„Głównym założeniem zorganizowanej przez nas kampanii było szerzenie szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej z naciskiem na profilaktykę badań kobiecych jakimi są cytologia oraz USG piersi. Nie było przypadkiem to, że nasze działania swoje apogeum osiągnęły na początku nowego roku. Styczeń to miesiąc zmian, nowych początków, celów oraz wzmożonej motywacji, ale to także miesiąc w którym przypada Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, nad którym postanowiliśmy się pochylić”. – mówi Anna Kurządkowska-Kosińska, organizator Konkursu Miss Polonia Województwa Podlaskiego.
Finalistki Konkursu Miss Polonia Województwa Podlaskiego 2024 przez prawie trzy miesiące za pomocą swoich kont w social mediach zachęcały inne kobiety do wykonywania badań profilaktycznych.
Piękno i profilaktyka
21-letnia Patrycja Litwiejko z Białegostoku postanowiła wyjść poza social media! Z koszem pełnym tulipanów odwiedzała białostockie Galerie handlowe, gdzie zachęcała panie do wykonywania badań profilaktycznych.
„Wyjście poza social media było dla mnie pewnego rodzaju wyzwaniem, niemniej wiedziałam, że cel jest słuszny i że warto wyjść poza swoje schematy! Poza tym, że odwiedzałam Galerię handlowe przeprowadziłam również kilka rozmów z paniami, które zgodziły się publicznie wypowiedzieć na temat badań, które wykonują dla zdrowej profilaktyki” – przekazała Patrycja.
Końcowym efektem działań nad kampanią były odwiedziny kliniki ginekologicznej Aurea Clinic, mieszczącej się na warszawskiej Woli, gdzie dzięki uprzejmości pomysłodawcy oraz współzałożyciela kliniki Dr n med. Roberta Brawury-Biskupskiego-Samahy dziewczęta miały okazję posłuchać wykładu jak wykonuje się poszczególne badania oraz zobaczyć jakimi narzędziami pobiera się m.in. materiał do badania cytologicznego.
„Efekty kampanii pozytywnie nas zaskoczyły. Panie chętnie informowały nas o odbytych wizytach w gabinetach ginekologicznych. Przesyłały zdjęcia z poczekalni oraz oznaczały nas w social mediach, kiedy czekały na wizytę lub kiedy odebrały wynik. To było bardzo motywujące i jeszcze bardziej napędzało do działania” – Dodaje Anna Rytel, Prezes Fundacji Anny Rytel, która od 10 lat współpracuje z Konkursem Miss Polonia Województwa Podlaskiego.
Kampania pro-zdrowotna „Bo piękno zaczyna się od zdrowia” pokazała jak wielką moc mają social media i jak za ich pomocą można sterować najróżniejszymi działaniami. Co więcej pokazała, że każdy ruch w mediach społecznościowych ma szansę na naprawdę wielki sukces, a gdy mowa o tym, co najistotniejsze oraz ważne – rola internetu staje się czymś niezwykle wartościowym.
Działania związane z kampanią były dla dziewcząt nie tylko misją oraz szlachetnym zadaniem do wykonania. Były również próbą zmierzenia się z własnymi doświadczeniami oraz wyjściem naprzeciw osobistym, życiowym doświadczeniom.
„Wzięłam udział w kampanii pro-zdrowotnej „Bo piękno zaczyna się od zdrowia” ponieważ jest to dla mnie nie tylko misja społeczna, ale także zobowiązanie wobec mojej mamy, która mimo troski
o zdrowie, musiała zmierzyć się z nowotworem piersi. Niestety tę walkę przegrała. Ta trauma uświadomiła mi, że rak nie wybiera i może dotknąć każdą z nas” – Podsumowuje 26-letnia prawniczka, Kinga Niklewicz z Łomży, która w czasie trwania kampanii do badań zachęcała nie tylko swoich obserwujących, ale także skutecznie i z sukcesem do wizyty u ginekologa zachęciła grono swoich najbliższych przyjaciółek.
„Nasze działania oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy 10 lutego spotkaniem z paniami ze Stowarzyszenia Amazonki Warszawa-Centrum, które odwiedziły nas w Łomży. Podczas niezwykłych warsztatów oraz dzięki wsparciu specjalnych fantomów, Finalistki Konkursu, ale także cała damska część zespołu miała okazję nauczyć się jak prawidłowo wykonywać samobadanie piersi, na co zwracać uwagę, gdy w swojej piersi trafimy na nieprawidłowości oraz jak reagować, gdy samodzielnie wyczujemy zmiany patologiczne w naszym ciele. Jestem ogromnie dumna z efektów jakie przyniosła nasza kampania. Z tego, że udało nam się dotrzeć do naprawdę ogromnego grona kobiet, ale również z tego, że kolejny raz udało nam się pokazać, że konkursy piękności to nie tylko wygląd zewnętrzny, czy sceniczne prezentacje, a przede wszystkim ogrom działań, których celem jest zwiększanie świadomości społecznej oraz wspieranie bardzo ważnych społecznych inicjatyw” – Podsumowuje Anna Kurządkowska-Kosińska, organizator Konkursu Miss Polonia Województwa Podlaskiego.