Witamina B2 – czym grozi jej niedobór?

Witamina B2 – czym grozi jej niedobór?

Dodano: 
Witamina B2
Witamina B2 / Źródło: Fotolia / bit24
Witamina B2 jest niezbędna do prawidłowej pracy całego organizmu. Chcąc cieszyć się dobrym zdrowiem, trzeba zadbać o jej spożycie każdego dnia. W jakich produktach występuje i kto jest najbardziej narażony na groźny niedobór? Wyjaśniamy.

Witamina B2, inaczej ryboflawina, jest jedną z witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jej działanie jest podobne, jak innych witamin z tej grupy – ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. To jednak nie jedyna jej funkcja, ponieważ każda witamina z grupy B zasługuje na uwagę i każda czymś się różni. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie wszystkich witamin z grupy B. Najłatwiej zapobiegać ich niedoborom, stosując kompleksowe suplementy diety, zawierające wszystkie 8 witamin z grupy B.

Rozpuszczalne w wodzie witaminy są przenoszone przez krwioobieg, a to, co nie jest potrzebne, wydala się z organizmu z moczem. Oznacza to, że osiągnięcie zbyt wysokiego poziomu tej witaminy jest bardzo trudne.

Witamina B2 – właściwości i działanie

Witamina B2 jest związkiem niezbędnym do prawidłowej pracy całego organizmu. Oto kilka jej głównych funkcji:

  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,
  • wspiera pracę układu odpornościowego,
  • wspiera regenerację tkanek,
  • absorbuje i aktywuje żelazo, kwas foliowy i witaminy B1, B3 i B6,
  • wraz z witaminą A zapobiega rozwojowi zaćmy,
  • uczestniczy w procesach przemiany materii,
  • bierze udział w produkcji niektórych hormonów,
  • przeciwdziała depresji,
  • jest odpowiedzialna za dobry stan naczyń krwionośnych, błon śluzowych, śluzówki przewodu pokarmowego i skóry.

Czytaj także:
Jak uzupełnić niedobór witaminy K?

Witamina B2 – niedobór

O niedobór witaminy B2 bardzo trudno. Występuje głównie u osób bardzo niedożywionych i jeśli się pojawi, to najprawdopodobniej organizmowi brakuje także wielu innych witamin. Niedobór może też wystąpić u osób, które zmagają się zaburzeniami wchłaniania lub spożywają dużo alkoholu.

Do objawów niedoboru zalicza się:

  • pęknięcie skóry w kącikach ust,
  • wysuszone i popękane usta,
  • suchą skórę,
  • owrzodzenia w obrębie ust i języka,
  • niedokrwistość w wyniku niedoboru żelaza,
  • nadwrażliwość na światło.

Czytaj także:
Sprawdź, czy możesz cierpieć na niedobór biotyny

Witamina B2 – dieta i suplementacja

Na szczęście witaminę B2 znajdziemy zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Prowadząc zdrową dietę, bogatą w różnorodne produkty spożywcze raczej nie dopuścimy do niedoboru witaminy B2. Znajdziemy ją np. w:

  • nabiale,
  • serach,
  • jajach,
  • wątróbce wieprzowej,
  • nasionach,
  • awokado,
  • grzybach,
  • dyni,
  • drożdżach,
  • orzechach,
  • produktach pełnoziarnistych,
  • warzywach.

Witamina B2 jest rozpuszczalna w wodzie, więc gotowanie żywności może spowodować jej utratę.

Przed rozpoczęciem suplementacji należy skonsultować się z lekarzem, ponieważ witamina B2 może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami. Zdarza się też, że lekarz sam zaleci suplementację, jeśli przyjmowane leki mogą wpływać negatywnie na przyswajanie też witaminy.

Czytaj także:
Dlaczego warto suplementować witaminę B12?

Czytaj także

 0