Rak piersi dotyka coraz większej liczby kobiet, jednak dzięki postępowi medycyny dostępne są coraz bardziej precyzyjne metody leczenia, które pozwalają nie tylko na przedłużenie życia, ale także poprawiają jego jakość. Jak wskazuje Onkofundacja Alivia, niestety nie wszystkie pacjentki leczone są najnowszymi standardami. Fundacja zleciła przygotowanie analizy dotyczącej leczenia pacjentek z rakiem piersi, na przykładzie najczęściej występującego podtypu, czyli raka hormonozależnego, HER2-ujemnego. Wynika z niej, że nawet jedna na cztery pacjentki w Polsce może nie otrzymywać optymalnego leczenia. Ambasadorka kampanii ekspertka w dziedzinie mody, Anna Puślecka mówi:
Gdy kilka lat temu usłyszałam diagnozę, postanowiłam, że nie poddam się i wykorzystam wszystkie możliwości. Usłyszałam o drogiej terapii, która wówczas wydawała się nieosiągalna. Dziś ta nowoczesna terapia jest dostępna dla każdej pacjentki z takim samym typem raka, jaki ja miałam. Z przerażeniem obserwuję jednak, że nie wszystkie kobiety są w ogóle informowane o możliwości takiego leczenia.
Czytaj też:
Samobadanie piersi – kiedy i jak je wykonać krok po kroku
Jaki jest cel kampanii „Jedna opcja to za mało”?
Jak tłumaczą ambasadorki kampanii, chodzi o to, żeby poinformować pacjentki o ich prawach i zachęcić je oraz ich bliskich do aktywnego włączenia się w proces leczenia. Pacjentki mają prawo wiedzieć, czy zaproponowane leczenie jest rzeczywiście najlepsze spośród dostępnych opcji terapeutycznych i w jakim ośrodku mogą uzyskać pomoc. Agata Polińska z Onkofundacji Alivia wskazuje:
Staramy się dotrzeć do pacjentek, a także wspierających ich bliskich, którzy bardzo często sami poszukują informacji i różnych form wsparcia. Nie tylko po to, by ich edukować, ale również, aby dostarczyć narzędzia, które pomogą im sięgnąć po najlepszą, i co najważniejsze, dostępną i refundowaną terapię.
W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa, na której można znaleźć najważniejsze informacje o raku piersi, dostępnych w ramach NFZ badaniach, listę placówek specjalizujących się w leczeniu tego typu nowotworu oraz oferujących konkretne programy lekowe. Na portalu znajduje się także lista pytań i wskazówek, która pozwoli przygotować się do rozmowy z lekarzami oraz baza polecanych przez innych pacjentów szpitali i lekarzy, którzy przyjmują w ramach NFZ. W krytycznych sytuacjach fundacja pomaga organizować także środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są finansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Akcję wspierają influencerzy i znane osoby, m.in. Patrycja Kazadi, Maria Winiarska, Lidia Popiel czy Bogna Sworowska, które na swoich kanałach społecznościowych publikują informacje na temat dostępu do nowoczesnych metod leczenia raka piersi.
Czytaj też:
Nowy standard leczenia zaawansowanego HER2-dodatniego raka piersi. „Takich wyników nawet nie oczekiwaliśmy”Czytaj też:
HER2+, HER3+ – co to jest? Wszystko, co warto wiedzieć o receptorach raka piersi