Prawidłowe oddychanie nie jest takie proste. Zobacz, jak robić to właściwie

Prawidłowe oddychanie nie jest takie proste. Zobacz, jak robić to właściwie

Dodano: 
Oddech
Oddech / Źródło: Pixabay / mohamed_hassan
Oddychanie jest zwykle nieświadomym procesem. Istnieją jednak optymalne sposoby na świadomą poprawę oddychania. Korzystanie z prawidłowych technik oddychania może poprawić wydolność płuc człowieka. Może także pomóc złagodzić stres i lęk.

Oddychanie to złożony proces wymiany powietrza, który obejmuje płuca, przeponę i mięśnie międzyżebrowe. Współpracują one ze sobą, aby umożliwić oddech.

  • Płuca: są to gąbczaste narządy, które znajdują się po obu stronach klatki piersiowej. Płuca rozszerzają się, gdy człowiek oddycha, i kurczą się, gdy wydycha powietrze. Każde płuco jest otoczone cienką błoną zwaną opłucną, która chroni płuco i pozwala mu przesuwać się do przodu i do tyłu podczas oddychania.
  • Przepona: Jest to cienki mięsień, który znajduje się pod płucami i nad jamą brzuszną. Jego ruchy w górę i w dół pomagają płucom kurczyć się i rozszerzać.
  • Mięśnie międzyżebrowe: są to mięśnie biegnące między żebrami. Wspomagają oddychanie, pomagając jamie klatki piersiowej rozszerzać się i kurczyć.

W celu wdechu przepona kurczy się i przesuwa w dół. Zwiększa to przestrzeń w jamie klatki piersiowej, umożliwiając płucom rozszerzenie się i wypełnienie powietrzem. Aby wydychać, przepona rozluźnia się, zmniejszając przestrzeń w jamie klatki piersiowej. Powoduje to opróżnienie płuc i wypuszczenie powietrza.

Jaki jest prawidłowy sposób oddychania?

Chociaż oddychanie jest procesem naturalnym, niektórzy ludzie mogą być zaskoczeni, gdy dowiadują się, że istnieje właściwy i zły sposób oddychania. American Lung Association (ALA) podaje następujące informacje o tym, jak prawidłowo oddychać:

Użyj nosa

Oddychanie przez nos może spowolnić oddech i zwiększyć wydajność płuc. Ułatwia także przyjmowanie tlenku azotu, co pomaga w transporcie tlenu w całym ciele.

Oddychanie przez nos pozwala również nozdrzom:

  • filtrować toksyny i alergeny z powietrza, zapobiegając w ten sposób ich przedostaniu się do organizmu
  • ogrzać powietrze, które jest zbyt zimne
  • nawilżyć zbyt suche powietrze

Jednak oddychanie przez usta jest czasem konieczne, jeśli dana osoba ćwiczy lub ma problem zatokowy.

Użyj brzucha

Najskuteczniejszym sposobem oddychania jest obniżenie powietrza w kierunku brzucha. Gdy przepona kurczy się, brzuch rozszerza się, wypełniając płuca powietrzem. „Oddychanie brzuchem” jest skuteczne, ponieważ ciągnie płuca w dół, tworząc podciśnienie w klatce piersiowej. To doprowadza powietrze do płuc.

Wskazówki dotyczące zdrowego oddychania i płuc

Chociaż dobrze jest wiedzieć, jak prawidłowo oddychać, ważne jest, aby nie robić tego nadmiernie. U niektórych osób może to prowadzić do niepokoju i duszności. Ludzie powinni pamiętać, że normalne oddychanie jest dokładnie regulowanym procesem, który nie wymaga świadomego myślenia. Płuca i nerki utrzymują pH krwi w wąskim zakresie, aby umożliwić prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Receptory w ciele monitorują pH krwi i poziomy tlenu. Receptory te wysyłają sygnały do ​​mózgu, który z kolei wysyła impulsy nerwowe, które mówią ciału, jak często oddychać i jak głęboko.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe pomagają spowolnić oddychanie i poprawić wydolność płuc. Są szczególnie korzystne dla osób z astmą, POChP i innymi stanami, które powodują duszność. Mogą również pomóc uspokoić osobę, która odczuwa niepokój. Jednak ludzie powinni zacząć ćwiczenia oddechowe, gdy ich oddech jest normalny – nie wtedy, gdy odczuwa się duszność. ALA poleca dwie różne techniki oddychania: zaciśnięcie warg i oddychanie przeponowe. Najlepiej byłoby, gdyby ludzie ćwiczyli oba ćwiczenia przez 5–10 minut każdego dnia. Niektóre osoby mogą wymagać stopniowego zwiększania tego czasu.

Czytaj także:
Ekspertka: Oddech przez nos chroni nas przed patogenami, uelastycznia płuca

Opracowała:
Źródło: Medical News Today

Czytaj także

 0