Pracujesz zdalnie? Sprawdź, czy twoje „okulary do komputera” faktycznie działają

Pracujesz zdalnie? Sprawdź, czy twoje „okulary do komputera” faktycznie działają

Dodano: 
Praca przy komputerze
Praca przy komputerze / Źródło: Pixabay / Claudio_Scott
Czy okulary mające blokować niebieskie światło mogą pomóc w rozwiązaniu problemów, takich jak bezsenność i migreny? A może to tylko kolejne oszustwo związane ze zdrowiem?

Niebieskie światło niekoniecznie jest tym groźnym złoczyńcą, za jakiego niektórzy go uważają. Jest wytwarzane naturalnie przez słońce i ma kilka ważnych biologicznych celów. Niebieskie światło pomaga w regulacji naturalnego zegara naszego organizmu oraz sprzyja koncentracji i pamięci. Odgrywa rolę w postrzeganiu kolorów i może również poprawić nasz nastrój. Jest czasami stosowane jako terapia w przypadku sezonowych zaburzeń afektywnych.

Czytaj też:
Czy noszenie okularów chroni przed koronawirusem? Oto, co musisz wiedzieć

Złe skutki działania niebieskiego światła

Energetyzujące efekty niebieskiego światła mogą przynieść odwrotny skutek, gdy jesteśmy na nie wystawieni po zmroku. Pięćdziesiąt lat temu rzadko się to zdarzało, ale teraz, kiedy spędzamy wieczory wpatrując się w urządzenia LED, takie jak telefony komórkowe, komputery, tablety i telewizory, nasza ekspozycja jest większa niż kiedykolwiek. Istnieją dowody na to, że niebieskie światło z ekranów może wpływać na rytm dobowy organizmu, nasz naturalny cykl czuwania i snu. Ponieważ niebieskie światło nas budzi i stymuluje, zbyt duża ekspozycja na niebieskie światło późno w nocy z ekranów może zakłócić naszą zdolność zasypiania. Chroniczne skrócenie snu może zwiększać ryzyko wystąpienia różnego rodzaju schorzeń, w tym otyłości, chorób serca, lęku i depresji.

Bez dalszych badań na ludziach, które mierzą wpływ codziennej ekspozycji na niebieskie światło z ekranów, niemożliwe jest dokładne określenie długoterminowych konsekwencji.

Badania powiązały również niebieskie światło z suchością oczu, zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem, chociaż większość tych badań przeprowadzono in vitro lub na zwierzętach, a nie na ludziach. Kluczowe badania potwierdzające śmierć komórek siatkówki po ekspozycji na światło niebieskie przeprowadzono na siatkówkach szczurów i naczelnych, a nie na ludziach, pozostawiając tym samym wiele do odkrycia. Ilość niebieskiego światła wykorzystywanego w tych badaniach jest również znacznie wyższa niż ilość emitowanego przez urządzenia. Bez dalszych badań na ludziach, które mierzą wpływ codziennej ekspozycji na niebieskie światło z ekranów, niemożliwe jest dokładne określenie długoterminowych konsekwencji.

Czytaj też:
Jak radzić sobie z sezonowymi alergiami podczas biegania na zewnątrz?

Czy okulary z niebieskim światłem odfiltrowują szkodliwe promienie?

Chociaż istnieją badania łączące wysokie dawki niebieskiego światła z problemami ze wzrokiem, American Academy of Opthamology nie uważa, że jest to wystarczająco przekonujące, aby martwić przeciętnego człowieka. Niezależnie od tego, czy używasz laptopa, telefonu komórkowego czy innego urządzenia elektronicznego, nie ma naukowych dowodów na to, że niebieskie światło z naszych ekranów powoduje trwałe uszkodzenie naszych oczu. W związku z tym Akademia nie zaleca okularów blokujących niebieskie światło do użytku komputerowego.

Niebieskie światło z twoich urządzeń prawdopodobnie nie spowoduje poważnego uszkodzenia oczu, ale niektórzy uważają, że zmniejszenie ekspozycji za pomocą okularów lub innych technik może pomóc złagodzić dyskomfort związany z wydłużaniem czasu spędzanego przed ekranem.

Jak inaczej zapobiegać złym skutkom promieniowania?

Jednak zbyt długie patrzenie na ekran może powodować chwilowe zmęczenie oczu, które może powodować suchość oczu, niewyraźne widzenie, bóle głowy i zmęczenie. Wielbiciele okularów blokujących niebieskie światło często twierdzą, że ich specyfika pomaga zapobiegać tym nieprzyjemnym objawom, ale istnieje wiele innych sposobów na złagodzenie problemu – w tym dostosowanie oświetlenia pokoju i nawilżające krople do oczu. Zaleca się również przestrzeganie amerykańskiej zasady 20-20-20, gdy spędzasz dłuższy czas pracując z danym urządzeniem. Co 20 minut przesuwaj wzrok, aby spojrzeć na obiekt oddalony o 20 stóp (6 metrów) przez co najmniej 20 sekund.

Wiele osób twierdzi również, że noszenie okularów blokujących niebieskie światło po południu pomaga im lepiej spać w nocy, chociaż badania pokazują mieszane wyniki. Odpowiednie ustawienie urządzeń w nocy może przynieść podobny pożądany efekt – podobnie jak wyłączenie ich na dwie do trzech godzin przed snem – ale należy pamiętać, że istnieje wiele innych czynników, które wpływają na jakość snu, poza ekspozycją na światło.

Czytaj też:
Koronawirus. Jak możemy zadbać o zdrowie naszych oczu podczas noszenia maseczki?

 0

Czytaj także