Chroniczny głód i jego przyczyny. Skąd apetyt mimo najedzenia?

Chroniczny głód i jego przyczyny. Skąd apetyt mimo najedzenia?

Dodano: 
Kobieta sięgająca do lodówki
Kobieta sięgająca do lodówki / Źródło: Pexels / Daria Shevtsova
Głód to sposób, w jaki organizm mówi osobie, że potrzebuje pożywienia. Czasami jednak możesz czuć się tak, jakbyś był głodny przez cały czas. Ciągły głód może być również oznaką pewnych schorzeń, które mogą wymagać leczenia.

Twoje ciało potrzebuje pożywienia jako źródła energii, więc uczucie głodu jest normalne, jeśli nie jesz przez kilka godzin. Ale jeśli nieustannie czujesz ssanie w żołądku, nawet po posiłku, coś może być z twoim zdrowiem. Termin medyczny określający skrajny głód to polifagia. Jeśli cały czas czujesz głód, zgłoś się do lekarza. Być może rozpozna jedną z opisanych niżej przyczyn nadmiernego głodu.

Przyczyny chronicznego głodu

Dieta
Osoby ograniczające kalorie mogą odczuwać głód przez większość czasu. Spożywanie mniejszej ilości kalorii niż spalane przez organizm może spowodować, że organizm zacznie wytwarzać hormon zwany greliną. Niektórzy nazywają grelinę „hormonem głodu”, ponieważ żołądek uwalnia ją, gdy organizm potrzebuje więcej pożywienia. Dieta niskokaloryczna może zwiększyć produkcję greliny i wywołać głód, nawet po zjedzeniu.

Dieta wysokocukrowa
Wiele produktów spożywczych i napojów zawiera dodatek cukru, który może zwiększyć apetyt. Spożywanie zbyt dużej ilości cukru, szczególnie fruktozy, może prowadzić do zwiększonego apetytu. Dieta bogata we fruktozę może spowodować, że organizm będzie produkować więcej greliny i wpływać na aktywność w określonych obszarach mózgu.

Odwodnienie
Prawidłowe nawodnienie jest niezbędne dla dobrego zdrowia. Niektóre dowody sugerują również, że picie wody może pomóc poczuć się sytym. Na przykład w jednym badaniu z 2014 r. oceniano wpływ nadmiernego spożycia wody u kobiet z nadwagą. Naukowcy poprosili uczestników o wypicie 0,5 litra wody 30 minut przed codziennym jedzeniem śniadania, obiadu i kolacji. Po 8 tygodniach wszystkie kobiety straciły na wadze i zgłosiły zmniejszenie apetytu.

Dieta uboga w błonnik
Oprócz tego, że jest ważny dla zdrowego trawienia i zapobiegania zaparciom, błonnik pokarmowy może również odgrywać rolę w kontrolowaniu głodu. Badanie z 2016 roku wykazało, że osoby, które przyjmowały suplement z błonnikiem psyllium, odczuwały mniejszy głód między posiłkami niż osoby przyjmujące placebo. Zaleca się, aby mężczyźni w wieku 19–50 lat zjadali codziennie 38 g błonnika, a kobiety w wieku 19–50 lat 25 g błonnika.

Zakłócenia snu
Wystarczająca ilość snu może pomóc w utrzymaniu prawidłowego poziomu hormonów. Zbyt mała ilość snu może zaburzyć naturalną równowagę hormonalną organizmu, co u niektórych osób może nasilać uczucie głodu. Badania z 2016 roku wykazały, że ludzie, którzy ograniczali swój sen mieli wyższy poziom greliny i jedli więcej niż ci, którzy spali normalnie.

Nuda
Niektórzy ludzie mogą pomylić nudę z głodem i sięgać do lodówki dla zabicia czasu. Badanie z 2015 roku wykazało, że znudzenie może skłonić osobę do poszukiwania przekąsek i powodować większe spożycie kalorii. Zanim sięgniesz do lodówki kolejny raz w krótkim czasie, spróbuj zająć się czymś ciekawym i pożytecznym.

Menopauza
Niektóre badania sugerują, że kobiety są bardziej narażone na przyrost masy ciała w okresie menopauzy. Może to być spowodowane wieloma czynnikami, w tym zmianami hormonalnymi. Według przeglądu z 2017 r. spadek poziomu hormonów estrogenowych w okresie menopauzy może prowadzić do zwiększenia apetytu.

Leki
Niektóre leki przeciwdepresyjne, przeciwpsychotyczne i kortykosteroidy mogą wpływać na metabolizm organizmu i powodować większa uczucie głodu niż zwykle. Osoby doświadczające znacznego przyrostu masy ciała po przyjęciu nowego leku powinny porozmawiać z lekarzem. Być może otrzymają zmianę dawkowania lub przejście na alternatywny lek. Nagłe odstawienie także może spowodować niepożądane skutki uboczne, dlatego ważne jest, aby najpierw omówić to z lekarzem.

Do przyczyn wzmożonego głodu zaliczamy także:

Czytaj też:
Czy post przerywany faktycznie działa? Nowe badania mogą zasmucić
Czytaj też:
BMI: jak je obliczyć i czy jego wyniki są wiarygodne?

Opracowała:
 0

Czytaj także