Monitorujesz swoje tętno? Nie popadnij w obsesję – a oto, dlaczego

Monitorujesz swoje tętno? Nie popadnij w obsesję – a oto, dlaczego

Dodano: 
Trening w domu
Trening w domu / Źródło: Unsplash / Jonathan Borba
Opaski do monitorowania tętna stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Ale lekarze ostrzegają: nie popadajmy przez to w obsesję. Dlaczego?

Ryzyko zbyt dużego „zafiksowania się” na punkcie mierzenia tętna to jedna z wad rosnącej popularności urządzeń, które stale monitorują tętno. Przestrzega przed tym dr Tracy Stevens, kardiolog z Saint Luke's Mid America Heart Institute w Kansas City w stanie Missouri.

– Zdarzali mi się pacjenci z poważnymi kontuzjami, których doznawali, kiedy próbowali sprawdzić tętno podczas ćwiczeń powiedziała. – Zdejmują rękę z uchwytu na sprzęcie treningowym i upadają.

Ale nawet bez monitora tętna zbyt duże przywiązywanie wagi do pomiaru tętna może mieć pewne konsekwencje.

– Pacjenci zbyt mocno naciskają na tętnice szyjne, aby sprawdzić puls, co wyzwala odruch obniżenia ich ciśnienie krwi, i tracą przytomność – powiedziała Stevens. – Nie powinniśmy przykładać zbyt dużej wagi do liczb.

Tętno to tylko fragment całości

Badanie z 2013 roku opublikowane w czasopiśmie Heart objęło prawie 3000 mężczyzn w Danii i wykazało wzrost ryzyka śmierci o 16 proc. na każde 10 uderzeń na minutę wzrostu tętna spoczynkowego. Ale Stevens przyznała, że w swojej praktyce lekarskiej jest znacznie bardziej skoncentrowana na nadciśnieniu, otyłości, paleniu i innych czynnikach ryzyka chorób serca.

– Tętno to tylko fragment całego obrazu – powiedziała.

Dr Patrick Ellinor, dyrektor Cardiac Arrhythmia Service w Massachusetts General Hospital w Bostonie, nazwał częstość akcji serca pomiarem, który „może być sprawdzany od czasu do czasu, ale nie powinno się mieć na jeg punkcie obsesji. Ważne jest, aby wiedzieć, że istnieje szeroki zakres norm”.

Stevens powiedziała, że u większości dorosłych serce w stanie spoczynku zazwyczaj bije od 60 do 100 razy na minutę, a wiele czynników wpływa na poszczególne liczby, w tym wysiłek, stres, praca, a nawet oglądanie wiadomości.

Znaki ostrzegawcze

Sportowcy i osoby w dobrej formie mają ponadto zwykle niższe tętno spoczynkowe. – Nasze serce daje nam to, czego potrzebujemy, bijąc mocniej lub szybciej – powiedziała Stevens. – Sportowiec może potrzebować zaledwie 40 uderzeń na minutę i to dobrze, ponieważ jest wydajny. Z drugiej strony, mam młodego pacjenta, którego mięsień sercowy jest słaby, a jego tętno wynosi 130. Nie może bić mocniej więc kompensuje to szybszym biciem.

Jednak liczba wykraczająca poza normę może być znakiem ostrzegawczym.

– Zbyt szybkie lub zbyt wolne tętno może być oznaką nieprawidłowości lub choroby – powiedział Ellinor i dodał, że niskie tętno może powodować zmęczenie lub brak wytrzymałości, a nawet może wymagać rozrusznika serca. Zbyt szybkie może wskazywać na nadczynność tarczycy lub migotanie przedsionków, nieregularny rytm serca, który może prowadzić do udaru, niewydolności serca i innych powikłań.

Stevens zaleca sprawdzanie tętna i ciśnienia krwi co miesiąc, aby wiedzieć, co jest u danej osoby normą. Jeśli wtedy coś będzie poza właściwym zakresem, będzie to znak ostrzegawczy.

Czytaj też:
Czy na diecie odchudzającej można jeść ciemną czekoladę?
Czytaj też:
Jesteś szczupły? To nic – i tak możesz mieć za wysoki cholesterol
Czytaj też:
Czy jestem w grupie ryzyka NAFLD?

Źródło: medicalxpress.com
+
 0

Czytaj także