Naukowcy zbadali, jak wyglądał mikrobiom człowieka pierwotnego. Zaszły znaczące zmiany

Bakterie w jelitach
Bakterie w jelitachŹródło:Shutterstock
Źródła tych różnic upatruje się w diametralnej zmianie sposobu odżywiania, jaką przeszedł człowiek od starożytności do czasów współczesnych.

W wyniku ostatnich lat badań naukowcy wysnuli sugestie, że zmiany w mikrobiomach jelitowych – zbiorach bakterii i innych drobnoustrojów w naszym układzie pokarmowym – mogą odgrywać rolę w przyspieszeniu rozwoju chorób, m.in. cukrzycy. Ale jak wyglądał mikrobiom człowieka pierwotnego? Zbadali to naukowcy z Harvard Medical School i Joslin Diabetes Center.

Badania nad mikrobiomem

Naukowcy skupili się na porównaniu mikrobiomu starożytnych mieszkańców Ameryki Północnej oraz człowieka współczesnego. W tym celu przeanalizowano DNA drobnoustrojów znalezione w ludzkich paleofekach (wysuszonych odchodach) z niezwykle suchych jaskiń w Utah i północnym Meksyku. Ostatecznie porównano DNA ośmiu dobrze zachowanych próbek (niektóre datowane na I w.n.e.), z próbkami DNA 789 osób żyjących współcześnie, które stosowały różnorodną dietę.

Wykryte różnice nazwano jako „uderzające”. Zdaniem naukowców mikroby mogły ewoluować wraz ze zmieniającą się dietą. Starożytne mikrobiomy najbardziej pasowały do współczesnych mikrobiomów pochodzących od osób stosujących nieuprzemysłowioną dietę.

„W starożytnych kulturach żywność, którą jedli ludzie, była bardzo zróżnicowana i mogła wspierać wzrost i obecność bardziej eklektycznej kolekcji drobnoustrojów. Gdy ludzie przechodzili w kierunku industrializacji i kupowania jedzenia, tracili wiele składników odżywczych, które pomagają wspierać bardziej zróżnicowany mikrobiom” – powiedział Aleksandar Kostic, adiunkt mikrobiologii w Harvard Medical School i współautor badań.

Na przykład bakteria znana jako Treponema succinifaciens „nie występuje w żadnym z analizowanych przez nas współczesnych mikrobiomów, a za to w każdym z ośmiu starożytnych mikrobiomów” – powiedział Kostic. Uważa się, że praca ta jest pierwszą, która ujawniła nigdy wcześniej niezidentyfikowane gatunki drobnoustrojów i przedstawia najbardziej dogłębną analizę genomiczną starożytnych mikrobiomów jelitowych człowieka. Cała analiza dostępna jest w czasopiśmie Nature.

Ludzki mózg jest 3 razy większy od mózgu małpy. Naukowcy odkryli, dlaczego