Witaminy dla dzieci – jak wybrać najlepsze?

Witaminy dla dzieci – jak wybrać najlepsze?

Dodano: 1
leki, suplementy, dieta
leki, suplementy, dieta Źródło: Fotolia / inventart

Suplementy to produkty zawierające składniki takie jak witaminy, minerały i składniki roślinne. Są przyjmowane doustnie, aby wesprzeć lub poprawić niektóre aspekty zdrowia. Suplementy mają pomóc uzupełnić niedobory składników odżywczych.

Naturalne witaminy dla dzieci wspomagające odporność

Zanim sięgniemy po suplementy diety, możemy spróbować wspomóc odporność naturalnymi sposobami. Zbilansowana dieta i prawidłowe nawyki żywieniowe to coś, nad czym warto pracować już od pierwszych dni życia. Maluch, który od początku dostaje do jedzenia warzywa i owoce, chętniej po nie sięga w przyszłości. To pomaga zapobiec etapom buntu żywieniowego, ogranicza konieczność korzystania z suplementów diety i wspiera prawidłowy rozwój dziecka.

Warzywa i owoce, które zawierają kluczowe dla rozwoju dziecka witaminy (np. witamina C, witamina D, witamina E) nie tylko spełniają dzienne zapotrzebowanie na te składniki, ale też przyczyniają się do prawidłowego wzrostu malucha.

Jeśli jednak maluch je wybiórczo lub często zapada na infekcje, konieczne może okazać się sięgnięcie po suplementy diety. Takie witaminy można podawać w okresie intensywnego wzrostu, by wspomóc właściwą pracę organizmu dziecka. Minerały i witaminy, które się w nich znajdują, odpowiadają również za zdrowe zęby, prawidłową krzepliwość krwi, właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Warto wzbogacić też dietę dziecka o syrop z czarnego bzu, który wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego, miód, sok malinowy, czosnek, cebulę i inne składniki, które wspierają odporność.

Dlaczego warto stosować suplementy diety dla dzieci?

Naturalna odporność zazwyczaj pochodzi z diety. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiednią ilość witamin i mikroelementów przez samą dietę. Niektóre dzieci odmawiają jedzenia warzyw, inne z kolei jedzą je wyłącznie wybiórczo, akceptując jedynie swoje ulubione smaki. Aby spełnić dzienne zapotrzebowanie na witaminy i dostarczyć dzieciom wszystkich minerałów, czasem warto sięgnąć po suplementy diety.

Suplementy diety dla dzieci powinny zawierać kwasy omega, witaminy i minerały, które będą wspomagać prawidłowy rozwój i układ odpornościowy.

Czy podawać dzieciom suplementy?

Zdrowe dzieci są na ogół w stanie zaspokoić swoje potrzeby żywieniowe jedynie poprzez zróżnicowaną dietę. Istnieją jednak pewne grupy wiekowe i okoliczności, w których suplementy mogą być zalecane. Na przykład American Academy of Pediatrics zaleca, aby niemowlęta karmione częściowo i wyłącznie piersią otrzymywały około 400 IU witaminy D dziennie w postaci suplementów, dopóki dziecko nie zacznie spożywać mleka wzbogaconego witaminą D.

Ponadto dzieci i nastolatki przestrzegające diety ściśle roślinnej mogą być narażone na zwiększone ryzyko niedoboru kilku kluczowych składników odżywczych, w tym witaminy B12, wapnia, żelaza, cynku i witaminy D. Chociaż dzieci na diecie roślinnej mogą uzyskać wystarczającą ilość tych składników odżywczych z samego pożywienia, wymaga to starannego planowania. W rezultacie, w zależności od rodzaju spożywanych przez dziecko pokarmów, mogą być wskazane suplementy. Ponieważ dzieci i nastolatki mają inne potrzeby żywieniowe niż dorośli, ważne jest, aby porozmawiać z pediatrą o zaleceniach dotyczących rodzajów suplementów – i dawek – które są bezpieczne.

Kiedy sięgnąć po witaminy dla dziecka?

Po witaminy i minerały warto sięgnąć, kiedy dziecko na osłabiony układ odpornościowy i często łapie infekcje. Dobrze je stosować także wtedy, gdy maluch ma zaburzenia apetytu lub cierpi na brak apetytu, ma ubogą dietę. Ich zażywanie warto skonsultować z pediatrą.

