Zgaga w ciąży – sposoby na łagodzenie dolegliwości

Zgaga w ciąży – sposoby na łagodzenie dolegliwości

Dodano: 
Zgaga w ciąży
Zgaga w ciąży Źródło: Shutterstock

Zgaga to problem, który dotyczy wiele przyszłych mam. Najczęściej pojawia się w II trymestrze ciąży i powoduje uciążliwe pieczenie w przełyku. Nie stanowi zagrożenia dla zdrowia mamy i dziecka, ale jest źródłem dyskomfortu. Jak sobie poradzić ze zgagą?

Zgaga w ciąży – dlaczego się pojawia?

Zgaga w ciąży to częste zjawisko - szacuje się, że może dotyczyć nawet 80 procent ciężarnych. Spowodowana jest zmianami fizjologicznymi, które zachodzą w tym czasie w układzie trawiennym i hormonalnym. Często pojawia się na początku ciąży, przez nagłą burzą hormonalną, która dzieje się w organizmie. Na późniejszych etapach może być wywołana uciskiem macicy na przewód pokarmowy, ale też nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi ciężarnej lub nieodpowiednią ilością aktywności fizycznej.

W czasie ciąży macica kobiety powiększa się kilkaset razy. To sprawia, że zaczyna uciskać na narządy wewnętrzne oraz przeponę, utrudnia oddychanie i wpływa na układ pokarmowy. Trawienie pokarmów odbywa się o wiele wolniej niż wcześniej. Dodatkowo, zmienia się ilość progesteronu i estrogenów w organizmie, co sprawia, że osłabiają się mięśnie gładkie przewodu pokarmowego. Na skutek tego z żołądka może wydostawać się kwas żołądkowy, który drażni przewód pokarmowy i wywołuje nieprzyjemne dolegliwości. Pokarm może cofać się do przełyku, dlatego zaleca się spożywanie się częstszych posiłków o mniejszej objętości.

Przyczyny zgagi w ciąży

Bezpośrednią przyczyną zgagi są zaburzenia hormonalne. Nieprzyjemne uczucie powoduje wysoki poziom progesteronu, który osłabia mięśnie przewodu pokarmowego. To dlatego treść żołądkowa cofa się do przełyku, wywołując pieczenie i wrażenie palenia w gardle.

Za nieprzyjemne pieczenie odpowiada również rosnąca macica, która wywołuje ucisk na żołądek. To dlatego problem najczęściej pojawia się w II i III trymestrze ciąży, gdy dziecko rośnie coraz szybciej.

Do powstania zgagi mogą przyczynić się również nieodpowiedni tryb życia i niewłaściwa dieta. Należy unikać spożywania przetworzonych produktów, gotowych dań typu instant, sosów ze słoika, słodyczy. Konieczne jest picie co najmniej 2-3 litrów wody dziennie.

Objawy pieczenia w przełyku

Zgagę dość łatwo rozpoznać. Pojawia się nagle i objawia uczuciem pieczenia w przełyku. Jest to bardzo nieprzyjemne uczucie, które nie mija po napiciu się wody ani zjedzeniu posiłku. Ciężarna najczęściej nie ma wtedy ochoty na jedzenie, męczą ją nudności i chce jej się wymiotować. Zgadze może towarzyszyć też kwaśny smak w ustach.

Zgaga może powodować również:

  • bóle zamostkowe
  • ucisk w klatce piersiowej
  • pieczenie w przełyku
  • nieprzyjemne uczucie pieczenia w jamie ustnej
  • kwaśne odbijanie
  • kwaśny posmak w ustach
  • palenie w przełyku w czasie snu

Zgaga w ciąży a odżywianie

Zgagę w ciąży może wywołać też nieodpowiedni sposób odżywiania. Jeśli w diecie ciężarnej znajdują się posiłki bogate w ostre przyprawy, ciężarna często smaży w głębokim tłuszczu, je wysoko przetworzone produkty, słone przekąski, pije napoje gazowane, może zwiększać to ryzyko pojawienia się zgagi.

Do nieprzyjemnego pieczenia w przełyku przyczynia się także nieregularne spożywanie pokarmów. Niejedzenie przez kilka godzin może doprowadzić do powstania napadów wilczego głodu, który sprawi, że ciężarna rzuci się na jedzenie, spożywając jednorazowo jego duże ilości. To nie tylko utrudnia trawienie i wywołuje uczucie ciężkości, ale również może powodować zgagę w ciąży.

