Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Dodano: 
Joga, zdjęcie ilustracyjne
Joga, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / fot. Photographers.eu
Joga większości z nas kojarzy się wygibasami, ciszą i medytacją. Na ogół lekceważymy jej korzystny wpływ na zdrowie zanim... po raz pierwszy nie spróbujemy. Nawet osoby, które lubią się zmęczyć i spocić, powinny praktykować jogę, ponieważ koi nerwy, zwalcza stany depresyjne i uśmierza ból.

Myśląc o jodze, na ogół wyobrażamy sobie ćwiczenia rozciągające, przypominające stretching. Tak jakby joga opierała się wyłącznie na gibkości. Tak naprawdę jest to doskonała forma samodoskonalenia, szukania balansu między ciałem i umysłem. Ma bardzo korzystny wpływ zarówno na zdrowie fizyczne i psychiczne. Osobom, które nigdy nie uczęszczały na zajęcia jogi, ani nie praktykowały medytacji, mogą mieć problem z wyciszeniem się, skupieniem uwagi na oddechu, mięśniach, byciu „tu i teraz”.

Korzyści zdrowotne wynikające z jogi często są wymieniane przez praktyków medycyny holistycznej i alternatywnej. Wiele osób twierdzi, że joga może walczyć z rakiem, pomagać w leczeniu cukrzycy i otyłości, zmniejszać ryzyko chorób serca i mieć pozytywny wpływ na wiele innych chorób i zaburzeń. Ile w tym prawdy?

Joga – korzyści dla zdrowia

  • Badanie opublikowane w 2011 roku wykazało, że joga może znacznie zmniejszyć bóle pleców nawet przy niewielkim lub żadnym leczeniu przeciwbólowym. Joga może pomóc w zmniejszeniu przewlekłego bólu w stanach takich jak zespół cieśni nadgarstka i choroba zwyrodnieniowa stawów. Ważne jednak, aby ćwiczenia były dobrane do stanu zdrowia i nie zaszkodziły.
  • Joga jest skuteczną metodą walki z bezsennością i problemami ze snem. Dzieje się tak m.in. dlatego, że joga ma znaczący wpływ na lęk, depresję, przewlekły ból i stres – główne elementy odpowiedzialne za problemy ze snem.
  • Chociaż joga nie jest uważana za ćwiczenie aerobowe, takie jak bieganie czy jazda na rowerze, badania wykazały, że ma korzystny wpływ na zdrowie serca. Joga może znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na serce poprzez obniżenie ciśnienia krwi i zmniejszenie stresu.
  • Joga może pomóc w walce z depresją, spadkiem nastroju czy zaburzeniami lękowymi. Dzięki poczuciu uniesienia, które pochodzi z uwolnienia od stresu i emocji, poprawia się ogólne samopoczucie.
  • Joga może pomóc osobom walczącym z poważną chorobą, np. ułatwić radzenie sobie z efektami ubocznymi chemioterapii i radioterapii. Ostatnie badania z 2014 r., dotyczące kobiet zmagających się z rakiem piersi wykazały, że pacjentki po chemioterapii, które uczestniczyły w 90-minutowych zajęciach jogi dwa razy w tygodniu, miały więcej energii i lepszą jakość snu niż pacjentki, które tego nie robiły.
  • Niektóre badania pokazują, że joga może powodować wzrost siły, wytrzymałości i elastyczności.

Wiele badań potwierdziło korzyści płynące z jogi. Regularne ćwiczenia szybko powinny dać pierwsze efekty.

Czytaj także:
Jak spowolnić starzenie organizmu?

Czytaj także

Czytaj także