9 zmian w stylu życia, które minimalizują ryzyko udaru

9 zmian w stylu życia, które minimalizują ryzyko udaru

Dodano: 
Mózg, zdj. ilustracyjne
Mózg, zdj. ilustracyjne / Źródło: Fotolia / PIC4U
Udar mózgu to poważny problem medyczny. Statystyki dowodzą, że schorzenie to przestało być typowe dla wieku starczego i coraz bardziej zagraża osobom młodym. Czynniki ryzyka wystąpienia udaru w dużej mierze związane są z naszym stylem życia, dlatego możemy łatwo uniknąć choroby, zmieniając swoje codzienne nawyki.

Udar to zaburzenie w funkcjonowaniu mózgu, które spowodowane jest zmianami naczyniowymi. W zależności od tego, jak duże są uszkodzenia w mózgu i który obszar obejmują, mamy do czynienia z innymi objawami oraz konsekwencjami w postaci utraty sprawności lub śmierci. Jakie zmiany w stylu życia pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru?

Co to jest udar?

Udar jest nagłym zaburzeniem czynności mózgu, które trwa dłużej niż dobę i jest związane z przyczynami naczyniowymi. Zgodnie z definicją udarem mózgu nie jest chwilowe niedotlenienie mózgu, które może powodować podobne objawy kliniczne.

Do udaru dochodzi wówczas, gdy występują ogólne lub zlokalizowane w konkretnym obszarze mózgu zaburzenia jego czynności, manifestujące się m.in. zaburzeniami świadomości, zaburzeniami mowy, zaburzeniami wzroku, utratą czucia w połowie ciała, niedowładami i nagłymi zawrotami głowy.

Wyróżniamy dwa rodzaje udarów mózgu. Większość z nich powoduje niedokrwienie mózgu; jedynie 20% udarów spowodowane jest krwotokiem o różnym podłożu.

Ważne: objawy udaru mogą narastać stopniowo, dlatego nigdy nie należy bagatelizować nawet chwilowych, niepokojących dolegliwości.

Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru? 9 skutecznych sposobów

Czynniki ryzyka w przypadku udaru dzieli się na dwie grupy. Pierwsza z nich obejmuje czynniki, na które nie mamy żadnego wpływu m.in. wiek i związane ze starzeniem się organizmu zmiany naczyniowe, płeć oraz czynniki genetyczne. Druga grupa obejmuje czynniki modyfikowalne, czyli takie, których możemy uniknąć, zmniejszając ryzyko udaru mózgu nawet w podeszłym wieku.

1. Postaw na zdrowy tryb życia

Zdrowy tryb życia to ważny element profilaktyki wielu chorób. W przypadku udaru jest decydującym czynnikiem, który zmniejsza ryzyko wystąpienia zaburzeń w funkcjonowaniu mózgu nawet kilkukrotnie. Osoby prowadzące zdrowy tryb życia od najmłodszych lat dożywają późnej starości w dobrym zdrowiu i cieszą się zdecydowanie lepszą sprawnością oraz samopoczuciem.

2. Wybierz zdrową dietę

Jednym z czynników, który zwiększa ryzyko wystąpienia udaru, są zaniedbania żywieniowe. Dieta bogata w tłuszcze i cukry osłabia naczynia krwionośne oraz powoduje zmiany miażdżycowe, które znacząco zwiększają ryzyko udaru.

Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, rezygnacja z produktów wysoko przetworzonych oraz unikanie tłuszczów zwierzęcych to podstawa, jeżeli chcemy zachować dobre zdrowie i uniknąć kalectwa, które powoduje udar.

3. Redukuj zbędny tłuszcz

Odchudzanie nie jest jedynie sposobem na piękną sylwetkę. Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko wystąpienia chorób, które są przyczyną udaru m.in. miażdżycy, cukrzycy i nadciśnienia.

Ważne: odchudzanie powinno być poprzedzone konsultacją lekarską i dietetyczną. Po osiągnięciu prawidłowej masy ciała konieczne jest stałe przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania i prowadzenie aktywnego trybu życia.

4. Ogranicz spożycie soli i produktów bogatych w sód

Nadmiar sodu w organizmie to jedna z częstych przyczyn nadciśnienia i problemów z układem krążenia. Rezygnując z nadmiernego spożycia soli i zastępując ją np. ziołami, inwestujesz w długie życie i dobre zdrowie.

5. Kontroluj ciśnienie tętnicze krwi

Nawet osoby szczupłe i prowadzące aktywny tryb życia mogą cierpieć na nadciśnienie m.in. o podłożu genetycznym. Systematyczne pomiary ciśnienia zalecane są dla osób po 35. roku życia w celu szybkiego wykrycia ewentualnych skoków ciśnienia, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu.

Pomiary ciśnienia powinny wykonywać przede wszystkim osoby, w których rodzinie występowały przypadku nadciśnienia i udaru, osoby nerwowe, zestresowane i cierpiące na schorzenia przewlekłe m.in. cukrzycę.

6. Zadbaj o formę

Zwiększenie aktywności fizycznej jest kolejnym sposobem na zmniejszenie ryzyka wystąpienia udaru. Codzienna, umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko udaru o połowę.

7. Rzuć palenie

Udar to jeden ze skutków ubocznych palenia tytoniu. Rzucenie palenia pozwala uniknąć także innych skutków ubocznych nałogu m.in. raka płuc i raka trzustki.

8. Ogranicz spożycie alkoholu

Alkohol pomaga się rozluźnić i zrelaksować, ale jak każda używka szkodzi. Regularne picie alkoholu to jedna z częstych przyczyn udaru, zawału oraz miażdżycy.

9. Postaraj się ograniczyć stres

Przewlekły stres wyniszcza organizm i może doprowadzić do przedwczesnego zgonu. Osoby życzące w ciągłym stresie powinny poszukać swojego sposobu na odzyskanie równowagi emocjonalnej. Dobre efekty w redukcji stresu przynosi m.in. medytacja. Warto też zadbać o codzienny ruch i stosować racjonalną, bogatą w magnez i witaminy z grupy B dietę, która usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego.

Czytaj także:
Nawet najzdrowsza dieta może nie być najlepsza na całe życie. Dlaczego?

Czytaj także

 0

Czytaj także