Jak zbić ciśnienie szybko? Domowe sposoby na obniżenie ciśnienia bez leków

Jak zbić ciśnienie szybko? Domowe sposoby na obniżenie ciśnienia bez leków

Dodano: 2
Nadciśnienie
Nadciśnienie / Źródło: Shutterstock

Nadciśnienie tętnicze występuje powszechnie. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że problem może dotyczyć także ich. Wszystko dlatego, że nie mamy nawyku regularnego pomiaru ciśnienia krwi, a nawet jeśli czujemy się dobrze i uważamy siebie za osobę zdrową, powinniśmy mierzyć ciśnienie krwi, by móc trzymać rękę na pulsie.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie krwi?

Prawidłowe ciśnienie krwi wynosi 120/80 mmHg. Każda wartość powyżej tej normy uważana jest za podwyższoną, a już wartość 140 oznacza nadciśnienie tętnicze.

Niektóre osoby mają naturalnie niższe ciśnienie i funkcjonują zupełnie normalnie. Aby dowiedzieć się, czy nasza norma odbiega odrobinę od średniej, należy regularnie mierzyć ciśnienie.

Wysokie i podwyższone ciśnienie tętnicze krwi — przyczyny

Do przyczyn wysokiego stresu i nadciśnienia należą:

  • choroby układu sercowo-naczyniowego
  • przewlekły stres
  • nieodpowiedni tryb życia
  • stosowanie niektórych leków
  • zła dieta bogata w kofeinę czy guaranę, a także w sól

Jak rozpoznać wysokie ciśnienie tętnicze?

Na początku na ogół pojawia się podwyższone ciśnienie krwi. To sygnał ostrzegawczy – idealny moment na zmianę swoich nawyków, np. ograniczenie spożycia soli i alkoholu, częstsze uprawianie sportu, redukcja stresu. Niewiele jednak osób potrafi wyłapać ten moment.

Regularne pomiary zaczynamy dopiero wtedy, gdy „przypadkowo” dowiemy się o nadciśnieniu, np. udaliśmy się do lekarza z powodu częstych bólów głowy, a tu okazuje się, że winne jest wysokie ciśnienie krwi. W takiej sytuacji lekarze często zapisują leki, obniżające ciśnienie. Czasem przyjmuje się wtedy, gdy pomiar jest zbyt wysoki, a czasem trzeba przyjmować je regularnie, każdego dnia, ostałych porach.

Leki, które może nam zapisać lekarz, obniżają ciśnienie, ale nie niwelują przyczyny jego występowania. Na ogół nadciśnienie jest bowiem wynikiem naszego stylu życia. To w gruncie rzeczy dobra wiadomość, ponieważ oznacza, że możemy w sposób naturalny obniżyć ciśnienie i trzymać je w ryzach.

Ciśnienie powyżej 130/80 mmHg jest uważane za wysokie. Jeśli ciśnienie skurczowe stale przekracza 140, zmagamy się już z nadciśnieniem.

Jak w naturalny sposób obniżyć ciśnienie krwi?

  • Więcej się ruszaj! Regularne ćwiczenia pomagają zwiększyć siłę i sprawność serca w pompowaniu krwi, co obniża ciśnienie w tętnicach. 150 minut umiarkowanych ćwiczeń, takich jak chodzenie lub 75 minut energicznych ćwiczeń, takich jak bieganie w tygodniu, może pomóc obniżyć ciśnienie krwi i poprawić zdrowie serca.
  • Zmniejsz spożycie sodu. Im więcej sodu znajduje się w organizmie, tym mniej potasu. I odwrotnie – im więcej potasu, tym mniej sodu. Nie można jednak powiedzieć, że sód to samo zło. On również jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek. Jednak powszechnie wiadomo, że nadmiar sodu niekorzystnie wpływa na ciśnienie krwi i zwiększa ryzyko problemów zdrowotnych, np. nadciśnienia. American Heart Association zaleca, by spożywać nie więcej niż 1500 mg sodu dziennie.
  • Zwiększ spożycie potasu. Jedzenie świeżych owoców i warzyw, które są bogate w potas, może pomóc obniżyć ciśnienie krwi.
  • Ogranicz spożycie kawy. Kofeina może powodować krótkotrwały wzrost ciśnienia krwi, jednak nie powinno to prowadzić do trwałego wzrostu.
  • Naucz się panować nad stresem. Stres jest kluczowym czynnikiem wysokiego ciśnienia krwi. Nasze ciała reagują na napięcie, uwalniając do krwi hormony stresu, takie jak kortyzol i adrenalina. Hormony te mogą podnosić tętno i zwężać naczynia krwionośne, powodując wzrost ciśnienia krwi. Umiejętność panowania nad własnym oddechem i wprowadzania ciała w stan relaksacji, ułatwia kontrolę ciśnienia krwi.
  • Zredukuj masę ciała. Utrata wagi może znacznie obniżyć wysokie ciśnienie krwi. Efekt ten jest jeszcze większy, gdy jesteś aktywny fizycznie.
  • Rzuć palenie i odstaw alkohol. Ponieważ zarówno palenie tytoniu, jak i wysokie ciśnienie krwi zwiększają ryzyko chorób serca, rzucenie palenia może pomóc odwrócić to ryzyko. Alkohol również podnosi ciśnienie.
  • Nie dopuść do niedoboru magnezu. Uzupełnianie diety produktami bogatymi w magnez jest zalecanym sposobem na uniknięcie wysokiego ciśnienia krwi.