W składzie witamin powinny się znaleźć:

  • witamina D, która wspiera prawidłowy rozwój kości, odpowiada za zdrowe zęby i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego
  • witamina C, która wspiera funkcjonowanie naczyń krwionośnych i wspomaga odporność
  • witamina K, która odpowiada za krzepliwość krwi
  • witaminy z grupy B, które wspomagają pracę mózgu, pamięć i koncentrację
  • witamina E, która działa antyoksydacyjnie
  • kwasy omega, wspomagające rozwój mózgu i pracę serca
  • witamina pp
  • kwas pantotenowy
  • kwas foliowy

Które dzieci mogą potrzebować dodatkowych witamin?

Braki witamin i minerałów mogą być spowodowane nieodpowiednią dietą lub niewłaściwymi nawykami żywieniowymi, ale również intensywnym wzrostem czy aktywnym uprawianiem sportu. W okresie intensywnego wzrostu suplement diety może zaspokoić potrzeby organizmu dziecka, co jest szczególnie ważne, bo każdy niedobór składników odżywczych może prowadzić do zaburzeń rozwojowych.

Witaminy dla dzieci – jak wybrać produkt dostosowany do potrzeb malucha?

Aby wybrać witaminy, warto skorzystać z porady pediatry. Przede wszystkim najpierw należy się zastanowić, jakich składników potrzebuje organizm dziecka. Nadmiar witamin może szkodzić, dlatego sięgając po kompleks witamin, nie należy już podawać innych suplementów diety. Ma to szczególne znaczenie w przypadku witaminy D, którą często suplementujemy osobno. W przypadku dzieci, które np. otrzymują tran wzbogacony witaminą D, nie należy już podawać jej osobno.

Wybierając suplementy diety, należy też uważnie sprawdzać, czy są one dostosowane do wieku malucha. Badając skład witamin oraz wiek, będziemy mieli pewność, że wybraliśmy produkt przeznaczony dla dzieci w wieku naszego malucha.

Naturalne suplementy z witaminą D

Bardzo ważną dla prawidłowego rozwoju dziecka witaminą jest witamina D. Wspiera ona wzrost dziecka, odpowiada za właściwe funkcjonowanie gospodarki kostno-stawowej, a także gospodarki wapniowo-fosforowej. Witamina ta wspomaga również odporność.

Pediatrzy zalecają, by każde dziecko przyjmowało witaminę D3. Dzienne zapotrzebowanie niemowląt na witaminę D wynosi 400 jednostek, dzieci w wieku 6-12 miesięcy - 600 jednostek, a dzieci w wieku 1-10 lat - 1000 jednostek. Warto o to dbać, by nie tylko zapobiec krzywiznom kręgosłupa, ale również wspomóc funkcjonowanie układu immunologicznego. Niedobór witaminy D niesie poważne konsekwencje, może powodować osłabienie kości oraz opóźnione ząbkowanie.

Coś na koncentrację dla dzieci

Uczniom i dzieciom, które intensywnie się uczą, warto podawać również produkty wspomagające koncentrację, pamięć i funkcjonowanie mózgu. Zawierają one kwasy omega, kwas DHA, kwas foliowy, magnez i witaminy z grupy B, które wspomagają procesy uczenia się i właściwe funkcjonowanie komórek nerwowych.

Dobrze jest również zadbać o to, by w diecie dziecka znalazły się ryby bogate w witaminę D i kwasy omega, orzechy, oleje roślinne. To wspiera pracę mózgu i układu nerwowego.

Suplementacja wapnia

Wapń jest ważnym pierwiastkiem, który pomaga utrzymać w dobrej kondycji kości i zęby, reguluje czynność serca i mięśni, a także uczestniczy w przepływie krwi, wspierając krzepliwość krwi. Niedobór wapnia może powodować wiele poważnych skutków, dlatego maluchy powinny spożywać produkty mleczne bogate w wapń.

Jeśli dziecko odmawia mleka krowiego albo rodzice nie chcą mu go podawać, należy dostarczyć wapń za pomocą innych źródeł. Jakich? Znajdziemy go w napojach roślinnych wzbogacanych w wapń, a także w przetworach takich jak serki czy jogurty. Źródłem wapnia jest także mleko modyfikowane.

