Rusz się, będziesz mądrzejszy. 5 nieoczywistych zalet uprawiania sportu

Rusz się, będziesz mądrzejszy. 5 nieoczywistych zalet uprawiania sportu

Dodano: 
Rodzinny trening
Rodzinny trening / Źródło: Shutterstock
Mimo, że nauka kojarzy nam się z siedzeniem w ławce i słuchaniem, to do rozwoju koncentracji, orientacji w czasie i przestrzeni, czy percepcji bardzo potrzebne jest bycie w ruchu.

Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na funkcjonowanie człowieka, a szczególnie istotna jest w przypadku rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dzieci. Ruch stymuluje mózg do większej aktywności i dzięki temu wydzielają się hormony, które pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie.

Podczas sportu produkowana jest dopamina, hormon motywacji oraz serotonina, która poprawia humor oraz dodaje energii i witalności. Ćwiczenia na dodatek wzmacniają wartość siebie. Chyba każdy zna uczucie dumy i euforii po przebiegnięciu mety lub ukończonym treningu.

Czytaj też:
Dlaczego warto trenować taniec na rurze? Poznaj 6 powodów

Sport to więc także zdrowie psychiczne. Wydaje się oczywiste, że dla dzieci i młodzieży aktywność fizyczna jest kluczowa, by zachować równowagę psychiczną, szczególnie w dobie COVID-19. Niestety coraz więcej osób wybiera bierny wypoczynek przed telewizorem, a na dodatek z wygody korzystając z wind, ruchomych schodów, samochodów i komunikacji.

Wyniki badania przeprowadzonych w czasie pandemii COVID-19 są zatrważające. Wynika z nich, że ruszamy się coraz mniej i coraz więcej czasu spędzamy przed ekranami komputera czy telewizora. Zmieniają się nasze nawyki i podejście do aktywności.

Fizjoterapeuci biją na alarm, gdyż siedzący tryb życia zwiększył ilość problemów z kręgosłupem, nadwagą i otyłością wśród dorosłych i dzieci. Pojawiają się także zaburzenia funkcjonowania narządów jamy brzusznej czy wzrost zachorowalności na żylaki kończyn dolnych.

Czytaj też:
Te ćwiczenia powinien robić każdy. Po co ćwiczyć równowagę?

Jakie są inne pozytywy płynące z uprawiania sportu, w tym poznawcze i społeczno-emocjonalne?

  • Rozwój funkcji poznawczych (intelektualnych) odbywa się w ruchu – mimo, że nauka kojarzy nam się z siedzeniem w ławce i słuchaniem. Do rozwoju koncentracji, orientacji w czasie i przestrzeni czy percepcji bardzo potrzebne jest bycie w ruchu. Krótko mówiąc, siedzenie nie sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Badania pokazują, że osoby, które częściej uprawiają sport, mają lepsze wyniki w testach pamięci i są bardziej produktywne.
  • Sport poprawia funkcjonowanie pamięci – z uwagi na to, że ćwiczenia są z punktu widzenia organizmu stresem biologicznym, mózg uwalnia białko BDNF, które jest m.in. elementem naprawczym i ochronnym dla neuronów pamięci. Aktywność fizyczna pozwala również zachować prawidłowe funkcje kognitywne oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby neurodenegeracyjne, a także łagodzi objawy już stwierdzonych zaburzeń.
  • Ruch pomaga w rozwoju samoregulacji, czyli rozumienia swojego ciała i kierowania jego procesami. Samoregulacja sprawia, że potrafimy się wyciszyć, uspokoić, zasnąć czy zmobilizować do działania, ale też wiemy, kiedy jesteśmy głodni, zmęczeni, smutni czy radośni. Do samoregulacji potrzebujemy nie tylko zróżnicowanych aktywności, przechodzenia od pobudzenia do wyciszenia i uspokojenia, ale także kontaktu z własnym ciałem niezakłóconego sztucznymi bodźcami (np. pochodzącymi z telewizora). To, że nasz organizm, jak i cała natura, ma okresy większej i mniejszej aktywności, w zakres których wchodzi sen i odpoczynek, lato i zima, noc i dzień, to nie przypadek. Kiedy jednak wiele godzin spędzamy w jednej pozycji lub rzadko pozwalamy sobie na relaks, nasza samoregulacja ulega zakłóceniu. Problem ten niestety dotyczy w największym stopniu dzieci, u których samoregulacja dopiero się kształtuje.

  • Aktywność fizyczna poprawia nasz stan emocjonalny – w trakcie uprawniania sportu wydzielane są endorfiny i inne neuroprzekaźniki odpowiedzialne za poprawę nastroju czy uczucie euforii.
  • Sport pomaga w leczeniu zaburzeń psychicznych – wykonywanie ćwiczeń fizycznych sprzyja poprawie stanu zdrowia osób doświadczających zaburzeń psychicznych, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe.
Źródło: Wprost
 0

Czytaj także