Kreujesz idealne życie na Instagramie? To może się odbić na twojej psychice

Kreujesz idealne życie na Instagramie? To może się odbić na twojej psychice

Dodano: 
Dziewczyna skupiona na smartfonie (zdj. ilustracyjne)
Dziewczyna skupiona na smartfonie (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / YakobchukOlena
Zdjęcia z egzotycznych wakacji. Kolorowe i zdrowe posiłki. Dziesiątki przerobionych selfie. Wiele osób podejmuje ogromne wysiłki, aby być najlepszą wersją siebie w świecie online. Jednak według badaczy może być lepiej, jeśli podczas korzystania z mediów społecznościowych nie będziesz tworzyć wyidealizowanego obrazu siebie.

Mówi się, że ludzie pokazują w social mediach życie, które chcieliby mieć, a nie które mają. I jest w tym sporo prawdy. Ale psychologiczne korzyściodniesiemy z autentycznych postów na Facebooku i Instagramie – stwierdził zespół amerykańskich badaczy z nowojorskiej Columbia Business School i Kellogg School of Management w Chicago z Northwestern University.

„Zachęcanie do publikowania w autentyczny sposób wiązało się z bardziej pozytywnym nastrojem i emocjami wśród uczestników – stwierdzono w badaniu. Nasze odkrycia sugerują, że wszystkie osoby, niezależnie od cech osobowości, mogą skorzystać na autentyczności w mediach społecznościowych”.

Jak badacze doszli do tego wniosku?

Najpierw przeanalizowano dane 10 560 użytkowników Facebooka, którzy przeszli ocenę satysfakcji z życia i osobowości w latach 2007–2012. Naukowcy porównali ich samooceny z przewidywaniami na podstawie cyfrowych śladów pozostawionych na Facebooku, takich jak polubienia i posty, aby dowiedzieć się, w jakim stopniu ich Facebook reprezentuje autentyczny wyraz ich osobowości.

Badacze stwierdzili, że ci, którzy wyrazili się w bardziej autentyczny sposób – lub przynajmniej przedstawili się w sposób bliższy temu, jak siebie postrzegali – również zgłaszali wyższy poziom satysfakcji z życia. Efekt wydawał się spójny dla różnych typów osobowości.

W drugiej części badania naukowcy skłonili 90 studentów do autentycznego publikowania postów na Facebooku przez tydzień, a następnie w sposób „wyidealizowany” przez kolejny tydzień. Zespół stwierdził, że subiektywne samopoczucie uczniów było wyższe w tygodniu, w którym poproszono ich o autentyczne relacje.

Wizerunek w mediach społecznościowych

„Związek między autentycznością a ogólnie dobrym samopoczuciem został dobrze udokumentowany we wcześniejszych badaniach” – powiedziała Erica Bailey, doktorantka zarządzania w Columbia Business School i autorka badania. Jednak w przypadku mediów społecznościowych jest również wysoce prawdopodobny kierunek odwrotny: Ludzie, którzy są lepiej przystosowani lub szczęśliwsi, prawdopodobnie częściej publikują autentyczne posty.

Autentyczność się opłaca

Chociaż wpływ autentycznego korzystania z mediów społecznościowych na samopoczucie był „mocny” i „znaczący”, nadal pozostaje niewielki w porównaniu z innymi ważnymi predyktorami dobrostanu, takimi jak dochody, zdrowie i związki – stwierdzili naukowcy. Zauważyli jednak, że sposób korzystania z mediów społecznościowych jest stosunkowo łatwy do zmiany w porównaniu z kwestiami takimi jak praca i zdrowie, które często pozostają poza bezpośrednią kontrolą jednostki.

Czytaj też:
Instagramerka mówi o łysieniu w Internecie. „To jest wyzwalające”.