąży

 1

Czytaj także