Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko aż 7 nowotworów

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko aż 7 nowotworów

Dodano: 1
fitness
fitness / Źródło: Pexels / bruce mars
Zbiorcza analiza dziewięciu prospektywnych badań z udziałem ponad 750 tys. osób dorosłych wykazała, że ​​zalecana ilość aktywności fizycznej w czasie wolnym była powiązana z niższym ryzykiem siedmiu nowotworów.

Chociaż od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna wiąże się z niższym ryzykiem kilku nowotworów, mniej wyraźny jest kształt związku i to, czy zalecane poziomy aktywności fizycznej są związane z niższym ryzykiem. Zaktualizowane wytyczne dotyczące aktywności podają teraz, że należy dążyć do 2,5 do 5 godzin tygodniowo aktywności o umiarkowanym natężeniu lub od 1,25 do 2,5 godziny tygodniowo intensywnej aktywności. Ćwiczenia o umiarkowanej intensywności to takie, które sprawiają, że poruszasz się wystarczająco szybko lub forsownie, aby spalić trzy do sześciu razy więcej energii na minutę (3-6 MET) niż siedzenie w bezruchu. Aktywności o dużej intensywności spalają ponad 6 MET.

Czytaj także:
9 błędnych (a powszechnych) przekonań na temat ćwiczeń

7 rodzajów raka

Do bieżącej analizy badacze zgromadzili dane z dziewięciu potencjalnych kohort z podaną przez siebie aktywnością fizyczną w czasie wolnym i obserwacją dot. występowania raka, analizując związek między aktywnością fizyczną a występowaniem 15 rodzajów raka.

Okazało się, że zaangażowanie w zalecane ilości aktywności (7,5 do 15 MET godzin tygodniowo) wiązało się ze statystycznie istotnym niższym ryzykiem siedmiu z 15 badanych typów raka, przy czym redukcja wzrastała wraz z większą liczbą godzin MET. Aktywność fizyczna była związana z niższym ryzykiem raka jelita grubego u mężczyzn (8 proc. przez 7,5 godzin MET/tydzień; 14 proc. przez 15 godzin MET/tydzień), raka piersi u kobiet (6-10 proc.), raka endometrium (10-18 proc.), raka nerki (11-17 proc.), szpiczaka (14-19 proc.), raka wątroby (18-27 proc.) i chłoniaka nieziarniczego (11-18 proc. u kobiet). Reakcja na dawkę przebiegała liniowo w połowie przypadków i nieliniowo w pozostałych.

Czytaj także:
I tak każdy zachoruje na raka? Czy działania profilaktyczne faktycznie działają?

Badanie miało swoje ograniczenia

Analiza miała pewne ograniczenia: nawet w przypadku 750 tys. uczestników liczba pacjentów była ograniczona w przypadku niektórych nowotworów. Uczestnicy byli przede wszystkim rasy białej, a liczba uczestników dokonujących szczegółowych pomiarów aktywności fizycznej była ograniczona. Autorzy badania ponadto musieli opierać się na indywidualnie ocenianej przez uczestników aktywności fizycznej.

Autorzy podsumowują: „Odkrycia te zapewniają bezpośrednie poparcie ilościowe dla poziomów aktywności zalecanych w zapobieganiu nowotworom i dostarczają praktycznych dowodów na bieżące i przyszłe działania w zakresie zapobiegania nowotworom”.

„Wytyczne dotyczące aktywności fizycznej były w dużej mierze oparte na ich wpływie na choroby przewlekłe, takie jak choroby sercowo-naczyniowe i cukrzyca” – powiedział dr Alpa Patel, starszy dyrektor naukowy badań epidemiologicznych w American Cancer Society. „Dane te potwierdzają, że te zalecane poziomy są również ważne w profilaktyce raka”.

Czytaj także:
Chodzenie pomoże ci schudnąć. Sprawdź, jak zrobić to skutecznie

Źródło: eurekalert.org

Czytaj także

 1
  • Aktywność fizyczna to raczej zawsze niesie pozytywne aspekty. Lepiej się czujemy no i przede wszystkim lepiej wyglądamy. Ale mimo uprawiania sportu to nie można zapominać o badaniach. Bo mnie np to się zawsze wydawało że jestem okazem zdrowia że nic mnie nie dopadnie no ale na cytologii wyszło czarno na białym że wirus hpv. Wiedziałam że on może doprowadzić do raka szyjki macicy, dlatego od razu zaczęłam działać i rozpoczęłam kurację żelem papilocare
    Dodaj odpowiedź 1 0
      Odpowiedzi: 0