Tycie po rzuceniu palenia. Jak rzucić palenie i nie przytyć?

Tycie po rzuceniu palenia. Jak rzucić palenie i nie przytyć?

Dodano: 2
Papierosy
Papierosy Źródło: Unsplash / Paweł Czerwiński

Jeśli możesz z dumą nazwać siebie byłym palaczem lub dopiero od niedawna próbujesz porzucić ten nałóg, możesz obawiać się, że taki krok odbije się negatywnie na twoim wyglądzie, a konkretniej – na tuszy. W istocie bardzo często po zaprzestaniu palenia ludzie przybierają na wadze. Można jednak temu skutecznie zapobiegać oraz walczyć z tyciem po odstawieniu papierosów.

Jakie są korzyści z rzucenia palenia?

Rzucenie palenia ma same korzyści:

  • od pierwszego dnia obniża ryzyko zawału serca
  • poprawia funkcjonowanie układu krążenia
  • obniża poziom tlenku węgla we krwi
  • zwiększa wydajność płuc i ich kondycję
  • obniża ryzyko udaru
  • obniża ryzyko zachorowania na chorobę nowotworową płuc, przełyku czy krtani

Rzucanie palenia a tycie

Prawie 80-90 procent palaczy ma problem z przybieraniem na wadze po rzuceniu palenia. Jest to związane ze zmianą procesów metabolicznych – papierosy pochłaniają nawet 500 kalorii dziennie. Rzucenie palenia wiąże się z nagłą zmianą procesów metabolicznych. Dodatkowo, wielu palaczy zaczyna podjadać po zaprzestaniu palenia tytoniu. Jest to związane z koniecznością zajęcia czymś rąk, które do tej pory były zajęte paleniem.

Statystyki rzucających palenie

Jak wynika ze statystyk, większość palaczy po rzuceniu palenia może przytyć od 1 do 8 kg. Waga ciała może unormować się dopiero po 2 latach od zaprzestania palenia. Bardzo ważne jest, by po rzuceniu nałogu zwracać uwagę na dietę. Regularna aktywność fizyczna ułatwi utrzymanie masy ciała, a zbilansowany jadłospis zapobiegnie tyciu po rzuceniu palenia. Warto tak komponować posiłki, by zaspokoić uczucie głodu i by nie sięgać po nadprogramowe kalorie. Jeśli mamy w sobie nawyk zbliżania rąk do ust, miejmy pod ręką zdrowe przekąski, które nie przyczynią się do nadmiernego wzrostu masy ciała. Owoce, warzywa krojone w słupki, bakalie czy orzechy zaspokoją uczucie sytości i pragnienie podjadania.

Jak papierosy wpływają na metabolizm?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia wpływu pożegnania się z nałogiem nikotynowym na wagę, warto pochylić się przez chwilę nad wpływem palenia na liczbę kilogramów.

Palenie papierosów nieznacznie zwiększa tempo przemiany materii, ponieważ wpływa na serce i wywołuje jego szybsze bicie. Podczas palenia pojedynczego papierosa serce palacza może zwiększyć liczbę uderzeń w ciągu minuty nawet dziesięcio- bądź dwudziestokrotnie. Wywołuje to dodatkowe obciążenie dla serca i może przyczynić się do powstania chorób tego organu będących najczęstszymi przyczynami śmierci związanymi z paleniem.

Palenie 20 papierosów dziennie obciąża serce podobnie, jak blisko 41-kilogramowa nadwaga. Kiedy przestajesz palić, tętno nieco spowalnia, powodując również lekkie zwolnienie metabolizmu. Zmiany w przebiegu procesów metabolicznych wraz ze zmianami w diecie mogą spowodować niewielki przyrost masy ciała po rzuceniu palenia, jednak można podjąć kroki w celu odbudowania tempa metabolizmu w sposób korzystny dla zdrowia.

To nie nikotyna odpowiada za przyrost masy ciała po rzuceniu palenia

Nikotyna wywiera wpływ na metabolizm, stymulując go, dlatego rzucając palenie często ze zdziwieniem obserwujemy wzrost masy ciała. Rzeczywiście, palenie papierosów może zwiększać wydatek kaloryczny, co przyczynia się do przybierania na wadze po rzuceniu palenia. Wiele jednak zależy od naszego sposobu odżywiania i od trybu życia. Większość palaczy po porzuceniu nałogu odzyskuje zmysły smaku i węchu, zaczyna więc podjadać między posiłkami.

Czy można rzucić palenie i nie przytyć?

