Naukowcy: bakterie jelitowe mogą sprzyjać zawałom i udarom

Naukowcy: bakterie jelitowe mogą sprzyjać zawałom i udarom

Zawał serca
Coraz więcej badań sugeruje, że bakterie w naszych jelitach są kluczem do zdrowego starzenia się. Jedno z ostatnich wykazało, że bakterie jelitowe mogą kontrolować zdrowie tętnic i serca – donosi Medical News Today.

Mikroflora jelitowa cieszy się ostatnio ogromnym zainteresowaniem wsród lekarzy i naukowców. Coraz to nowe badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu.

Najnowsze badania wykazały, że bakterie jelitowe pośredniczą w procesie starzenia. W szczególności naukowcy zbadali związek między składem mikroflory jelitowej u myszy a starzeniem naczyń krwionośnych. Naukowcy podawali „koktajl o szerokim spektrum, słabo absorbowanych antybiotyków” grupie młodych myszy i grupie starych myszy. Dodawali antybiotyki do wody pitnej gryzoni przez okres 3-4 tygodni, aby stłumić mikroflorę jelitową.

Następnie badacze zbadali zdrowie systemów naczyniowych gryzoni, mierząc ich sztywność tętniczą i jakość śródbłonka – jest to warstwa komórek, które wyścielają wnętrze tętnic. Eksperci zbadali również próbki krwi gryzoni pod kątem markerów stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego. Powszechnie wiadomo, że wolne rodniki przyspieszają starzenie się organizmu i sprzyjają rozwojowi wielu chorób. Zmierzono również poziom tlenku azotu, związku, który rozszerza naczynia krwionośne. Na koniec zbadali „zmiany związane z wiekiem” w mikroflorze jelitowej każdego gryzonia.

Nie wysypiasz się? Sprawdź, co może się stać z twoimi oczami

Mikroflora jelitowa wpływa na zdrowie tętnic i serca

U starych myszy zaobserwowano wzrost występowania prozapalnych drobnoustrojów, które były już wcześniej powiązane z szybszym starzeniem się organizmu i chorobami. Stare myszy miały trzy razy więcej TMAO (metabolit pochodzący z jelit – związek wytwarzany, gdy mikroorganizmy w jelitach rozkładają składniki odżywcze z pożywienia) we krwi niż młode myszy, a naukowcy odkryli, że leczenie antybiotykami tłumiło poziomy TMAO. Chociaż rola TMAO w chorobach przewlekłych pozostaje niepewna, niektóre wcześniejsze badania wykazały wysoki poziom TMAO u osób z chorobami układu krążenia, chorobą nerek, cukrzycą typu 2 i rakiem.

Wyniki badania stanowią pierwszy dowód na to, że mikrobiom jelita jest ważnym mediatorem związanej z wiekiem dysfunkcji tętnic i stresu oksydacyjnego. Naukowcy podejrzewają, że wraz z wiekiem mikroflora jelitowa zaczyna wytwarzać toksyczne cząsteczki, w tym TMAO, które dostają się do krwiobiegu, powodują stany zapalne i stres oksydacyjny oraz uszkadzają tkanki.

Nowe badania ukazały się w „The Journal of Physiology”.

Lubisz takie napoje? Możesz przedwcześnie umrzeć