7 objawów zapalenia uchyłków jelita grubego. Jakie są naturalne środki zaradcze?

7 objawów zapalenia uchyłków jelita grubego. Jakie są naturalne środki zaradcze?

Dodano: 
Bol brzucha
Bol brzucha / Źródło: Fotolia / Taras_Muroslavovuch
Zapalenie uchyłków jelita grubego to stan, który powoduje stan zapalny w przewodzie pokarmowym. Objawy zapalenia uchyłków są bolesne i nieprzyjemne. W jelicie grubym mogą tworzyć się małe „woreczki”, które ulegają zakażeniu, co ostatecznie prowadzi do tego stanu.

Zapalenie uchyłków jelita grubego – co to jest?

Zapalenie uchyłków jelita grubego to rodzaj zapalenia jelita grubego, które jest chorobą zapalną jelit. Jeśli nie jest leczone lub złagodzone, może prowadzić do poważnych powikłań, które mogą wymagać operacji.

Jak wspomniano wcześniej, objawy zapalenia uchyłków są bolesne. Łatwo je jednak zidentyfikować, jeśli wiesz, czego szukasz. Chociaż możesz już podejrzewać, że to jest to, na co cierpisz, zawsze powinieneś uzyskać profesjonalną diagnozę. Kiedy już znasz objawy, ważne jest, aby wiedzieć, jak je pokonać. Jeśli cierpisz na ten stan, niezbędna jest nauka łagodzenia objawów.

Czytaj też:
Lewatywa z kawy – kto może ją wykonać?

Zapalenie uchyłków jelita grubego – objawy

Wśród objawów zapalenia uchyłków jelita grubego wyróżnia się:

  • Stały ból przez kilka dni, najczęściej w dolnej lewej części brzucha, ale czasami też po prawej stronie
  • Nudności i wymioty
  • Gorączka
  • Tkliwość brzucha
  • Zaparcia
  • Skurcze, które ustępują po wypróżnieniu lub oddaniu gazów
  • Jasnoczerwona krew w stolcu.

Zapalenie uchyłków jelita grubego – czynniki ryzyka

Poniżej znajduje się kilka czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tego stanu:

  • Wiek powyżej 40 lat
  • Otyłość
  • Palenie
  • Siedzący tryb życia
  • Dieta bardzo bogata lub bardzo uboga w błonnik
  • Stosowanie leków, takich jak steroidy, opioidy, ibuprofen lub naproksen sodowy.

Czytaj też:
Rak okrężnicy. „Najwyższy czas poważnie potraktować tę chorobę”

Zapalenie uchyłków jelita grubego – leczenie. Naturalne metody

Jak radzić sobie z zapaleniem uchyłków? Możesz rozważyć poniższe domowe środki zaradcze.

1. Płynna dieta
Kiedy objawy się nasilają, zaleca się stosowanie płynnej diety. Nie oznacza to, że możesz pić tylko wodę. Niektóre z opcji płynnych diet i napojów obejmują: wodę kawę herbatę sok owocowy bez miąższu napoje bezalkoholowe napoje sportowe rosół z kurczaka lub wołowiny galaretkę bez dodatku owoców. Po przejściu na dietę płynną ważne jest, aby stopniowo wracać do pokarmów stałych. Spowoduje to ponowne zaostrzenie objawów, jeśli nie zrobisz tego stopniowo.

2. Odpowiednie spożycie błonnika
Ważne jest, aby twoja dieta zawierała zdrową ilość tego składnika odżywczego. Spożywanie zbyt dużej lub niewystarczającej ilości błonnika może spowodować zaostrzenie objawów lub ich pogorszenie. Jest tu bardzo cienka linia i musisz uważać, aby jej nie przekroczyć. Jeśli twoje spożycie błonnika jest zbyt duże, będziesz musiał przyjąć dietę zawierającą mniej tego składnika odżywczego. Niektóre z produktów o niskiej zawartości błonnika, które możesz wybrać, obejmują: owoce bez pestek i skórki gotowane warzywa bez pestek i skórki jajka nabiał biały chleb, makaron lub ryż specjalne płatki zbożowe gotowane czerwone mięso. Pamiętaj, że nawet jeśli próbujesz zmniejszyć spożycie błonnika, nadal potrzebujesz zdrowej ilości tego składnika odżywczego. Bez wystarczającej ilości błonnika możesz mieć zaparcia, co powoduje wybrzuszenie jelita. Może to zwiększyć szanse, że powstanie stan zapalny. Jeśli więc chcesz spożywać więcej błonnika niż obecnie, musisz znaleźć żywność, która zawiera go więcej. Niektóre z najpopularniejszych pokarmów bogatych w błonnik obejmują następujące opcje: warzywa ze skórką owoce ze skórką ziarna płatki zbożowe o wysokiej zawartości błonnika fasola soczewica migdały prażona kukurydza.

