Nie wysypiasz się? Narażasz się na te choroby

Nie wysypiasz się? Narażasz się na te choroby

Dodano: 
Zdrowy sen
Zdrowy sen / Źródło: Materiały prasowe
Sen jest istotną częścią codziennego dbania o siebie. Zapewnia regenerację, pozwala nabrać sił na kolejny dzień i... chroni przed chorobami? Tak jest. Jakie choroby wiążą się z brakiem snu?

Sen jest nie tylko przyjemnością, ale zwłaszcza koniecznością. Podczas snu twoje ciało wykonuje niezliczone czynności, między innymi rośnie i naprawia komórki. Działa również w kwestii przywracania energii i składników odżywczych zużytym mięśniom i tkankom.

Sen również równoważy hormony i wspiera układ odpornościowy podczas pracy nad wspieraniem funkcji pamięci. Dlatego słaby sen może sprawić, że poczujesz się nie tylko rozdrażniony i wycieńczony, ale także mniej skupiony i skłonny do zapominania.

Dlatego też warto chodzić spać regularnie i wysypiać się. Pomocne będzie wykreowanie odpowiednich warunków do snu, a nawet picie określonych herbat ziołowych.

Co grozi osobom, które nie dosypiają?

Czytaj też:
Jesteś niewyspany i zmęczony? Ta przekąska postawi cię na nogi

6 chorób, które wiążą się z niedostateczną ilością snu

1. Choroba Alzheimera
Brak snu przyczynia się do tej choroby, ponieważ sen jest niezbędny do usuwania odpadów ze zmęczonych komórek mózgowych, a także do naprawy zużytych lub uszkodzonych struktur. Jeśli nie zostanie to wykonane prawidłowo, może wystąpić pogorszenie funkcji poznawczych, demencja i inne niekorzystne dla mózgu stany. W 2013 r. naukowcy z Johns Hopkins University odkryli, że unikanie snu jest jedną z możliwych przyczyn choroby Alzheimera. W badaniu wzięło udział 70 dorosłych w wieku od 53 do 91 lat. Uczestnicy, którzy źle spali, często wykazywali większe ilości odkładania się beta-amyloidu w mózgu podczas skanów PET.

2. Otyłość i cukrzyca
Naukowcy z Uniwersytetu Chicago udowodnili, że słaby sen jest związany z otyłością, a finalnie z cukrzycą. Odkryli, że zbyt mało snu prowadziło do gromadzenia się kwasów tłuszczowych, co wpłynęło zarówno na metabolizm, jak i wrażliwość na insulinę. Analizując schemat snu 19 mężczyzn w ciągu 3 nocy, naukowcy odkryli, że mężczyźni, którzy mieli tylko 4 godziny snu, mieli poziomy kwasów tłuszczowych we krwi od 15 do 30 procent wyższe niż uczestnicy, którzy spali 8,5 godziny w nocy. Krótko śpiący wykazywali również oznaki stanu przedcukrzycowego i otyłości, podczas gdy osoby, które spały dłużej, nie wykazywały.

3. Choroby sercowo-naczyniowe
Na choroby układu krążenia duży wpływ ma dieta i styl życia, dlatego nic dziwnego, że sen też wchodzi w grę. Podczas dorocznego spotkania Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne przedstawiło dowody, że sen bezpośrednio wpływa na ryzyko chorób serca. Badanie, które objęło 657 rosyjskich mężczyzn w wieku 24-64 lat łącznie przez 14 lat wykazało, że dwie trzecie osób, które doświadczyły zawału serca, cierpiało również na zaburzenia snu. Stwierdzono również, że osoby słabo śpiące mają 2,6 razy większe ryzyko zawału mięśnia sercowego, zawału serca spowodowanego śmiercią mięśnia sercowego. Mieli nawet półtora do czterech razy większe ryzyko udaru mózgu.

4. Samobójstwo
Wiadomo, że słaby sen powoduje poważne problemy ze zdrowiem psychicznym. Badanie z 2014 r. wykazało związek między częstością samobójstw u osób dorosłych a złym snem, niezależnie od napadów depresji w przeszłości. W 10-letnim badaniu Stanford University of Medicine przebadano 420 młodych i dorosłych w średnim wieku. Niestety poza grupą 20 uczestników, którzy cierpieli z powodu złego snu, popełniło samobójstwo. Przewlekły brak snu był również związany z 1,4-krotnie większym ryzykiem popełnienia samobójstwa. Naukowcy porównali swoje wyniki z innymi badaniami, w których stwierdzono, że słaby sen zwiększał również częstość występowania problemów zdrowotnych związanych z wiekiem, szczególnie u mężczyzn w wieku 85 lat i starszych.

5. Wrzodziejące zapalenie jelita grubego
Wrzodziejące zapalenie jelita grubego jest chorobą zapalną jelit charakteryzującą się wrzodami wzdłuż przewodu pokarmowego. Badania wykazały, że zapalenie jelita grubego, podobnie jak choroba Crohna, jest silnie skorelowane z brakiem snu. W 2014 r. naukowcy z Massachusetts General opublikowali badanie, w którym badano kobiety włączone do Nurses 'Health Study (NHS) I od 1976 r. I NHS II od 1989 r. i stwierdzono, że kobiety, które spały 6 godzin lub mniej snu (pomimo innych czynników ryzyka, takich jak wiek, waga, palenie i picie) częściej cierpiały na jedno z tych schorzeń. Co dziwne, więcej niż 9 godzin snu również naraża kobiety na ryzyko, co oznacza, że ​​uzyskanie odpowiedniej ilości snu każdej nocy jest kluczem do kontrolowania stanu zapalnego w przewodzie pokarmowym.

6. Rak prostaty
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Cancer Epidemology, Biomarkers and Prevention naukowcy odkryli, że sen może faktycznie chronić twoją prostatę. Przez 3-7 lat w badaniu wzięło udział 2425 Islandczyków w wieku 67-96 lat i zbadano ich wzorce snu. Mężczyźni, którzy mieli problemy ze snem, byli o 60 proc. bardziej narażeni na rozwój raka prostaty, podczas gdy mężczyźni, którzy mieli problemy z zasypianiem, byli prawie 120 proc. bardziej narażeni na tę chorobę. Ponadto ci mężczyźni doświadczyli średnio bardziej agresywnej postaci choroby. Islandzcy naukowcy doszli do wniosku, że melatonina, hormon snu, wpływa na raka prostaty. Zauważyli, że inne badania wykazały, że wyższy poziom melatoniny faktycznie hamuje wzrost guza.
Czytaj też:
Śpisz 4 czy 8 godzin na dobę? Może odpowiadać za to jeden szczególny gen

Źródło: dailyhealthpost.com
 0

Czytaj także