Skutki stresu, o których mogłeś nie wiedzieć

Skutki stresu, o których mogłeś nie wiedzieć

Dodano: 
Kobieta przy stole
Kobieta przy stole / Źródło: Unsplash / Keenan Constance
Stres całkowicie zdominował nasze życie, tak jak pandemia koronawirusa. Jednak trzeba pamiętać, że jego wpływ na organizm rujnuje zdrowie. Jak sobie z nim poradzić?

Stres powoduje liczne niepożądane reakcje naszego organizmu. Jakie mogą być jego skutki?

  • Wypadanie włosów. Wysoki poziom kortyzolu zaburza cykl wzrostu i życia włosów, mieszki są osłabione. W rezultacie tracimy ich znacznie więcej.
  • Zmarszczki. Stres i rozdrażnienie spowodowane wysokim poziomem hormonu stresu mogą przyczyniać się do utarty kolagenu, który odpowiada za jędrność i elastyczność skóry.
  • Wypryski na twarzy. Życie w pędzie może zaburzać gospodarkę hormonalną i florę jelitową, powodując zmiany na skórze.

Stres – objawy fizyczne

Kiedy odczuwamy presję, strach lub niepokój, układ nerwowy musza ciało, aby uwolniło hormony stresu, w tym adrenalinę, noradrenalinę i kortyzol. Powoduje to zmiany fizjologiczne, które pomagają nam radzić sobie z zagrożeniem lub niebezpieczeństwem. Nazywa się to „odpowiedzią na stres” lub odpowiedzią „walcz lub uciekaj”.

Gdy znajdujemy się w sytuacji stresowej, nasze ciało na ogół reaguje w następujący sposób:

  • dochodzi do wzrostu ciśnienia krwi,
  • nasz oddech staje się szybszy,
  • wzrasta akcja serca,
  • wątroba zaczyna przetwarzać więcej glikogenu, by móc dostarczyć organizmowi energię.

Szybki i płytki oddech jest niebezpieczny, ponieważ może doprowadzić do hiperwentylacji, co jest spotykane u osób, które cierpią na ataki paniki. Nagły, przyspieszony oddech jest też groźny dla astmatyków.

Przewlekły stres – skutki

  • Neuronaukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley odkryli niedawno, że chroniczny stres powoduje długotrwałe zmiany w strukturze i funkcjonowaniu mózgu. Przewlekły stres zmniejsza korę przedczołową, która jest odpowiedzialna za regulację zachowań takich jak koncentracja, podejmowanie decyzji, ocena sytuacji i interakcja społeczna. Stan ten może prowadzić w przyszłości to poważnych schorzeń i zaburzeń neurologicznych.
  • Notoryczny stres osłabia cały organizm. Ponieważ serce szybciej bije, po jakimś czasie może stać się niewydolne. Do tego dochodzi też podwyższone ciśnienie krwi, które może skutkować zawałem serca.
  • Wzrasta poziom hormonów stresu, które w nadmiarze mogą doprowadzić organizm na skraj wyczerpania. Może szczególnie o kortyzolu, które osłabia układ odpornościowy.
  • Pojawią się napięcia mięśniowe i migreny.
  • Długotrwały stres może powodować także przewlekłe problemy żołądkowo-jelitowe. Można doświadczać zgagi i refluksu kwasu, szczególnie jeśli zostały zmienione nasze nawyki żywieniowe.
  • Osobom, które nie potrafią zapanować nad stresem grozi też bezsenność, załamanie nerwowe, a nawet depresja.
  • Mogą pojawić się problemy z zajściem w ciążę lub spłodzeniem dziecka.

Jak radzić sobie ze stresem?

Ponieważ stres destabilizuje zdrowie psychiczne i fizyczne, należy jak najszybciej nauczyć się radzić sobie z nim. Nie istnieje jedna, skuteczna metoda – każdy powinien znaleźć swój własny sposób. W kryzysowym momencie najłatwiej zapanować nad nerwami, skupiając się na własnym oddechu. Innym pomaga też liczenie lub myślenie o czymś przyjemnym. Nie zawsze jednak metody te pomagają. Szczególnie, gdy stres towarzyszy nam nieustannie i zaczyna powodować poważne problemy ze zdrowiem. Powinniśmy pomyśleć wówczas o zmianie stylu życia i usunięciu stresora (np. zmiana pracy). Pomocne mogą okazać się klasyczne techniki relaksacyjne, takie jak: medytacja, joga, aktywność fizyczna, ciepła kąpiel.

Na pewno niewskazane jest sięganie po używki.

Czytaj też:
Objadasz się w stresie? Oto kilka sposobów na walkę z tym złym nawykiem

Źródło: X-news
+
 0

Czytaj także