Dyżury lekarskie w święta. Podpowiadamy, gdzie się zgłosić, jeśli potrzebna będzie pomoc

Dyżury lekarskie w święta. Podpowiadamy, gdzie się zgłosić, jeśli potrzebna będzie pomoc

Dodano: 
Karetka, zdjęcie ilustracyjne
Karetka, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / Grand Warszawski
Szukasz pilnej pomocy lekarskiej w święta? Zobacz, co podpowiada w tej sytuacji NFZ.

Święta to z reguły spokojny i rodzinny czas, w którym zapominamy o naszych troskach. Niestety, i w tym czasie zdarzają się sytuacje, w których potrzebujemy pilnej pomocy medycznej. Dlatego warto jest sprawdzić, gdzie w takiej sytuacji szukać pomocy – zanim ktokolwiek będzie jej potrzebował. Oto lista przydatnych numerów kontaktowych i placówek, które pełnią dyżury świąteczne.

Sytuacja zagrożenia życia

Jeśli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, ponieważ zagrożone jest ludzkie życie, możesz zadzwonić na jeden z dwóch numerów ratunkowych: 999 lub 112.

  • 999 – to numer alarmowy pogotowia ratunkowego. Połączenie odbiera bezpośrednio dyspozytor medyczny.
  • 112 – to jednolity numer alarmowy, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej.

Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, ale także mienia. Operator numeru 112 po rozmowie powiadomi odpowiednie służby: pogotowie, straż pożarną, policję, służby ratownictwa wodnego itp. Może także połączyć cię bezpośrednio z właściwą służbą.

Drugą możliwością jest zgłoszenie się na szpitalny oddział ratunkowy (SOR). To miejsce, w którym ratuje się życie i nagle zagrożone zdrowie człowieka. Lista szpitalnych oddziałów ratunkowych jest na stronie każdego wojewódzkiego oddziału NFZ. W szpitalnym oddziale ratunkowym nie obowiązuje kolejność zgłoszeń według czasu przybycia. Lekarz na miejscu decyduje na podstawie stanu zdrowia pacjentów, kto wymaga pomocy w pierwszej kolejności.

Lekarz pierwszego kontaktu w święta

Chociaż wiele przychodni medycznych będzie w tym czasie nieczynnych, nadal możesz znaleźć lekarza pierwszego kontaktu w święta. Skorzystaj z jednej z dwóch możliwości:

  1. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) – tu znajdziesz podstawową pomoc medyczną wieczorami i w nocy (od poniedziałku do piątku, między godzinami 18:00 a 8:00 rano oraz w weekendy i święta), wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online. Przeczytaj, jak i kiedy korzystać z teleplatformy pierwszego kontaktu.
  2. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna – tu znajdziesz podstawową pomoc medyczną wieczorami i w nocy (od poniedziałku do piątku, między godzinami 18:00 a 8:00 rano oraz w weekendy i święta). Przeczytaj, gdzie i kiedy korzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Podejrzenie COVID-19

Podejrzewasz u siebie zakażenie koronawirusem? Zapisz online siebie lub dziecko na test w kierunku koronawirusa.

Zlecenie na test w kierunku COVID-19 może także wystawić:
• lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ)
• lekarz nocnej pomocy lekarskiej
• lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale ma aplikację gabinet.gov.pl (od 29 października).

Dodatkowo NFZ przypomina o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z pandemią koronawirusa. Nalezy do nich dezynfekcja dłoni, 1,5-metrowy dystans od innych osób w zamkniętych przestrzeniach, zasłonięcie nos i usta oraz zdeydowana reakcja na pierwsze objawy infekcji.

Dentysta w święta – dyżury w całej Polsce

Gabinety stomatologiczne udzielają pomocy doraźnej: w dni powszednie od 19:00 do 7:00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i dni wolne od pracy całodobowo. Aby znaleźć najbliższy czynny gabinet stomatologiczny, użyj internetowej wyszukiwarki. Znajdź najbliższą placówkę, która pełni dyżur stomatologiczny.

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Przez cały czas do twojej dyspozycji pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę, uzyskasz wszystkie niezbędne informacje o postępowaniu w przypadku zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, gdzie znajdziesz najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jak skontaktować się ze szpitalem. Bezpłatny i całodobowy numer infolinii NFZ: 800 190 590.

Czytaj też:
5 objawów zakażenia Omikronem. Na co zwrócić uwagę?
Czytaj też:
Na rehabilitację z e-skierowaniem. Sprawdź, co się zmieniło w przepisach

Źródło: PACJENT GOV
 0

Czytaj także