Jak skutecznie powstrzymać napad płaczu?

Jak skutecznie powstrzymać napad płaczu?

Dodano: 
Smutek
Smutek / Źródło: Pexels / Karolina Grabowska
Chociaż nie ma nic złego w płaczu (jest to naturalny sposób wyzwalania emocji), istnieją sposoby na kontrolowanie go lub zapobieganie mu. Należy pamiętać, że płacz może być oznaką głębszego problemu, szczególnie jeśli pojawia się często i jest bardzo silny.

Niekontrolowany płacz może być zawstydzający i wyczerpujący. Zrozumienie, co powoduje płacz i nauczenie się, jak go kontrolować, często przynosi ogromną ulgę. Chociaż płacz jest normalną częścią życia, nadmierne ronienie łez może być oznaką zaburzeń nastroju (lęku, depresji) lub osobowości, które zwykle wymagają profesjonalnej pomocy.

Ile płaczu to za dużo?

Nie ma reguły co do tego, ile płaczu jest akceptowalną ilością. Zależy to od osoby, jej usposobienia i formy radzenia sobie z emocjami. To, czy płacz jest problemem, jest związane z tym, jak dana osoba się czuje i czy napady płaczu wpływają na codzienne czynności, relacje i inne aspekty codziennego życia.

Płacz sam w sobie może czasami pomóc i sprawić, że osoba poczuje się znacznie lepiej, więc ludzie nie powinni próbować ukrywać łez, grzebać emocji lub cierpieć samotnie.

Istnieją trzy rodzaje łez, a każdy z nich ma inny cel:

  1. Łzy podstawowe – zawsze są obecne w oczach i sprawiają, że nie wysychają. Są wytwarzane każdego dnia.
  2. Łzy odruchowe – pomagają chronić oczy. Jeśli do oka dostanie się dym, kurz lub jest ono podrażnione, nerwy rogówki wysyłają wiadomość do mózgu i pojawiają się odruchowe łzy.
  3. Łzy emocjonalne – kiedy osoba czuje się poruszona, przednia część mózgu rejestruje tę emocję i wyzwalany jest hormon powodujący powstanie łez typu emocjonalnego.

Jak kontrolować chęć płaczu?

  1. Używaj słów. Brak właściwej komunikacji może prowadzić do złości i frustracji, które mogą wywołać napad łez. Nauka jasnego wyrażania uczuć, zachowywania spokoju i używania słów może pomóc powstrzymać płacz.
  2. Używaj elementów rozpraszających. Posiadanie piłki stresowej lub czegoś, na co można spojrzeć, może być przydatne w sytuacji, która może wywołać płacz. Pomocne może być również skupienie się na czynności lub zadaniu, słuchanie podnoszącej na duchu muzyki lub rozpoczęcie rozmowy.
  3. Pomyśl o czymś pozytywnym lub zabawnym. Spróbuj zamienić negatywne myśli na pozytywne. Widzenie lżejszej, zabawniejszej strony stresującej sytuacji może ułatwić sprawę i łatwo powstrzymać płacz.
  4. Spróbuj oddalić się od stresującej sytuacji. Wycofanie się i odwrót pomaga odzyskać kontrolę.
  5. Skoncentruj się na oddychaniu. Wzięcie głębokiego oddechu i skupienie się na powolnym i spokojnym wydechu może pomóc.
  6. Rozluźnij głośnię, która wywołuje tzw. gulę w gardle. Płacz emocjonalny wpływa również na układ nerwowy. Popijanie wody, połykanie i ziewanie może pomóc w rozluźnieniu głośni, czyli mięśnia znajdującego się w tylnej części gardła.

Czytaj też:
Koronawirus. Jak możemy zadbać o zdrowie naszych oczu podczas noszenia maseczki?

Opracowała:
 0

Czytaj także