Chociaż praca zawodowa nie musi powodować depresji, środowisko pracownicze może pogorszyć objawy u osób, które już cierpią na tę chorobę. Mental Health America donosi, że depresja jest jednym z trzech głównych problemów w miejscu pracy wg profesjonalistów zajmujących się pomocą pracownikom.
„Każde miejsce pracy lub praca może być potencjalnym czynnikiem przyczyniającym się do depresji, w zależności od poziomu stresu i wsparcia w nim dostępnego” – powiedział dr Rashmi Parmar, psychiatra z Community Psychiatry.
Według Światowej Organizacji Zdrowia negatywne środowisko pracy może prowadzić do:
- problemów ze zdrowiem psychicznym i fizycznym
- częstych nieobecności
-
utraty produktywności
- zażywania różnych substancji
Objawy depresji w pracy
Jeśli czujesz się przygnębiony, smutny i zdołowany podczas pracy, a także odczuwasz utratę motywacji i trudności z koncentracją, mogą to być objawy depresji w pracy. Biorąc pod uwagę, że pracownicy pełnoetatowi pracują średnio 8,5 godziny dziennie w dni powszednie i 5,5 godziny w weekendy i święta, wielu z nich w trakcie pracy doświadczy objawów depresji. Niekótrzy próbują je maskować, przez co ich stan pozostaje praktycznie niezauważony przez współpracowników.
Jak szukać pomocy w depresji?
Eksperci ds. zdrowia psychicznego zachęcają do świadomego poszukiwania pomocy. Jak w przypadku każdego innego schorzenia, kluczowe znaczenie ma wczesne wykrywanie. Rozmowa z bezpośrednim przełożonym to dobry początek – o ile czujesz wsparcie. Czasami także zmiana działu/lokalizacji w biurze lub organizacji może pomóc złagodzić objawy depresji. Pamiętaj o robieniu sobie regularnych przerw i szczególnym dbaniu o siebie, gdy gorzej się czujesz. Możesz również skorzystać z pomocy terapeuty lub psychologa. Jeśli jesteś szefem, możesz przeszkolić kadrę w zakresie inicjowania rozmów z osobami, które potrzebują pomocy i wsparcia.
Czytaj też:
Depresja, stres, wypalenie. Jak dbać o zdrowie psychiczne pracownika?