Jaki rodzaj treningu pozwala zachować młodość?

Jaki rodzaj treningu pozwala zachować młodość?

Dodano: 
Ćwiczenia na siłowni
Ćwiczenia na siłowni / Źródło: Unsplash / Justyn Warner
Powszechnie wiadomo, że regularna aktywność fizyczna sprzyja zachowaniu dobrego zdrowia, ponieważ zmniejsza ryzyko rozwoju wielu, popularnych chorób cywilizacyjnych. Jak wynika z najnowszych badań, pewien rodzaj treningu pozwala także zachować młodość. Czas dowiedzieć się więcej o telomerach.

Trening wytrzymałościowy, trening oporowy lub trening interwałowy o wysokiej intensywności – jaki rodzaj treningu najbardziej wpływa na procesy starzenia się organizmu? Okazuje się, że naukowcy znają odpowiedź na to pytanie. Sekret tkwi w telomerach, które chronią pasma materiału genetycznego w naszych komórkach. Gdy telomery skracają się, materiał genetyczny ulega pogorszeniu, a to spowoduje, że komórka starzeje się i wkrótce rozpocznie proces śmierci komórkowej. Enzym telomeraza pomaga utrzymać długość telomerów, ale wraz z wiekiem telomerazy stają się znacznie mniej aktywne, co wpływa na starzenie się komórek.

naukowcy z Uniwersytetu w Lipsku w Niemczech, we współpracy z kolegami z innych instytucji badawczych, badali, czy różne rodzaje ćwiczeń fizycznych mogą spowolnić procesy starzenia biologicznego. Zespół zbadał długość telomeru i aktywność telomerazy u uczestników (266 młodych i zdrowych osób), którzy wykonywali jeden z trzech rodzajów ćwiczeń podczas trwania badania. A były to:

  • ćwiczenia wytrzymałościowe (np. biegi, pływanie i jazda na rowerze),
  • trening interwałowy o wysokiej intensywności (jak wyżej, ale trening opiera się na krótkich intensywnych momentach, a następnie odpoczynku i regeneracji i znów intensywnym treningu),
  • trening oporowy (czyli ćwiczenia zwiększające siłę i mięśnie np. podnoszenie ciężarów).

Aby sprawdzić, jaki rodzaj szkolenia był najbardziej skuteczny w utrzymaniu zdrowego starzenia się, badacze pobrali próbki krwi od uczestników, raz na początku badania, a następnie ponownie 2-7 dni po końcowej sesji treningowej pod koniec badania.

Patrząc na długość telomerów i aktywność telomerazy w białych krwinkach uczestników, naukowcy odkryli, że największe korzyści odniosły osoby, które uczestniczyły w treningu wytrzymałościowym i treningu interwałowym o wysokiej intensywności.

Czytaj także:
7 prostych sposobów, by zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka

Czytaj także