Domowe sposoby na wysokie ciśnienie – czyli zmiana stylu życia

Zanim zaczniemy brać leki na nadciśnienie tętnicze, powinniśmy przyjrzeć się swojemu trybowi życia. Zmiana nawyków żywieniowych, zwiększenie aktywności fizycznej mogą znacząco poprawić nie tylko nasze samopoczucie, ale także kondycję zdrowotną. Najczęściej wysokie ciśnienie wynika ze złego trybu życia, nieodpowiedniej diety i nadmiernego stresu. Zmiana nawyków i wprowadzenie zdrowych rytuałów mogą pomóc nam obniżyć ciśnienie krwi.

Tym, co naturalnie obniża ciśnienie, jest zwiększenie w diecie udziału zdrowych kwasów tłuszczowych (wielonienasyconych i jednonienasyconych, zwłaszcza z grupy Omega). Zdrowe nawyki skutecznie obniżają ciśnienie krwi i czasem wystarczy zmienić przyzwyczajenia żywieniowe, by zobaczyć wyraźną poprawę w pomiarach krwi.

Czy stres ma wpływ na nadciśnienie tętnicze?

Stres bardzo obciąża serce. Każda stresująca sytuacja sprawia, że serce zaczyna nam bić szybciej, ręce się pocą, a w oczach pojawiają mroczki. I o ile zdarza się ona rzadko, o tyle nie wpływa negatywnie na pracę serca. Inaczej jest w przypadku przewlekłego stresu. Jeśli stres jest trwały, a wyrzuty kortyzolu są duże, może to doprowadzić do powstawania intensywnych skurczów serca, a nawet skrzepów, które spowodują zator lub zawał. Z tego względu długotrwały stres jest bardzo niebezpieczny.

Jak obniżyć ciśnienie krwi w ciągu 5 minut?

Ciśnienie krwi można obniżyć w 5 minut. Ten sposób pochodzi z tradycyjnej medycyny chińskiej i polega na przeprowadzeniu masażu, w czasie którego uciskane są punkty akupresurowe. Aby nauczyć się tej metody, warto wybrać się na profesjonalny masaż, by dowiedzieć się, gdzie są te punkty i jak je należy masować.

Jak obniżyć ciśnienie krwi domowymi sposobami?

Domowe sposoby na obniżenie ciśnienia to między innymi:

  • zwiększenie aktywności fizycznej – regularne spacery mogą zdziałać cuda!
  • zadbanie o właściwy wypoczynek i regenerację organizmu
  • zmiana diety
  • suplementy diety i uzupełnienie niedoborów
  • zwiększenie w diecie udziału wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i dobrych olejów roślinnych
  • zwiększenie w diecie... czosnku. Czosnek pomaga obniżyć ciśnienie krwi i zachować zdrowie serca

Jak szybko zbić ciśnienie czyli dieta na nadciśnienie?

Drugim sposobem na obniżenie ciśnienia krwi jest zmiana diety. Nie podziała on tak szybko, ale pomoże obniżyć ciśnienie krwi w sposób długotrwały. Należy zmniejszyć spożycie soli kuchennej, wyeliminować niezdrowe przekąski (chipsy, paluszki, krakersy), a także produkty, które zawierają guaranę i kofeinę.

Dobrze jest wzbogacić dietę w pokarmy bogate w wielonienasycone kwasy Omega (ryby, owoce morza, orzechy, oliwę z oliwek, oleje roślinne) oraz potas (banany, pomidory), bo takie działanie zmniejsza ryzyko zawału serca. Kwasy tłuszczowe oraz potas doskonale wzmacniają kondycję serca, pomagając uchronić je przed różnymi schorzeniami. Zdrowe serce pozwala to właściwe ciśnienie tętnicze.

