Bakterie jelitowe a witamina D. Jaki jest związek?

Bakterie jelitowe a witamina D. Jaki jest związek?

Suplement diety
Suplement diety Źródło: Pexels / cottonbro
Naukowcy i współpracownicy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego wykazali ostatnio, że u starszych mężczyzn skład mikrobiomu jelitowego danej osoby jest powiązany z poziomem aktywnej witaminy D. Badanie, opublikowane 26 listopada 2020 r. w Nature Communications, ujawniło również nowe rozumienie witaminy D i jej typowego pomiaru.

Jak widać, nie samym koronawirusem żyją naukowcy. Wiele ciekawych badań wciąż jest prowadzonych. Dwa konkretne zagadnienia – mikrobiom jelitowy i witamina D – cieszą się w kręgach medycznych dużym zainteresowaniem. Nowe badania rzucają nowe światło na te zagadnienia i związek między nimi.

Liczne badania sugerują, że osoby z niskim poziomem witaminy D są bardziej narażone na raka, choroby serca, gorsze infekcje COVID-19 i inne choroby. Jednak największe do tej pory randomizowane badanie kliniczne z udziałem ponad 25 000 osób dorosłych wykazało, że przyjmowanie suplementów witaminy D nie ma wpływu na wyniki zdrowotne, w tym choroby serca, raka, a nawet zdrowie kości.

Związek między mikrobiomem a witaminą D

Zespół przeanalizował próbki kału i krwi pobrane od 567 mężczyzn uczestniczących w badaniu MrOS. Uczestnicy mieszkają w sześciu miastach w Stanach Zjednoczonych, ich średni wiek wynosił 84 lata, a większość z nich była w dobrym lub doskonałym stanie zdrowia. Naukowcy wykorzystali technikę zwaną sekwencjonowaniem rRNA 16s, aby zidentyfikować i określić ilościowo typy bakterii w każdej próbce kału w oparciu o unikalne identyfikatory genetyczne. Wykorzystali metodę znaną jako LC-MSMS do ilościowego oznaczenia metabolitów witaminy D (prekursora, aktywnego hormonu i produktu rozpadu) w surowicy krwi każdego uczestnika.

Bioróżnorodność i witamina D

Oprócz odkrycia związku między aktywną witaminą D a ogólną różnorodnością mikrobiomów, naukowcy zauważyli również, że 12 określonych typów bakterii pojawiało się częściej w mikrobiomach jelitowych mężczyzn z dużą ilością aktywnej witaminy D.

Ponieważ mieszkają w różnych regionach Stanów Zjednoczonych, badani mężczyźni są narażeni na różne ilości światła słonecznego, które jest źródłem witaminy D. Ale zespół nieoczekiwanie nie znalazł korelacji między miejscem zamieszkania mężczyzn a poziomem aktywnego hormonu witaminy D.

Wygląda na to, że nie ma znaczenia, ile witaminy D dostaniesz przez światło słoneczne lub suplementację, ani ile organizm może magazynować. Ważne jest, jak dobrze organizm jest w stanie metabolizować ją w aktywną witaminę D i być może właśnie tego wymagają badania kliniczne, aby uzyskać dokładniejszy obraz roli witaminy w zdrowiu.

Naukowcy: Dobry sen zależy od... bakterii w jelitach