3. Zwiększenie spożycia witaminy D
Badania opublikowane przez National Institutes of Health pokazują, że wyższy poziom witaminy D może pomóc w objawach zapalenia uchyłków. Ci, którzy nie spożywają wystarczającej ilości witaminy D, stwierdzają, że ich objawy są gorsze. Zaleca się, aby dorośli spożywali około 15 mikrogramów wit. D dziennie, a wiele osób nie osiąga tego celu. Możesz zwiększyć poziom witaminy D poprzez ekspozycję na słońce, ale używaj kremu przeciwsłonecznego z filtrem SPF. Możesz też zwiększyć dzienne spożycie witaminy D, jedząc następujące pokarmy: tłusta ryba jajka ser żywność wzbogacona witaminą D, taka jak płatki zbożowe, mleko, margaryna lub sok pomarańczowy.

4. Używanie termoforu
Kiedy objawy zapalenia uchyłków stają się bolesne, można zastosować termofor, aby sobie pomóc. Jeśli go nie masz, możesz zamiast tego użyć butelki z gorącą wodą.

5. Zwiększenie poziomu aktywności fizycznej
Istnieje kilka powodów, dla których większa aktywność fizyczna może pomóc złagodzić bolesne objawy. Pierwszym powodem jest to, że ćwiczenia powodują, że organizm uwalnia endorfiny, które są naturalnymi środkami przeciwbólowymi. Innym powodem jest to, że ćwiczenia mają działanie przeciwzapalne, co zostało udowodnione w badaniu z 2019 roku. Aby były skuteczne, powinieneś poświęcić co najmniej dwie i pół godziny na ćwiczenia tygodniowo. Ćwiczenia nie muszą być wymagające. Istnieje wiele zajęć, które pomogą ci osiągnąć cele związane z ćwiczeniami. Obejmują one: spacery aerobik wodny pływanie taniec ogrodnictwo lub inna forma prac ogrodowych gra w tenisa jazda na rowerze.

6. Picie wody
Jak wspomniano wcześniej, zdrowe spożycie błonnika jest ważne, jeśli chodzi o ten stan. Woda jest równie ważna, ponieważ współpracuje z niezbędnymi składnikami odżywczymi. Dzięki połączeniu błonnika i wody stolec stanie się miękki, co ułatwi mu przejście przez okrężnicę. Jeśli nie pijesz wystarczającej ilości wody, błonnik może spowodować zaparcia, zamiast działać na twoją korzyść.

7. Zrzucenie nadmiaru kilogramów
Otyłość może zwiększać ryzyko zachorowania na zapalenie uchyłków. Ponadto nadwaga może pogorszyć objawy. Osoby otyłe mają więcej tkanki tłuszczowej, która wydziela cytokiny, powodujące stan zapalny.

8. Włączenie do diety probiotyków
Probiotyki zawierają dobre bakterie i dzięki temu pomagają zachować zdrowie przewodu pokarmowego. Możesz pozyskać probiotyki w postaci kapsułek, tabletek lub w postaci proszku. Probiotyki znajdują się również w jogurcie, więc jeśli produkty mleczne nie wpływają negatywnie na ciebie, jogurt jest dobrym rozwiązaniem.

9. Picie zielonej herbaty
Ponieważ zielona herbata ma właściwości przeciwzapalne, może pomóc złagodzić objawy. Posiada również właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, co dodatkowo zmniejsza stan zapalny. Właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne również zmniejszają ryzyko infekcji.

10. Stosowanie olejków eterycznych
Rozcieńczony olejek lawendowy stosowany miejscowo zapewnia ulgę w bólu. Rozpylony lub rozpuszczony w wodzie do kąpieli pomaga odprężyć się i zmniejszyć ból. Relaksacja może złagodzić objawy, a ulga w bólu pomoże ci poczuć się lepiej.
Czytaj też:
Przeszczep bakterii z jelit lekiem na koronawirusa? Nowatorskie badanie naukowców z WUM

Źródło: powerofpositivity.com
 0

Czytaj także