Jak szybko obniżyć ciśnienie krwi bez leków i w 5 minut?

Ciśnienie krwi można obniżyć bez stosowania leków. Dobrą metodą jest zwiększenie ilości wypijanej wody, a także sięganie po napary ziołowe, które pozwalają uregulować ciśnienie krwi. Aby szybko obniżyć ciśnienie krwi, można przeprowadzić ćwiczenia oddechowe, a także masaż z medycyny chińskiej, o którym wspominaliśmy wcześniej. Warte uwagi są z pewnością ćwiczenia oddechowe, które pozwalają uspokoić się, zredukować stres i obniżyć ciśnienie.

Trening oddechowy wystarczy wykonywać przez 5 minut dziennie, by poprawić swoje ciśnienie tętnicze. Wykorzystuje się do tego specjalne urządzenie, które wspomaga oddychanie. Taki trening może być pomocny dla seniorów i kobiet, które przechodzą menopauzę. Dlaczego? Powoduje wzrost poziomu tlenku azotu, który obniża się naturalnie wraz z wiekiem.

Co obniża ciśnienie tętnicze krwi? Środki na obniżenie ciśnienia

Leki na nadciśnienie tętnicze powinny być zawsze przepisywane przez lekarza internistę lub kardiologa. Jeśli ciśnienie jest bardzo wysokie, przyjmuje się je na stałe. Zawierają one blokery, które rozkurczają naczynia krwionośne i dzięki temu prowadzą do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.

Tego rodzaju leków nie należy przyjmować na własną rękę. By sprawdzić, czy wysokie ciśnienie jest sytuacją jednorazową czy stałą, najczęściej zaleca się wykonywanie pomiarów przez co najmniej 2 tygodnie. Pomiary należy wykonywać rano i wieczorem w pozycji spoczynkowej. Warto w tym czasie zrezygnować ze spożywania napojów, które mogą podnosić ciśnienie tętnicze krwi (np. espresso).

Masz podwyższone ciśnienie? Napoje, które powinieneś regularnie pić

Zielona herbata
Zielona herbata może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi. Długotrwałe spożywanie jej ułatwia kontrolowanie ciśnienia. Stwierdzono, że stres oksydacyjny dotyczy nie tylko chorób układu krążenia, ale także nadciśnienia tętniczego. Polifenole, znajdujące się w zielonej herbacie odgrywają tu znaczną rolę.

Sok z buraka
Naukowcy z Londynu odkryli, że picie jednej szklanki soku z buraków dziennie może pomóc utrzymać i przywrócić normalne ciśnienie krwi, podał Daily Express. Zespół przeanalizował wpływ soku na 64 osoby z nadciśnieniem. „Efekt jest spowodowany przez azotany, które występują w dużych ilościach w burakach i innych zielonych warzywach liściastych, takich jak jarmuż i kapusta”- oświadczyła British Heart Foundation, która sfinansowała badanie. Naukowcy sugerują, aby nie gotować buraków. Spróbuj je parzyć, piec lub wyciskać z nich sok, aby zachować właściwości buraków.

Kombucha
Kombucha oferuje duże ilości probiotyków. Ten napój jest znany z tego, że pomaga utrzymać dobre bakterie, które chronią zdrowie jelit. Przegląd dziewięciu badań wykazał, że regularne przyjmowanie probiotyków przez ponad osiem tygodni może pomóc utrzymać ciśnienie krwi na normalnym poziomie.

Sok pomidorowy
Codzienne picie szklanki niesolonego soku pomidorowego to prosty sposób na obniżenie ciśnienia krwi i zmniejszenie ryzyka chorób serca.

Herbata z hibiskusa
Picie herbaty z hibiskusa może znacznie obniżyć ciśnienie krwi, szczególnie gdy jest nieco podwyższone, wynika z badań przeprowadzonych w Journal of Nutrition. Naukowcy twierdzą, że herbata hibiskusowa zawiera antocyjany i inne przeciwutleniacze, które mogą pomóc naczyniom krwionośnym oprzeć się uszkodzeniom, które mogą spowodować ich zwężenie.

Woda
Dbanie o nawodnienie organizmu jest kluczowe dla zachowania dobrego zdrowia. Pozytywnie wpływa też na utrzymanie ciśnienia i cukru we krwi na stałym poziomie.

Źródło: MedicalDaily/Eating Well/Healthline/Medical News Today/Prevention
 2

Czytaj także