Palenie tytoniu jest niezdrowe i wiąże się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia wielu chorób. Aby poprawić swój stan zdrowia, należy jak najszybciej rzucić palenie, nie patrząc na to, czy oznacza spowolnienie procesów metabolicznych i gorszą przemianę materii. Wzrost masy ciała w dużej mierze zależy od stosowanej diety i od tego, czy jemy regularne posiłki i zdrowo komponujemy dania. Warto wzbogacić dania węglowodanami złożonymi, wybierać pieczywo razowe, makaron pełnoziarnisty, a także inne produkty bogate w błonnik nadający uczucie sytości. Do najważniejszych zasad po rzuceniu palenia należy również zwiększenie aktywności fizycznej. Ćwiczenia fizyczne nie tylko wzmacniają organizm, ale również poprawiają metabolizm. Zmniejszają także ryzyko tycia po rzuceniu palenia.

Co robić, by nie tyć po rzuceniu palenia?

Jeśli przyrost masy ciała spowodowany zaprzestaniem palenia już jest dla ciebie powodem do niepokoju, lub dopiero się go obawiasz, skorzystaj z kilku wskazówek, które pomogą ci utrzymać dobrą wagę.

Obserwuj swój apetyt. Palenie papierosów sprawia, że czujesz się mniej głodny. Kiedy rzucisz palenie, możesz częściej odczuwać głód, a przez to jeść więcej niż kiedyś. Możesz zapobiegać przejadaniu się, jeżeli będziesz przyrządzał określone porcje jedzenia i spożywał je bez podjadania czegokolwiek więcej. Pamiętaj także o odpowiednim nawodnieniu, co może zapobiec wysyłaniu do mózgu fałszywych sygnałów o głodzie.

Wprowadź w życie regularną aktywność fizyczną. Palenie papierosów przyspiesza metabolizm, więc spalasz więcej kalorii. Kiedy rzucisz palenie, spalasz ich mniejszą liczbę, co może prowadzić do zwiększenia masy ciała. Ćwiczenia nawet w stosunkowo niewielkich ilościach mogą być bardzo pomocne – na początek wystarczy dziesięć minut dziennie. Dzięki aktywności spalanie kalorii i przyspieszenie metabolizmu trwa do 24 godzin po treningu. Warto wiedzieć, że zażywanie nikotyny powoduje uwalnianie dopaminy w mózgu, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za uczucie szczęścia i satysfakcji. Ćwiczenia również uwalniają tę substancję, ale w zdrowy sposób, który pozwala nam cieszyć się z jej efektów bez ryzyka dla naszego zdrowia. Ponadto dzięki aktywności fizycznej tłuszcz zostaje rozłożony i uwolniony do krwiobiegu. Efektem jest ograniczenie uczucia głodu. Zwiększenie poziomu codziennej aktywności zapewnia także szereg innych korzyści. Ćwiczenia pomagają kontrolować poziom cholesterolu, skutki cukrzycy i ubytki kostne związanie z wiekiem. Pozwalają również zmniejszać ryzyko powstawania niektórych nowotworów.

Jedz w przemyślany sposób. Jedzenie może stać się substytutem palenia, ale nie musi. Dowiedz się, jak jeść prawidłowo. Poświęcaj czas na wybór odpowiednich produktów, ich przygotowanie i powolne spożywanie, bez zbędnego pośpiechu. Pod żadnym pozorem nie jedz w biegu! Pamiętaj także, by podczas posiłków odsunąć od siebie wszelkie potencjalnie rozpraszające czynniki. Wyłącz telefon, telewizor i komputer, a śniadanie, obiad czy kolację jedz wyłącznie przy stole, abyś mógł skupić się na jedzeniu. Spożyciu skromniejszych porcji nie służą także towarzyskie spotkania, podczas których rozmawiasz z najbliższymi i jesz więcej – miej to na uwadze i kontroluj to, ile jesz w trakcie rodzinnych imprez.

W rzucaniu palenia bardzo istotną kwestią jest także czynnik emocjonalny. Naucz się radzić sobie z emocjami bez papierosów – zarówno złymi, jak i tymi pozytywnymi. Kiedy rzucasz palenie, szukasz często innego nawyku, który pozwoli wyeliminować stres. Najczęściej wybór pada wtedy właśnie na jedzenie. Być może powinieneś w takim przypadku zasięgnąć porady psychologa.

Wykonuj prace domowe lub ogrodowe. Spalisz więcej kalorii, niż jesteś w stanie sobie wyobrazić! Podczas prac ogrodowych oddychaj głęboko świeżym powietrzem. Niezależnie od tego, czy kosisz trawę, czy sadzisz rośliny, odwrócisz uwagę od chęci sięgnięcia po papierosa.

Czytaj też:
Nie tylko palenie papierosów. 5 przyczyn przewlekłego kaszlu

Źródło: verywellmind.com, smokefree.gov
 2

Czytaj także