Telefon zaufania – jak działa i jak zacząć rozmowę?

Telefon zaufania – jak działa i jak zacząć rozmowę?

Dodano: 
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjne Źródło: Shutterstock
Telefon zaufania to bezpłatna infolinia, kontakt telefoniczny przeznaczony dla osób dotkniętych przemocą oraz dla tych, które z różnych powodów nie widzą sensu życia. Jak rozmawiać przez telefon zaufania?

Numer telefonu zaufania przeznaczony jest przede wszystkim dla ofiar przemocy. Jest to telefon interwencyjny dla dzieci i młodzieży (czasem nazywany jako młodzieżowy telefon zaufania), w którym mogą one uzyskać pomoc, jeśli dzieje im się krzywda, a nie mają wokół siebie osób dorosłych, którym mogłyby zaufać.

Warto dodać, że telefon 116 111 działa codziennie, przez 24 godziny na dobę. Sama rozmowa pozostanie poufna. Jeśli ktoś, z kim nawiążesz połączenie, zdecyduje, że twoje życie lub zdrowie jest zagrożone, otrzymasz wsparcie zapewniające ci bezpieczeństwo.

Istnieje również telefon zaufania dla osób dorosłych 116 123, którzy nie mogą sobie pozwolić na kontakt z psychologiem, a potrzebują wsparcia. Warto podkreślić, że telefon zaufania to połączenie bezpłatne.

Jak działa telefon zaufania?

Telefon zaufania to infolinia bezpłatna, przedsięwzięcie, którego realizacja wymaga stabilności finansowej. Telefon zaufania 116 jest bezpłatny zarówno dla osób, które dzwonią z telefonów stacjonarnych, jak i dla tych, którzy wykonują połączenie z telefonów komórkowych.

Na terenie Polski infolinia działa codziennie i udziela pomocy przez 7 dni w tygodniu. Konsultanci to specjaliści, którzy pomogą i wysłuchają osób bez możliwości bezpośredniego kontaktu z psychologiem. Telefon zaufania dla dzieci może być jedyną szansą na poinformowanie osoby dorosłej o tym, że dzieje się coś złego lub że stały się ofiarą przemocy.

Kiedy zadzwonić do telefonu zaufania?

Jeśli potrzebujesz pomocy i czujesz potrzebę rozmowy z psychologiem, w każdej chwili i z każdego miejsca możesz zadzwonić na numer telefonu zaufania. Jest to niebieska linia, ogólnopolskie pogotowie, które pomaga w kryzysie emocjonalnym, w trudnych sytuacjach życiowych, stanowi też wsparcie osób dotkniętych przemocą seksualną. Pomogą osobom po stracie bliskich, tym, którzy z powodu zaburzeń lękowych boją się lub nie mają możliwości udać się do psychologa. Dziecięcy telefon zaufania przeznaczony jest przede wszystkim dla ofiar przemocy, a pomocy udzielają osoby, które nierzadko same doświadczyły wykorzystywania seksualnego.

Do czego służy telefon dla dzieci i młodzieży?

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży przeznaczony jest, by pomóc osobom, które znalazły się w trudnych sytuacjach, są ofiarami przemocy czy przemocy seksualnej. Mogą jednak zadzwonić na infolinię wszyscy ci, którzy mają jakiekolwiek pytania, dotyczące dojrzewania, konfliktów emocjonalnych, mają problemy w szkole lub problemy z rodzicami.

Od czego zacząć rozmowę?

Osoby prowadzące telefon zaufania napisały w jednym ze swoich najnowszych postów na Instagramie, że młodzi ludzie, którzy chcą się do nich zgłosić, często w komentarzach czy wiadomościach prywatnych zaznaczają, że nie wiedzą, od czego zacząć. Jak dodają:

Rozumiemy, że to może być niełatwe i chcielibyśmy dziś powiedzieć Wam, co możecie zrobić, gdy rozpoczęcie rozmowy budzi niepewność, lęk, historia ma wiele wątków, dzieje się dużo, albo na pierwszy rzut oka nie dzieje się nic, a Wy czujecie się przytłoczeni i kompletnie bezradni.

Zaznaczają jednak, że zawsze na młodą osobę czeka po drugiej stronie życzliwy dorosły, który na pewno ją wysłucha.

Od czego więc zacząć? Od tego, od czego się chce. Przedstawiciele telefonu zaufania proponują następujące tipy:

  • Możesz zacząć od tego, że nie wiesz, jak zacząć
  • Powiedzieć, że trudno ci określić, jak się czujesz
  • Przywitać się i powiedzieć, jak masz na imię
  • Możesz się nie przedstawiać i tak również będzie ok
  • Gdy nie możesz wydusić z siebie słowa, pomilcz, jeśli masz ochotę
  • Gdy poczujesz, że zalewa cię fala emocji, możesz płakać tak długo, aż pojawi się uczucie ulgi

W jakikolwiek sposób nie zaczniesz rozmowy, pracownicy telefonu zaufania zrobią wszystko, by ten kontakt był dla ciebie pomocny.

Czy musisz podawać jakieś dane?

Telefon zaufania dla dzieci to infolinia, która umożliwia rozmowę z psychologiem i poinformowanie go o tym, że w naszym życiu dzieje się coś, co nie powinno się wydarzyć. W czasie rozmowy nie trzeba podawać żadnych danych osobistych. Dzieci, które boją się, że robią coś wbrew rodzicom lub opiekunom, mogą być spokojne – na początku rozmowy mogą powiedzieć jedynie tyle, ile potrzebują. W czasie rozmowy konsultant dokładnie ich wysłucha, a jeśli problem będzie poważny i uzna, że konieczna jest interwencja specjalistów, wtedy tak poprowadzi rozmowę, by udało się pomóc.

Czytaj też:
„Święta są tylko dla szczęśliwych ludzi”. Co psychologom z telefonu zaufania mówią dzieci?
Czytaj też:
Hakikomori – co pomaga w leczeniu? Objawy, przyczyny i kogo dotyczy

instagram
Źródło: Instagram / 116 111