Naturalne suplementy z witaminą K

Witamina K odpowiada głównie za prawidłowy przepływ krwi. Po porodzie maluch otrzymuje ją w szpitalu, dzięki czemu rodzice nie muszą jej dodatkowo podawać noworodkowi. Warto jednak dbać o to, by później, gdy dziecko ma rozszerzoną dietę i je już wszystkie posiłki, witamina K występowała w codziennym jadłospisie. Witaminę K znajdziemy w zielonych warzywach, m.in. brokułach, jarmużu, sałacie, szpinaku, brukselce czy szparagach.

Suplementy diety z probiotykami

Niektóre suplementy diety zawierają również probiotyki, bakterie kwasu mlekowego, wspomagające prawidłowe trawienie i funkcjonowanie układu pokarmowego. Probiotyki sprzyjają namnażaniu się we florze bakteryjnej dobrych bakterii, co podnosi odporność jelit i wspomaga funkcjonowanie organizmu. Silna mikroflora jelitowa to silniejszy organizm, który lepiej broni się przed wpływem wirusów i bakterii. Warto zatem wspomagać układ pokarmowy probiotykami lub dbać o to, by w diecie malucha znalazły się kiszonki i produkty zawierające bakterie kwasu mlekowego, np. jogurty naturalne czy kefiry.

Apetyt u dzieci

Dużą popularnością cieszą się suplementy diety i witaminy dla dzieci pobudzające apetyt. Podaje się je głównie niejadkom i dzieciom, które nie chcą spożywać większości pokarmów. Warto pamiętać, że podanie takich witamin powinno być zawsze skonsultowane z pediatrą.

Witaminy na apetyt mają różne formy. W aptekach znajdziemy witaminy w formie syropu, saszetek czy tabletek, które rozgryza się z kanapką. Wiele z nich zawiera naturalne składniki m.in. wyciągi z imbiru czy pietruszki, które dodatkowo wspomagają procesy trawienne i pracę jelit.

Witaminy dla dzieci – tabletki, saszetki i żelki witaminowe

Witaminy dla dzieci mają dziś różną postać. W aptekach znajdziemy saszetki o owocowym smaku, które należy rozpuścić w wodzie i wypić, żelki witaminowe, dostarczające wszystkich substancji, jakich młody organizm potrzebuje czy smaczne płyny (które mają np. smak pomarańczowy) o żelowej konsystencji. Starszym dzieciom można podawać tabletki do ssania lub preparaty w formie lizaków. Takie produkty są chętnie wybierane przez dzieci, dostarczają witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego wzrostu, uzupełniają też niedobory witamin w organizmie.

Żelki o owocowym smaku mogą być bardzo kuszące dla dziecka, dlatego należy uważnie je dozować. Warto pamiętać, że to nie jest zwykły słodycz, ale kompleks witamin i minerałów. Nie można spożywać ich w nadmiarze, by nie doprowadzić do hiperwitaminozy.

Czy staliśmy się ofiarami reklam?

Podając witaminy dziecku, pamiętajmy, by mądrze wybierać produkty. Suplementacja nie powinna odbywać się przez cały czas, a jedynie wtedy kiedy dziecko tego potrzebuje. Wręcz nie wolno nieustannie podawać maluchom np. żelków czy saszetek z witaminami, by nie doprowadzić do hiperwitaminozy.

Zdecydowanie lepsze i zdrowsze dla dzieci będzie urozmaicenie posiłków. W okresie wiosennym warto skorzystać z nowalijek, które mogą w ciekawy sposób urozmaicić codzienną dietę. Kiełki, rzodkiewka, różnego rodzaju sałaty to zastrzyk witamin, a także składników odżywczych. Warto przemycać je dzieciom w pożywieniu, robić wesołe kanapki czy kolorowe sałatki, które zachęcą je do jedzenia. Dzięki temu w naturalny sposób otrzymają wiele składników odżywczych wzmacniających ich odporność i kondycję fizyczną.

Czytaj też:
Zdrowe suplementy diety - kto ich potrzebuje?

Źródło: Helathline
 1

Czytaj także