Jak wzmocnić zęby? 5 skutecznych sposobów, które nie zajmą ci wiele czasu

Jak wzmocnić zęby? 5 skutecznych sposobów, które nie zajmą ci wiele czasu

Dodano: 1
Kobiecy uśmiech
Kobiecy uśmiech Źródło: Pexels / Shiny Diamond

Mocne i zdrowe zęby to marzenie każdego z nas. Piękny uśmiech dodaje nam odwagi, ułatwia kontakty międzyludzkie i poprawia samopoczucie. Na stan uzębienia w dużej mierze wpływają geny, ale też nasze codzienne nawyki. I regularne szczotkowanie zębów to tylko jeden z nich. Możemy zrobić, by poprawić kondycję zębów? Okazuje się, że całkiem dużo.

Co wpływa na stan uzębienia?

Na kondycję zębów wpływają nasze nawyki, higiena, dieta, używki, a także dieta. Aby cieszyć się zdrowym uśmiechem, nie wystarczy więc minimum 3 razy dziennie po 3 minuty szczotkować zęby. Istotne jest także to, co jemy, jakie przyjmujemy leki, jakie przebyliśmy choroby. Niektóre leki zmieniają szkliwo zębów, odbarwiając je lub osłabiając. To sprawia, że zęby mogą zżółknąć lub zacząć się kruszyć, co najczęściej stanowi początek drogi do nabawienia się ubytków.

Jak wzmocnić zęby?

Aby wzmocnić zęby i sprawić, że nie będą się psuły, warto zadbać o kilka rzeczy. Nie zajmują one dużo czasu, a mogą znacząco poprawić kondycję szkliwa i stan uzębienia.

1. Zwróć uwagę na dietę

Zbilansowana i racjonalna dieta dostarcza organizmowi witamin i składników odżywczych. Warzywa, owoce, produkty z pełnego ziarna, ryby, mięso, jaja, nabiał to dobre nawyki żywieniowe, które na długo sycą, poprawiają kondycję zdrowotną i wpływają na pracę poszczególnych układów w organizmie.

Dieta bogata w cukry proste nie tylko zwiększa ryzyko występowania infekcji (ponieważ sprzyja namnażaniu się grzybów i chorobotwórczych drobnoustrojów), ale też próchnicy. Próchnica jest w stanie bardzo szybko pogorszyć kondycję zębów, doprowadzić powstawania ubytków.

2. Suplementuj witaminę D

Za właściwą mineralizację kości i zębów odpowiada witamina D. Wzmacnia ona szkliwo, zapewnia odpowiednią gęstość kości, stanowiąc naturalną profilaktykę osteoporozy. Witamina D nazywana jest witaminą słońca, ale nasza strefa klimatyczna nie dostarcza nam tak dużej dawki słońca, by zapewnić odpowiednią podaż tej witaminy.

Z tego względu zaleca się wszystkim suplementację witaminy D (dla osób dorosłych przynajmniej w dawce 2 tysięcy jednostek). Pozwala to nie tylko wzmocnić kości i zęby, le też naturalną odporność organizmu.

3. Płucz jamę ustną

Właściwa higiena jamy ustnej pomaga zachować w dobrej kondycji zęby i dziąsła, zapobiega namnażaniu się bakterii i rozwojowi próchnicy. Stosowanie płynów do płukania jamy ustnej, irygatora do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych albo zwyczajne robienie płukanek z szałwii może pomóc zapobiec występowaniu stanów zapalnych.

4. Ogranicz słodkie napoje

Stan zębów można poprawić w prosty sposób, eliminując z codzienności słodkie i gazowane napoje. Dostarczają one bardzo dużo cukru i negatywnie oddziałują na stan szkliwa zębów By zapobiec próchnicy i ubytkom zdecydowanie lepiej jest pić wodę oraz napary ziołowe czy herbatki owocowe, które nie tylko odpowiednio nawodnią organizm, ale zapobiegną też występowaniu stanów zapalnych dziąseł.

5. Zrezygnuj z używek

Na stan jamy ustnej negatywnie wpływają również używki. Palenie papierosów sprawia, że na zębach pojawia się żółty nalot, który skutecznie odbarwia ich kolor. Uśmiech przestaje być estetyczny, pojawia się również kamień, który może osłabić zęby i doprowadzić nawet do ich wypadania.

Negatywnie na szkliwo oddziałują również inne używki jak kawa czy alkohol. Powodują one przebarwienia na powierzchni zębów oraz osłabiają ich kondycję. Ograniczenie ich lub wyeliminowanie mogą znacząco poprawić kondycję szkliwa i w ten sposób przyczynić si do lepszego zdrowia jamy ustnej.

Czytaj też:
Najlepsza pielęgnacja zębów. Jakie kosmetyki wybrać? Naturalne, czy specjalistyczne?

 1

Czytaj także