W ciąży zdecydowanie lepiej jest jeść gotowane dania lub przygotowywane na parze. Takie dania szybciej się trawi, są łagodniejsze dla żołądka i nie wywołują uczucia ciężkości. Kobiety ciężarne powinny też zwrócić uwagę na zawartość błonnika w diecie. Nieprzyjemne dolegliwości związane ze zgagą można zmniejszyć, jeśli dieta będzie bogata w produkty dobrze wpływające na mikroflorę jelitową. Warto zatem jeść naturalne prebiotyki, m.in. banany, probiotyki, np. kiszonki i fermentowane produkty mleczne. Nieprzyjemne uczucie palenia można zmniejszyć, sięgając po mleko i wyroby mleczne. To prosty i szybki sposób na poprawę samopoczucia.

Zgaga w ciąży – co oznacza, gdy się pojawi?

Jeśli pojawia się zgaga, warto przyjrzeć się swojemu sposobowi odżywiania. Lepiej zrezygnować z ostro przyprawionych potraw i dań smażonych w głębokim tłuszczu. Warto za to pochylić się nad swoim sposobem odżywiania i sięgnąć po zioła, które poprawią procesy trawienne. Pomocne mogą okazać się napary z rumianku czy z kopru włoskiego, pokrzywy albo zielonej herbaty.

Tym, co znakomicie oddziałuje na układ pokarmowy, jest siemię lniane. Kisiel z siemienia lnianego warto parzyć codziennie i małymi łykami popijać go między posiłkami. Reguluje on pracę układu trawiennego, łagodzi i powleka śluzówkę warstwą ochronną. Może to przynieść ulgę nie tylko przy zgadze, ale także przy innych dolegliwościach ciążowych.

Jeśli już zgaga się pojawi, warto skorzystać z domowych sposobów na zgagę. Oprócz tego należy zwiększyć ilość ruchu. Aktywność fizyczna świetnie reguluje procesy trawienne, usprawnia metabolizm i poprawia samopoczucie ciężarnej. Ruch dobrze również przygotowuje ciało do porodu, pozytywnie wpływa na więzadła stawowe, pomaga w utrzymaniu prawidłowej kondycji. Pomimo kiepskiego samopoczucia dobrze jest zatem każdego dnia wybrać się na spacer.

Skuteczne sposoby na zgagę

Aby pozbyć się zgagi, należy zmienić nawyki żywieniowe, nie kłaść się po jedzeniu oraz pić dużo wody. Istnieją również skuteczne sposoby, które działają doraźnie. Można zastosować je, gdy już zgaga się pojawi. Sposoby na zgagę najczęściej obejmują picie napojów, które działają neutralizująco na kwasy żołądkowe i dzięki temu pomagają zlikwidować zgagę.

Pomocne mogą być napoje mleczne, a także wszelkiego rodzaje napary ziołowe, które wspomagają procesy trawienne. Świetnie sprawdza się korzeń imbiru, który nie tylko pozwala zmniejszyć nieprzyjemne objawy zgagi, ale również zapobiega mdłościom i wymiotom.

1. Ciepłe mleko

To bardzo prosty i skuteczny sposób. Aby pozbyć się zgagi, wystarczy napić się ciepłego mleka z miodem. Pomoże to pozbyć się również nieprzyjemnego posmaku w ustach.

2. Woda z imbirem

Cuda może zdziałać szklanka zwykłej wody z imbirem i cytryną. Imbir wspomaga trawienie, łagodzi i neutralizuje kwasy. Z tego względu poleca się go nie tylko na zgagę, ale również na mdłości i wymioty. Aby pozbyć się zgagi, wystarczy zaparzyć kawałek imbiru i wypić, gdy napój ostygnie.

3. Soda na zgagę w ciąży

Ten napój działa równie skutecznie, choć nie smakuje tak dobrze jak poprzednie. Ze względu na zasadowy odczyn soda oczyszczona ma właściwości neutralizujące kwasy. Szybko i skutecznie pomaga pozbyć się uciążliwego pieczenia w przełyku.

4. Soki warzywne

Ulgę przy zgadze może przynieść również picie świeżych soków warzywnych, które pomogą pozbyć się nieprzyjemnego palenia w przełyku. Dobrym wyborem będą sok z buraka czy sok z ogórków. Warto sięgnąć szczególnie po ten pierwszy, ponieważ buraki są źródłem wielu cennych witamin z grupy B, kwasu foliowego szczególnie istotnego w ciąży, witamin A, C, E, K.

5. Siemię lniane

Siemię lniane rewelacyjnie reguluje pracę układu trawiennego. Pomaga pozbyć się nieżytów, stanów zapalnych, reguluje trawienie, wspomaga pracę jelit. Można je też wykorzystywać jako środek przeciwko zgadze, ale by kuracja była skuteczna, wymaga dłuższego stosowania.

