Jak w naturalny sposób podnieść poziom dopaminy?

Jak w naturalny sposób podnieść poziom dopaminy?

Dodano: 
Radosna jesień
Radosna jesień / Źródło: Fotolia / drubig-photo
Dopamina jest ważnym przekaźnikiem chemicznym w mózgu, który spełnia wiele istotnych funkcji. Nam kojarzy się głównie z dobrym nastrojem i energią do działania. Dopamina jest jednak zaangażowana także w procesy pamięciowe, wspomaga koncentrację i poprawia motywację. Jak więc podnieść poziom dopaminy w naturalny sposób?

Gdy dopamina jest uwalniana w dużych ilościach, pojawia się uczucie przyjemności i nagrody, co motywuje nas do powtarzania określonego zachowania. Niskie poziomy dopaminy mogą powodować gorsze samopoczucie, spadek koncentracji i motywacji, zmniejszenie entuzjazmu do czynności, które większość z nas lubi. Na szczęście poziomy dopaminy są na ogół dobrze regulowane w obrębie układu nerwowego. Jest jednak kilka naturalnych sposobów, by samodzielnie podnieść poziom tego neuroprzekaźnika, a co za tym idzie – poprawić swoje ogólne samopoczucie.

Jak zwiększyć poziom dopaminy?

  • Jedz żywność bogatą w białko. Dopamina jest produkowana z aminokwasów tyrozyny i fenyloalaniny, które można otrzymać z pokarmów bogatych w białko. Bardzo wysokie spożycie tych aminokwasów może zwiększyć poziom dopaminy.
  • Spożywaj probiotyki. Pomimo wyraźnego związku między nastrojem, probiotykami i zdrowiem jelit, nie jest on jeszcze dobrze poznany. Naukowcom już udało się ustalić, że serotonina (inny związek odpowiedzialny za dobry nastrój) jest w znacznej części produkowana w jelitach. Jest prawdopodobne, że produkcja dopaminy odgrywa rolę w poprawie nastroju przez probiotyki, ale potrzeba więcej badań, aby określić, jak znaczący jest ten efekt.
  • Uprawiaj sport. Ćwiczenia są zalecane do zwiększenia poziomu endorfin i poprawy nastroju. Poprawę samopoczucia można zaobserwować już po 10 minutach aktywności tlenowej, ale po co najmniej 20 minutach jest najwyższa.
  • Zadbaj o higienę snu. Badania na zwierzętach pokazują, że dopamina uwalniana jest w dużych ilościach rano, kiedy nadejdzie pora na przebudzenie, a poziom ten naturalnie spadnie wieczorem, gdy nadejdzie pora spać. Jednak brak snu wydaje się zakłócać te naturalne rytmy. Kiedy ludzie zmuszeni są do pozostania w stanie czuwania przez całą noc, dostępność receptorów dopaminy w mózgu zostaje dramatycznie zmniejszona następnego dnia rano.
  • Słuchaj właściwej muzyki. Do tej pory wszystkie badania nad muzyką i dopaminą wskazywały utwory instrumentalne, co oznacza, że wzrost poziomu dopaminy jest spowodowany muzyką melodyczną, a nie konkretnymi tekstami. Dlatego jeśli chcemy poprawić sobie nastrój, powinniśmy słuchać muzyki instrumentalnej.
  • Medytuj. Regularna medytacja wiąże się z poprawą zdrowia psychicznego i fizycznego. Nowe badania wykazały, że korzyści te mogą wynikać ze zwiększonego poziomu dopaminy w mózgu.
  • Wystaw się na słońce. Ekspozycja na światło słoneczne może zwiększyć poziom dopaminy, ale ważne jest, aby pamiętać o wytycznych dotyczących ekspozycji na słońce, aby uniknąć uszkodzenia skóry.
  • Rozważ suplementację. Posiadanie odpowiedniego poziomu żelaza, niacyny, kwasu foliowego i witaminy B6 jest ważne dla produkcji dopaminy. Dowiedz się, czy nie cierpisz na niedobór.

Czytaj także:
Czynniki zwiększające ryzyko niedoboru witaminy D

/ Źródło: Daily Health Post/Health Line/Medical News Today

Czytaj także