Naturalne metody walki z niepokojem i stresem

Naturalne metody walki z niepokojem i stresem

Dodano: 
Ból głowy
Ból głowy / Źródło: Fotolia / Production Perig
Naturalne metody walki z niepokojem i stresem stają się coraz popularniejsze. W dzisiejszych czasach każdy z nas napotyka na problemy, które odbijają się na zdrowiu psychicznym, fizycznym i emocjonalnym. Od tego, czy potrafimy radzić sobie z niepokojem, zależy nasz komfort życia i dobre zdrowie.

Naturalne metody walki z niepokojem i stresem powinien znać każdy z nas. Są niezwykle przydatne w sytuacji, gdy nie radzimy sobie z codziennymi zadaniami i problemami. Niepokój, choć bywa męczący i może utrudnić normalne funkcjonowanie, jest nam w pewnym sensie potrzebny, bowiem zwiększa świadomość niebezpieczeństw, pomaga w szacowaniu ryzyka i motywuje do przygotowania planu działania. Żeby jednak niepokój działał na naszą korzyść, musimy umieć nad nim zapanować, a często więc – zredukować.

Na szczęście istnieje kilka prostych metod, które ułatwią walkę z niepokojem i stresem, szczególnie, jeśli techniki te staną się naturalną częścią naszego życia.

Czytaj także:
Nadmierne pocenie stóp – poznaj najczęstsze przyczyny

Naturalne metody walki z niepokojem i stresem

  • Sport pomaga w trybie natychmiastowym zredukować stres. Natomiast regularne ćwiczenia fizyczne pozwalają na stałe poprawić nastrój, zwalczyć niepokój i obniżyć poziom stresu. Endorfiny, które uwalniają się w trakcie aktywności fizycznej dają fantastyczne efekty. Bardzo podobnie działa też seks, a nawet kontakt fizyczny z drugim człowiekiem. Naukowcy udowodnili, że dotyk potrafi nawet chronić przed chorobami.
  • Zacznij się wysypiać. Bezsenność i notoryczne niewyspanie sprzyjają zaburzeniom lękowym i podnoszą stres. Z większą łatwością popełniamy błędy, ponieważ mamy kłopoty z koncentracją i częściej podejmujemy ryzykowne działania.
  • Naucz się medytować lub chociaż zapisz się na zajęcia z jogi. Głównym celem medytacji jest usunięcie chaotycznych myśli z umysłu i zastąpienie ich poczuciem spokoju i uważności chwili obecnej. To pozwala zapanować nad emocjami. Równie pomocne jest także samo oddychanie. Chociaż może się to wydawać banalne, spokojny i głęboki oddech pozwala zapanować nad lękiem i uspokoić serce.
  • Pomyśl o aromaterapii. Zapachy mają wielką moc. Niektóre sprzyjają odchudzaniu, inne dodają energii, ale są też takie, które koją nerwy, np. zapach lawendy czy rumianku. Bardzo dobrze działa też kontakt z przyrodą. Nawet jeśli nie możemy wyjechać za miasto w weekend, możemy wybrać się do parku lub pobliskiego lasu na kilka godzin. A najlepiej połączyć to z aktywnością, np. wycieczką rowerową.
  • W wolnej chwili spotykaj się z ludźmi, których lubisz i kochasz. Szczera rozmowa z drugim człowiekiem, gdy możemy otwarcie mówić o swoich niepokojach, działa wyjątkowo kojąco.

Czytaj także:
Dotyk może chronić przed chorobami

Co zwiększa poziom stresu?

  • Palenie papierosów kojarzy nam się z redukcją stresu. Każdy palacz powie, że musi sięgnąć po papierosa, gdy się zdenerwuje. Pozornie wydaje mu się, że czuje się lepiej, jednak nikotyna i inne trujące związki, znajdujące się w papierosach, mają fatalny wpływ na ogólne samopoczucie i jedynie... podnoszą poziom stresu.
  • Lepiej też zrezygnować z kawy, ponieważ kofeina może zwiększyć zaburzenia lękowe, podnieść ciśnienie krwi i wywołać uczucie niepokoju.
  • Alkohol zdaje się być naturalnym środkiem uspokajającym. Wypicie drinka po powrocie do domu może na początku ukoić nerwy. Jednak chwilę później lęk może powrócić z nawiązką. Kto polega na alkoholu, aby złagodzić niepokój, zamiast leczyć przyczynę problemu, może uzależnić się od alkoholu.

Czytaj także:
8 sposobów, by zadbać o zdrowie psychiczne

Czytaj także