Naukowcy: Jad pszczół zabija agresywne komórki raka piersi. I to w 60 minut

Naukowcy: Jad pszczół zabija agresywne komórki raka piersi. I to w 60 minut

Pszczoła
Pszczoła Źródło:Fotolia / luigipinna
Rak potrójnie ujemny to jeden z najgorzej rokujących nowotworów piersi, występujący najczęściej wśród młodych kobiet. Leczenie jest ograniczone, jednak najnowsze badania dają chorym nadzieję. Naukowcy właśnie odkryli, że jad pszczół miodnych zabija agresywne komórki raka piersi.

Używając jadu z 312 pszczół miodnych i trzmieli, pochodzących z zachodniej Australii, Irlandii i Anglii, dr Ciara Duffy z Instytutu Badań Medycznych Harry'ego Perkinsa i Uniwersytetu Australii Zachodniej przetestowała wpływ jadu na kliniczne podtypy raka piersi, w tym: potrójnie ujemnego raka piersi, który ma ograniczone możliwości leczenia. Celem badań było zbadanie przeciwnowotworowych właściwości jadu pszczelego i składnika składowego, melityny, na różne typy komórek raka piersi. Wyniki są zaskakujące!

Jad pszczoły w walce z rakiem

Naukowcy testowali jad pszczoły na normalnych komórkach piersi i komórkach z klinicznych podtypów raka piersi: raka piersi z dodatnim receptorem hormonalnym, wzbogaconym w HER2 i potrójnie ujemnym.

Wyniki opublikowane w prestiżowym międzynarodowym czasopiśmie „npj Precision Oncology” wykazały, że jad pszczoły szybko niszczy potrójnie ujemny rak piersi i komórki raka piersi wzbogacone w HER2.

„Przetestowaliśmy bardzo mały, dodatnio naładowany peptyd w jadzie pszczoły miodnej zwany melityną, który mogliśmy odtworzyć syntetycznie i odkryliśmy, że syntetyczny produkt odzwierciedla większość przeciwnowotworowego działania jadu pszczelego” – powiedziała dr Duffy.

Okazało się, że zarówno jad pszczeli jak i melityna znacząco, wybiórczo i szybko zmniejszyły żywotność potrójnie ujemnego raka piersi i komórek raka piersi wzbogaconych w HER2. Specyficzne stężenie jadu pszczelego może wywołać 100% śmierć komórek rakowych, przy minimalnym wpływie na normalne komórki. I to w 60 minut.

Niesamowite właściwości melityny

Melityna w jadzie pszczelim miała również inny niezwykły efekt; w ciągu 20 minut była w stanie znacznie zredukować chemiczne komunikaty komórek rakowych, które są niezbędne do wzrostu i podziału komórek rakowych.

W przyszłości potrzebne będą badania w celu formalnej oceny optymalnej metody dostarczania melityny, a także toksyczności i maksymalnych tolerowanych dawek.

Badania fazy 1 na ludziach sugerują, że nowy lek na raka piersi jest bezpieczny i skuteczny