Masz problem z krzepliwością? Możesz cierpieć na niedobór tej witaminy

Masz problem z krzepliwością? Możesz cierpieć na niedobór tej witaminy

Dodano: 
Skaleczone kolano
Skaleczone kolano / Źródło: Fotolia / Robert Przybysz
Niektórzy mają ten komfort, że wszystkie rany goją się na nich jak na psie. Inni natomiast muszą długo czekać, aż w miejscu skaleczenia pojawi się strupek. O innych, poważniejszych ranach już nie wspominają. Jeśli należysz to tej drugiej grupy, zapewne myślisz sobie, że taka już twoja uroda. A może jednak winny jest niedobór witaminy K? Zastanawiałeś się nad tym kiedykolwiek?

Witamina K jest jedną z tych witamin, które bardzo łatwo przyjmować wraz z pożywieniem i niezwykle trudno doprowadzić do jej niedoborów. Mimo to czasem zdarza się, że ktoś zmaga się z niskim poziomem witaminy K i wcale o tym nie wie. Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów niedoboru jest właśnie utrudnione gojenie się ran i problemy z krzepliwością krwi. Jeżeli wcześniej nie spotkałeś się z tym u siebie i od jakiegoś czasu zauważasz, że krwawienie trwa dłużej niż kiedyś, warto zainteresować się swoim zdrowiem.

Witamina K – nie jedna, a cztery witaminy

Tak naprawdę wyróżniamy cztery witaminy K:

  • witamina K1 (fitomenadion, naturalna),
  • witamina K2 (naturalna, produkowana przez florę jelitową),
  • witamina K3 (menadion, syntetyczna),
  • witamina K4 (menadiol).

Wszystkie te witaminy nazywamy potocznie witaminą K. Są rozpuszczalne w tłuszczach, który jest niezbędny do ich wchłonięcia. Tak naprawdę należy skupić jednak na dwóch witaminach:

  • Witaminie K1 (filochinon), która pochodzi z roślin, zwłaszcza zielonych liściastych warzyw, takich jak szpinak i jarmuż.
  • Witaminie K2 (menachinon), która powstaje naturalnie w przewodzie jelitowym i działa podobnie jak K1.

Witamina K – „K” jak Krzepnięcie

Proces krzepnięcia krwi jest szalenie ważny, ponieważ... ratuje nam życie. Dosłownie! Krzepnięcie jest procesem, który pomaga zapobiegać nadmiernemu krwawieniu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizmu. Niekontrolowane krwawienie prowadzi bowiem do śmierci. Nasze ciało potrafi temu zapobiec właśnie dzięki m.in. witaminie K.

Na czym to polega?

Twoje ciało potrzebuje witaminy K, aby wyprodukować białka, które biorą udział w procesie krzepnięcia. Jeśli zmagasz się z niedoborem witaminy K, twoje ciało nie ma wystarczającej ilości tych białek. Brzmi logicznie, prawda?

Właśnie dlatego krwawienie jest jednym z najbardziej charakterystycznych objawów niedoboru witaminy K.

Czytaj także:
Niedobór witaminy K występuje bardzo rzadko. Jak się objawia?

Witamina K – niedobór

Do innych objawów niedoboru witaminy K zalicza się: krwawienie w różnych miejscach, nawet bez skaleczenia, np. krwawienie z dziąseł, krwiaki podskórne w miejscu ucisku lub stłuczenia, krwawienie z nosa, krwawienie w układzie pokarmowym, obfite miesiączki.

Jeśli mimo tej wiedzy, uważasz, że niedobór witaminy K nie jest groźnym stanem, wyobraź sobie, że krwawienie może wystąpić w obrębie mózgu, prowadząc do udaru krwotocznego. Tak, jest to stan zagrożenia życia. Poza tym, każdy niezahamowany krwotok może doprowadzić do wstrząsu hipowolemicznego.

Pocieszający jest fakt, że niedobór witaminy K wśród dorosłych ludzi jest bardzo rzadki. Nie jest jednak niemożliwy.

Czytaj także:
3 zaskakujące efekty działania witaminy D

Niedoborowi sprzyja:

  • przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych,
  • nieprawidłowe wchłanianie tłuszczu (w wyniku jednej z poważnych chorób),
  • dieta uboga w tłuszcz i witaminę K.

Jeżeli jesteś rodzicem, zapewne zastanawiałeś się, dlaczego noworodkom w pierwszych godzinach życia podaje się witaminę K. Ta procedura może uratować im życie.

Czytaj także:
Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Noworodki są narażone na zwiększone ryzyko niedoboru witaminy K z kilku powodów:

  • mleko matki ma bardzo niską zawartość witaminy K,
  • witamina K nie przenosi się dobrze przez łożysko,
  • wątroba noworodka nie zużywa skutecznie witaminy K,
  • noworodki nie produkują witaminy K2 samodzielnie w pierwszych kilku dniach życia.

Podanie witaminy K ma uchronić je przed ewentualnym wystąpieniem krwotoku i tzw. choroby krwotocznej. Ponadto wzmacnia naczynia krwionośne i kości.

Czytaj także:
Dlaczego warto suplementować witaminę B12?

Witamina D – dieta i suplementacja

Dobra wiadomość jest taka, że witaminę K znajdziemy w wielu produktach spożywczych. Witamina K1 występuje w dużych ilościach w zielonych warzywach liściastych, takich jak jarmuż, szpinak i boćwina. Inne źródła obejmują oleje roślinne i niektóre owoce. Witaminę K2 (menachinon) znajdziemy natomiast w mięsie, produktach mlecznych i jajach.

Na rynku znajdziesz też wiele różnych suplementów diety z witaminą K. Możesz po nie sięgnąć, jeśli zmagasz się z niedoborem. Dawkowanie oraz ewentualne skutki uboczne są zawsze rozpisane w ulotce lub na opakowaniu.

Czytaj także

Czytaj także