Korzyści zdrowotne, płynące z ekspozycji na słońce

Korzyści zdrowotne, płynące z ekspozycji na słońce

Dodano: 
Słońce, jesień, zdj. ilustracyjne
Słońce, jesień, zdj. ilustracyjne / Źródło: Unsplash / Dan Freeman
Jesień i zima to bardzo specyficzny czas. Na ogół jest szaro, zimno i ponuro. Dlatego tak ważne jest, by korzystać ze wszystkich promieni słonecznych, które się w tym czasie pokażą. Dowiedz się, dlaczego światło słoneczne ma tak ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Dla większości z nas idealny poranek jest wtedy, gdy za oknem intensywnie świeci słońce. Automatycznie mamy więcej energii, nie mamy problemu z wyjściem z domu. Piękna, słoneczna pogoda może i nie ułatwia wykonywania codziennych obowiązków (przecież chciałoby się robić coś zupełnie innego), ale zdecydowanie poprawia nastrój.

Jesienią i zimą słonecznych dni jest zdecydowanie mniej, choć i takie się zdarzają. Ponadto dzień jest zdecydowanie krótszy, co też przekłada się na spadek nastroju. Powszechnie wiadomo, że promienie słoneczne mają wpływ na nasze samopoczucie. Dodatkowo, światło reguluje nasz dobowy rytm organizmu, stymulując produkcję niektórych hormonów w mózgu.

Słońce a dobowy rytm organizmu

Ekspozycja na światło słoneczne zwiększa wydzielanie hormonu zwanego serotoniną. Serotonina wiąże się z poprawą nastroju i pomaganiem w odczuwaniu spokoju. Znacznie poprawia też koncentrację. W nocy ciemniejsze światło stymuluje mózg, aby wytworzył inny hormon zwany melatoniną. Ten hormon jest odpowiedzialny za pomoc w zasypianiu.

Słońce a depresja

Bez wystarczającej ekspozycji na słońce poziom serotoniny może spaść. Niski poziom serotoniny wiąże się z wyższym ryzykiem depresji sezonowej. Jest to forma depresji spowodowanej, zmieniającymi się porami roku. Najczęściej występuje właśnie jesienią i zimą. W związku z tym jednym z głównych sposobów leczenia depresji o schemacie sezonowym jest terapia światłem, znana również jako fototerapia. Zaburzenia związane z lękiem i ataki paniki są również powiązane ze zmieniającymi się sezonami i zmniejszonym nasłonecznieniem.

Słońce a mocne kości

Ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe-B w promieniach słońca powoduje, że skóra człowieka tworzy witaminę D. Dlatego też w okresie jesienno-zimowym zaleca się suplementację tej witaminy. Witamina D odgrywa dużą rolę w zdrowiu kości. Niski poziom witaminy D wiąże się z krzywicą u dzieci i chorobami wyniszczającymi kości, takimi jak osteoporoza.

Słońce a problemy skórne

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ekspozycja na słońce może również pomóc w leczeniu wielu chorób skóry. Lekarze zalecają ekspozycję na promieniowanie UV w leczeniu takich chorób jak:

  • łuszczyca,
  • wypryski,
  • żółtaczka,
  • trądzik.

Terapia światłem nie jest dla wszystkich, dlatego ostateczną decyzję podejmuje dermatolog. Powszechnie wiadomo, że nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne powoduje uszkodzenia skóry i sprzyja rozwojowi nowotworów skóry, ponieważ promieniowanie UV może przeniknąć przez skórę i uszkodzić DNA komórki. W związku z tym konieczny jest umiar. Według WHO, uzyskanie od 5 do 15 minut światła słonecznego na ramionach, dłoniach i twarzy 2-3 razy w tygodniu wystarcza, aby cieszyć się korzyściami płynącymi ze słońca. Należy pamiętać, że słońce musi przenikać przez skórę. Noszenie kremu ochronnego lub odzieży na skórze nie spowoduje produkcji witaminy D. Jeżeli planujemy przebywać na słońcu dłużej, powinniśmy chronić skórę.

Czytaj także:
Czy wiesz, że i ty możesz ścigać się z cukrzycą?

/ Źródło: Health Line/Daily Health Post/Medical News Today

Czytaj także

 0