Domowe sposoby na zgagę w ciąży – co jeszcze pomaga?

Domowe sposoby na zgagę w ciąży to także napój z dodatkiem octu jabłkowego i miodu. Ocet jabłkowy neutralizuje kwasy, ułatwia przywrócenie właściwego odczynu kwasowego w żołądku i pomaga szybko rozprawić się zgagą. Na szklankę wody wystarczy 1 łyżeczka octu i jedna miodu, by poprawić swoje samopoczucie.

Jeśli nie lubimy takich napojów, możemy sięgnąć po przetwory mleczne. Kefiry czy maślanki nie tylko zawierają probiotyki, czyli bakterie kwasu mlekowego, które pozytywnie wpływają na mikroflorę jelitową. Pomagają również zobojętnić kwas solny, dlatego poprawiają samopoczucie i likwidują zgagę.

Domowe sposoby na zgagę to także zwiększenie liczby posiłków i zmniejszenie ich objętości. Spożywanie mniejszych ilości pokarmów wspomaga procesy trawienne i nie obciąża żołądka. Kobieta, która je częściej, a mniej, nie tylko lepiej się czuje, ale również ma więcej energii. Taki sposób odżywiania warto wprowadzić w II i III trymestrze ciąży, gdy wzrost macicy jest bardzo szybki.

Zgaga w ciąży – jak sobie radzić?

W ciąży warto zadbać o siebie i o procesy, które zachodzą w przewodzie pokarmowym. Warto wprowadzić do diety duże ilości błonnika, zmniejszyć objętość posiłków, sięgać po produkty bogate w naturalne bakterie kwasu mlekowego. To usprawnia pracę przewodu pokarmowego, stymuluje enzymy trawienne i sprawia, że zgaga pojawia się dużo rzadziej.

Objadanie się dużą ilością jedzenia, sięganie po wysoko przetworzone produkty albo po napoje gazowane, powoduje cofanie się treści pokarmowej do przełyku i nieprzyjemne uczucie pieczenia. Dobrze zatem zwracać uwagę na to, co jemy i sięgać przede wszystkim po warzywa, owoce, produkty zbożowe, dania gotowane na parze, które dostarczą wartości odżywczych i wesprą procesy trawienne.

Dobrze jest też regularnie sięgać po zioła, pić herbatkę z rumianku, pokrzywy, miętę czy koper włoski, które zapobiegają wzdęciom i regulują pracę układu pokarmowego. Jeśli pomimo tych działań zgaga często się pojawia i mocno nam dokucza (nawet w czasie snu), należy o niej porozmawiać z lekarzem prowadzącym ciążę. Być może konieczne okaże się wykonanie badań i sprawdzenie, czy w układzie pokarmowym nie rozwinął się jakiś stan zapalny.

Tabletki na zgagę w ciąży

Leki na zgagę nie są zalecane w ciąży. Nie powinno się samodzielnie sięgać po środki zawierające omeprazol, konieczna jest konsultacja z lekarzem. Ciężarne powinny też poradzić się lekarza, czy mogą stosować homeopatię, która pomoże zobojętnić kwasy żołądkowe.

W sytuacji gdy zgaga staje się coraz bardziej uciążliwa, a mama zmaga się również z bólem żołądka, konieczna jest wizyta u specjalisty, który sprawdzi, czy nie doszło do powstania stanu zapalnego. Jest to stan, który wymaga leczenia i zażywania leków.

Zgaga w ciąży – czego unikać?

Aby nie dopuścić do zgagi w ciąży i do cofania się treści żołądkowej, należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym. Zmiana nawyków to prosty sposób na pozbycie się dolegliwości ciążowych. Konieczne jest zrezygnowanie z wysoko przetworzonych produktów, słodkich i słonych przekąsek, fast foodów, gotowych sosów, dań z torebki. Dobrze jest także zrezygnować z jedzenia pomarańczy. Owoce cytrusowe mogą drażnić żołądek.

Napoje gazowane i duże ilości kawy (która również nie jest polecane w ciąży) mogą negatywnie wpływać na żołądek i doprowadzać do rozwoju zgagi w ciąży.

Aby nie dręczyły nas bóle zamostkowe i wymioty, a także nieprzyjemne uczucie palenia w przełyku, należy również dużo się ruszać. Dobrze jest także zakładać przewiewne ubrania wykonane z naturalnych tkanin – noszenie obcisłych ubrań może nasilić nieprzyjemne objawy i przyczynić się do cofania się treści pokarmowej.

Czytaj też:
Mdłości w ciąży – skąd się biorą i jak im zapobiec?

 0

Czytaj także