Jak skutecznie porzucić e-papierosy? Sprawdź kilka trików

Jak skutecznie porzucić e-papierosy? Sprawdź kilka trików

Dodano: 
Mężczyzna korzystający z e-papierosa, zdjęcie ilustracyjne
Mężczyzna korzystający z e-papierosa, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / vchalup
E-papierosy wydają się niegroźnym nałogiem. Jednak pojawia się coraz więcej przesłanek o ich szkodliwości. Jak rzucić e-papierosy?

E-papierosy istnieją już od ponad 10 lat, ale wiele długoterminowych zagrożeń wiążących się z nimi pozostaje nadal niepoznanych. To, co tak naprawdę jest we wdychanej parze, nie jest jasne. Takie produkty mogą zawierać aromatyczne substancje chemiczne (takie jak diacetyl, który jest związany z chorobą płuc), metale (takie jak ołów) i inne chemikalia powodujące raka. Nawet mimo że wielu producentów twierdzi, że e-papierosy nie zawierają nikotyny, to w istocie mogą ją zawierać.

Czytaj też:
Wciąganie tabaki – czy jest bezpieczne?

Czy e-papierosy są bezpieczne?

Mówi się, że e-papierosy to bezpieczniejsza alternatywa dla palenia tradycyjnych papierosów, ale nie są pozbawione ryzyka. W tym temacie przestrzega dr Albert Osei, pracownik naukowy z Ciccarone Center for Prevention of Cardiovascular Center at Johns Hopkins Medicine w Baltimore. Badanie, które dr Osei i jego współpracownicy opublikowali w American Journal of Medicine wykazało, że ludzie, którzy używali zarówno e-papierosów, jak i tych tradycyjnych, mieli wyższy wskaźnik chorób sercowo-naczyniowych niż ci, którzy palili tylko zwykłe papierosy.

W osobnym artykule opublikowanym w październiku w BMC Pulmonary Medicine Osei i jego zespół stwierdzili, że użytkownicy e-papierosów w wieku od 18 do 24 lat mieli o 39 procent większe ryzyko astmy w porównaniu z tymi, którzy nie korzystali z e-papierosów. Jak na ironię, z powodu rosnących obaw o zdrowie związanych z korzystaniem z elektronicznych papierosów, wielu użytkowników e-papierosów może rozważyć powrót do regularnego palenia, myśląc, że jest to mniej niebezpieczne, według profesora medycyny Enida Neptune'a z Johns Hopkins Medicine.

„Niektórzy młodzi ludzie myślą, że papierosy mogą być bezpieczniejsze niż waporyzacja, i nie jest to przesłanie, które chcemy promować” – mówi dr Neptune, który specjalizuje się w leczeniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i od dawna opowiada się za zwalczaniem nałogu tytoniowego.

Czytaj też:
Te napoje pogarszają zdrowie kobiet każdego dnia

Czy trudno jest rzucić e-papierosy?

E-papierosy mogą nie tylko stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, ale generalnie trudno z nich zrezygnować. Są łatwe w stosowaniu, ponieważ tradycyjne papierosy są porcjowane i możesz szybciej poprzestać na jednym lub dwóch. Z waporyzacją jest ten problem, że e-papierosa można używać stale.

Są oznaki, że coraz więcej użytkowników e-papierosów próbuje zerwać z nałogiem. Ludzie zapisują się na terapie, uprawiają sporty i znajdują sobie lepsze zainteresowania.

Czytaj też:
Palisz marihuanę? Twoje dziecko może przejąć twój nałóg

Jak rzucić e-papierosy?

1. Pomyśl o wszystkich powodach rezygnacji
Szybko rosnąca liczba powiązanych z e-papierosami chorób i zgonów może być wystarczającym powodem, aby wielu ludzi zaczęło myśleć o zaprzestaniu waporyzacji. Oprócz dodatków, które zawierają e-papierosy, nikotyna podnosi ciśnienie krwi i prowadzi do skoków adrenaliny. Oba czynniki mogą wywołać zawał serca. Istotne są też wydatki związane z tym nałogiem. Badania opublikowane w 2016 roku podają, że indywidualne wydatki na e-papierosy są naprawdę wysokie. Osoby dotknięte poważną chorobą płuc związaną z korzystaniem z e-papierosów również cęsto ponoszą koszty hospitalizacji, które mogą być astronomiczne.

2. Sięgnij po specjalistyczną pomoc
Chociaż źródła online, numery interwencyjne i aplikacje na telefon mogą być pomocne, najbardziej skuteczną metodą może być porada osobista uzyskana od lekarza lub psychologa. Współpracuj ze specjalistą i zastanów się nad datą porzucenia. Taką realną datą. Ustalenie terminu rzucenia palenia nie jest dla wszystkich, ponieważ powoduje, że niektórzy są zbyt zaniepokojeni. Ale może również motywować do przyjęcia planu rzucenia palenia.

3. Pomyśl o lekach i opcjach zastępczych dla nikotyny
Plaster nikotynowy jest najpopularniejszym rodzajem nikotynowej terapii zastępczej. Jest umieszczany na skórze i zapewnia niską podaż nikotyny przez całą dobę. Plaster jednak nie zawsze wystarcza, gdy pojawia się pragnienie nikotyny. W takich przypadkach możesz również wypróbować pastylkę do ssania z nikotyną, gumę, inhalator lub aerozol do nosa razem z plastrem lub bez niego. Określenie spożycia nikotyny przez pacjenta może być trudne dla lekarzy. Ilości nikotyny różnią się w zależności od produktu; i może być trudno oszacować, ile osób korzysta z e-papierosów, a nie pali tych tradycyjnych, ponieważ w przypadku tych drugich można zmierzyć to pod względem liczby papierosów palonych codziennie. Osoba próbująca rzucić palenie może również rozważyć zastosowanie leku, który może powstrzymać chęć palenia. Badania opublikowane w 2016 roku w Journal of American Medical Association podają, że plaster nikotynowy działał tak samo dobrze jak lek w celu zaprzestania palenia. Ale najbardziej skuteczne podejście zależy w dużej mierze od jednostki.

4. Znajdź działania zastępcze
Przydatne może być sporządzenie listy działań odwracających uwagę, gdy pojawi się ochota na e-papierosa. Może to być coś tak prostego, jak spacer, telefon do przyjaciela, picie wody, mycie zębów lub prysznic. Jeśli palenie zawsze było pierwszą rzeczą, którą robiłeś pod wpływem stresu, spróbuj czegoś innego; weź głęboki oddech i zajmij się czymś.

5. Znajdź pozytywny zespół wsparcia
Dobra grupa wsparcia wśród rodziny lub przyjaciół pomaga osiągnąć cel..

6. Unikaj negatywnych wpływów
Podkreślając pozytywne aspekty, nie zapomnij wyeliminować tych negatywnych. Odsuń od siebie ludzi, którzy nie wspierają cię oraz tych, którzy praktykują ten zgubny nałóg.

7. Spodziewaj się niepowodzeń... i nie poddawaj się!
Uzależnieni prawie zawsze spotykają jakieś trudności i chwile zawahania. Ale to nie powód, by zaprzestać pracy nad sobą. Upadłeś? Wstań, popraw koronę i idź dalej do celu. Będzie dobrze! Grunt to silna wola.

Źródło: everydayhealth.com
 0

Czytaj także