Jak podaje NFZ, z uwagi na sygnały dotyczące utrudnionej dostępności świadczeń kierowane przez pacjentów do NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta, wystosowano nakaz wznowienia kontroli w placówkach medycznych. Pacjenci najczęściej zwracali uwagę na ograniczenie dostępności do leczenia. Zdecydowana większość zgłoszeń dotyczyła problemów z dodzwonieniem się do placówki medycznej.
Brak dostępu do świadczeń przyczyną kontroli
Poza powyższymi problemami pacjenci sygnalizowali:
- trudności z uzyskaniem zlecenia na badania
- problemy z kontynuacją farmakoterapii
- odmowy udzielenia świadczenia
- brak możliwości osobistego kontaktu z lekarzem.
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przekazało do NFZ łącznie 973 skargi pacjentów, które dotyczyły funkcjonowania podmiotów leczniczych w marcu i kwietniu 2020 r. Wszystkie sprawy były na bieżąco wyjaśniane. Największą część zgłoszeń, tj. 804 przypadki, stanowiły skargi na działanie placówek realizujących świadczenia w lecznictwie otwartym w ramach umów na POZ, stomatologię i AOS.
Pewne zjawiska wymagają wyjaśnienia
Zjawiskiem wymagającym wyjaśnienia jest również dwukrotny wzrost udzielania podstawowych świadczeń jak: porada lekarska, podstawowe badania diagnostyczne, opieka pielęgniarska w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych i Izbach Przyjęć w czerwcu w stosunku do marca i kwietnia 2020 r. Takiego wzrostu nie odnotowano natomiast w przypadku przyjęć pacjentów w stanie ciężkim, dla których SOR i IP są miejscem, w którym przede wszystkim mogą uzyskać pomoc.
Wznowienie kontroli ma nastąpić w ostatnim tygodniu lipca. Zostały one czasowo wstrzymane w marcu 2020 roku.
Czytaj też:
NFZ: Świadczenia zdrowotne na podstawie dodatku solidarnościowego – także dla członków rodzinyCzytaj też:
NFZ: Dodatkowe środki na powrót do normalnego trybu leczeniaCzytaj też:
NFZ: Prawie 14 mld zł na refundację leków w 2020 r.