Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe?

Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe?

Dodano: 1
Ciepłe skarpety
Ciepłe skarpety Źródło: Shutterstock
Spanie w skarpetkach może mieć wiele zalet i pomóc nam zapewnić zdrowy sen. Jakie są wady i zalety spania w skarpetkach?

Zakładanie skarpetek do łóżka stanowi przedmiot sporów od dawna. Jedni uwielbiają nosić skarpetki do łóżka, drugich z kolei na samą myśl o czymś takim zaczynają swędzieć stopy. Ostatnimi czasy jeden z lekarzy zastanawiał się, która z tych opcji może pomóc ci lepiej spać, a odpowiedź może cię zaskoczyć.

Sen a temperatura ciała

Zdrowy sen wymaga odpowiednich warunków. Temperatura w sypialni nie powinna być zbyt wysoka, pościel wykonana z naturalnych materiałów, a ubiór do spania ani zbyt cienki, ani zbyt gruby. Zbyt gorące piżamy sprawiają, że pocimy się w nocy i nie śpimy efektywnie. Do pogorszenia jakości snu u niektórych osób przyczynia się także spanie z gołymi stopami. Zimne stopy sprawiają, że organizm zużywa więcej energii do wyrównania temperatury ciała, przez co nie wypoczywa właściwie. Spanie w skarpetkach może temu zapobiec, spowodować rozszerzenie naczyń krwionośnych i wyrównanie temperatury ciała.

Stopy lubią, kiedy jest im ciepło

Amerykańska lekarka Jess Andrade niedawno podzieliła się swoimi przemyśleniami na temat noszenia skarpet do łóżka za pośrednictwem popularnego portalu TikTok. Zdaniem specjalistki to może pomóc ci lepiej spać.

– Noszenie skarpet rozgrzewa stopy, a to otwiera naczynia krwionośne, które chłodzą ciało – mówi. – Ochłodzone ciało mówi mózgowi, że pora spać. Dlatego ludzie, którzy noszą skarpetki do łóżka, zwykle szybciej zasypiają.

Nauka daje potwierdzenie tym tezom

Jedno bardzo małe badanie z 2018 roku opublikowane w Journal of Physiological Anthropology wykazało, że „ogrzewanie stóp przy użyciu skarpet noszonych w łóżku podczas snu w chłodnym otoczeniu miało pozytywny wpływ na jakość snu poprzez skrócenie czasu zasypiania, wydłużenie czasu snu i skrócenie czasu wybudzania się podczas snu, ale nie miało znaczącego wpływu na temperaturę ciała”. Zasadniczo noszenie skarpet do łóżka, gdy było zimno, pomogło uczestnikom badania lepiej spać, nie powodując przegrzania. Chociaż badanie przeprowadzono tylko na kilku dorosłych mężczyznach, zdaniem autorów wyniki sugerują, że dana osoba może doświadczyć poprawy jakości snu poprzez „manipulację temperaturą stóp podczas snu”.

Jeśli mimo to nie możesz przekonać się do spania w skarpetkach, ale chcesz odnieść podobne korzyści, inne małe badanie z 2013 roku pokazuje, że kąpiel stóp w ciepłej wodzie bezpośrednio przed snem również może być pomocna. Powód jest taki sam jak w przypadku skarpet: woda otwiera naczynia krwionośne i chłodzi organizm.

Niezależnie od tego, co się dzieje z twoimi stopami, ważna jest również temperatura pomieszczenia. Eksperci twierdzą, że najlepsza temperatura do snu wynosi od 15 do 19 st. Celsjusza.

– Nasz wewnętrzny zegar, czyli rytm dobowy, jest częściowo kontrolowany przez temperaturę naszego środowiska zewnętrznego – powiedział specjalista medycyny snu Joshua Roland. – Jeśli nasze otoczenie jest zbyt ciepłe, oprócz tego, że jesteśmy spoceni i jest nam niewygodnie, możemy również potencjalnie pozbyć się naszego pragnienia snu.

Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe? Pomoże ci zasnąć

Spanie w skarpetkach wykonanych z naturalnych materiałów może pomóc nam uregulować temperaturę ciała. Zimne stopy sprawiają, że częściej się wybudzamy, a organizm zużywa dużo energii w ciągu nocy do uregulowania temperatury ciała. W efekcie budzimy się niezbyt wypoczęci i mamy gorszą jakość snu. Jeśli lubisz spać w skarpetkach, to może się okazać, że jest to nie tylko dobry sposób na szybsze zasypianie, ale również na lepsząjakość snu.

Ciepłe stopy sprawiają, że w organizmie panuje stała temperatura, dzięki czemu nie musi on skupiać się na jej wyrównywaniu. To sprawia, że jesteśmy bardziej zrelaksowani, łatwiej zapadamy w sen i budzimy się bardziej wypoczęci. Noszenie skarpetek wieczorem oraz zakładanie ich do snu, może sprawić, że zasypianie stanie się prostsze i przyjemniejsze.

Czy dzieci mogą spać w skarpetkach?

Spanie w skarpetkach w przypadku dzieci może sprawić, że nie będą tak często wybudzać się w nocy. Zakładanie skarpetek dzieciom, które mają trudności z zasypianiem i często budzą się w nocy, może poprawić ich jakość snu. Ciepłe skarpetki sprawiają, że temperatura ciała jest bardziej unormowana, dzięki czemu sen jest bardziej efektywny.

Oprócz tego spanie w skarpetkach w przypadku dzieci ma jeszcze jedną zaletę – zapobiega zmarznięciu. Wiele dzieci rozkopuje się w nocy, przez co szybciej marznie. Zakładanie im skarpetek może poprawić krążenie krwi w stopach, sprawić, że będzie im ciepło, a jednocześnie uregulować temperaturę ciała.

Czytaj też:
Chcesz szybko zasnąć? Oto najlepszy sposób na dobry sen
Czytaj też:
Podwyższone ciśnienie: w jakich sytuacjach jest groźne i jak sobie z nim poradzić?

Źródło: Well and Good
 1

Czytaj także